donderdag 30 juni 2011

Het feestje van Maaike

Maaike was al in de meivakantie jarig en het was er nog niet van gekomen haar verjaardag met haar vriendinnen te vieren. De laatste verjaardag op de basisschool vieren we altijd een beetje uitbundiger. Vaak wordt het dan gourmetten of barbecuën en mogen er ook méér kinderen komen dan de standaard 5 of 6. Maar Maaikes verjaardag was een beetje op de lange baan gegaan en wanneer we tijd hadden om het te vieren was het geen mooi bbq-weer en als het mooi bbq-weer was, hadden we geen tijd. Nu moesten we snel een knoop doorhakken, omdat de zomervakantie morgen al begint. Maaikes klas (groep 8) had gisteren al de laatste schooldag gehad en vorige week hadden we bedacht dat we dan op de eerste vrije dag best haar feestje konden vieren. Maaike koos er voor om haar feestje met een klein clubje echte vriendinnen te vieren. Dat kwam mooi uit, want ik kan 8 personen (inclusief bestuurder) vervoeren in mijn auto en zo kon ik een leuk uitstapje verzinnen. Eerst wilde ik graag naar de eendenkooi in Lekkerkerk. Daar kan je in deze tijd van het jaar een rondleiding krijgen. En hoewel Maaike dat voor zichzelf een heel leuk uitstapje vond (natuurkind als ze is!), dacht ze dat niet iedereen dat leuk zou vinden. Een volgende optie was: Willem met de meiden een tochtje met een Sampan (fluisterbootje) te laten maken en intussen hier een uitgebreide lunch voor te bereiden. We konden deze optie echter pas op het laatste moment definitief maken, aangezien je hier toch wel weersafhankelijk bij bent. Helaas was tegen die tijd Willem z'n dag op de zaak al volgeboekt vanwege een afspraak met een klant en dus moest ik m'n hersenen nog maar eens laten kraken voor iets wat wél kon. En ja, er borrelde iets leuks naar boven. Ik zou met de meiden naar Futureland gaan. Dat is een infocentrum bij Maasvlakte 2. Je komt daar alles te weten over de aanleg van de Tweede Maasvlakte. We waren er al eens eerder geweest en vonden het toen leuk en interessant. Na een bezoekje aan Futureland wilde ik dan met de meiden gaan picknicken aan de Nieuwe Waterweg. Maaike vond het een leuk plannetje en zodoende regelde ik opvang voor de basisschoolkinderen die tussen de middag thuis zouden komen eten en stapte vanmorgen om 11 uur met 6 giechelmeiden de auto in :-). Geen van hen was al eens in Futureland geweest. Het was echt leuk om daar rond te kijken. Ik kon duidelijk een groot verschil zien met de vorige keer dat ik er was. Er is al een heel stuk opgespoten land bij gekomen! In het centrum was er niet zoveel veranderd. Er draaide een andere film. Dat vond ik jammer. De vorige was heel leuk. Maar in deze werd keihard gevloekt. Ik vraag me af waar dat nu toch voor nodig is :-(. Ook vond ik de presentatrice vreselijk overdreven. We hebben de film niet afgekeken, want we moesten de zaal uit omdat die was besproken door een groep zakenlui. Maar dat vonden we helemaal niet erg. Wat ook nieuw was: een hoek met allerlei vondsten van mammoeten. Indrukwekkend!
Toen we er zo'n anderhalf uur hadden rondgekeken hadden we het wel gezien. De meiden kregen trek :-). We stapten in de auto en reden naar een geweldig mooi plekje langs de Nieuwe Waterweg. Het weer was prachtig geworden en de meiden genoten van hun spel in de branding. Ze werden lekker nat en kwamen hongerig kijken wat er allemaal op het picknickkleed was uitgestald. Er was veel lekkers. Dat had Trijnie gisteren allemaal mee naar huis genomen van haar werk. Het was een overschot van een werklunch die anders in de vuilnisbak was verdwenen! Heerlijke broodjes, krentenbollen, kaas, vleeswaren en appels. Aangevuld met schijven komkommer (die Hans zaterdag meebracht), watermeloen van de boer, melk, chocolademelk en appelsap. Mmm, wat zaten we lekker te smullen. We maakten broodjes gezond met allerlei dingen op elkaar gestapeld. Toe maar, vandaag mag dat :-).
Het was inmiddels dik half 3 en tijd om naar huis te gaan. Het was erg fijn om te horen dat de meisjes het allemaal zo geweldig leuk vonden. Low budget (ik had alleen wat benzinekosten) en leuk kunnen prima samengaan!






Het was vandaag ook de laatste dag van de maand. En deze maand had ik een heel oud hulpmiddeltje in ere hersteld om de gezinsfinanciën goed in de hand en voor ieder inzichtelijk te houden: de uitgavemeter. Het werkt zo: ik maakte een lange meetlat. Onderaan staat 0,00 euro en bovenaan de 1050,00 euro die er iedere maand in mijn huishoudknip zitten. Van dit geld doe ik alle contante uitgaven: de boodschappen, kleding, schoenen, kapper, huishoudelijke hulp, fluitlessen voor de kinderen, kadootjes, fietsreparaties en noem maar op. De uitgaven worden op de meter ingekleurd. Het is dus zaak die meter zo laag mogelijk te houden en dat snapt iedereen tot aan Henk van 4 toe. Het is deze maand gelukt. Ik hield zelfs 50 euro over. Die gaan in mijn noodpotje voor het geval er een maand komt waarin ik niet uitkom. Juli zou zomaar zo'n maand kunnen worden. Er hopen 3 kinderen te verjaren, de kapper komt, m'n voorraad meel moet aangevuld worden, de benzine voor de moterzaag is op, het kippenvoer is op, Hans z'n schoenen zijn versleten en ik moet nog een goede fiets voor Maaike op de kop zien te tikken, waarmee ze na de vakantie heen en weer naar Rotterdam kan gaan fietsen. Maar die fiets zou ook nog naar augustus geschoven kunnen worden. Het is maar net of ik iets geschikts tegenkom. Het blijft een uitdaging :-)