vrijdag 1 augustus 2008

Kachelhout, bakexplosie en energiebesparing

Vanmorgen moest ik naar het ziekenhuis om moedervlekken te laten verwijderen. Onderweg zag ik een bord langs de kant van de weg: Gratis hout voor open haard of vuurkorf. Ik besloot, om op de terugweg eens even te gaan kijken. Toen ik na een uurtje weer langskwam, zag ik dat er een paar enorme bakken met pallethout stonden, waar je zomaar uit mocht halen. Alles was ook nog eens in een handzaam formaat gezaagd. Prima geschikt voor onze houtkachel. Ik heb m'n hele kofferbak vol geladen. Pallethout is niet meteen het meest kwalitatieve hout wat je je kunt indenken, maar wat je gratis krijgen kunt is mooi meegenomen. Ik heb er m'n ritje naar het ziekenhuis in elk geval wel weer uit. Over ruim 2 weken moet ik terugkomen voor de hechtingen. Dan laad ik m'n kofferbak weer vol ;-).



Vanmiddag kreeg ik spontaan een bakexplosie. Meestal bak ik op zaterdag. Maar morgen heb ik er niet zoveel tijd voor. Dus wilde ik vanmiddag vast brood bakken. Maar ik kreeg ineens heel veel zin in bolussen bakken. Ik doe het niet zo heel vaak, want het is behoorlijk arbeidsintensief. Maar het resultaat is altijd zo geweldig, dat ik me steeds weer afvraag, waarom ik ze toch niet vaker bak. Iedereen die thuiskwam begon spontaan te kwijlen bij het ruiken van de heerlijke baklucht. En ik heb 2 keer iemand betrapt, die er probeerde zo onzichtbaar mogelijk een stukje van te proeven ;-). Maar ik was streng: die bolussen zijn voor morgen, want dan krijgen we visite. Voor de liefhebbers volgt hier het recept:

500 gram bloem
2 theelepels zout
75 gram boter
350 ml. lauwe melk
1 ei
2 theelepels gedroogde gist

Kneed alles goed. Ik doe het in de broodbakmachine op het kneedprogramma. Dat betekent 20 minuten kneden! Laat het deeg een uurtje rijzen. Kneed het deeg nog 1 keer door en snijd er porties van 60 gram van. Laat deze porties een kwartiertje rusten. Maak een mengseltje van:

250 gram bruine bastersuiker
2 eetlepels kaneel

Rol de deegporties door het suiker/kaneelmengsel en laat ze weer een kwartier rusten. Neem de deegporties en rol er strengen van. Rol de strengen goed door het suiker/kaneelmengsel. Vorm de strengen tot drollen en leg die op ingevette bakplaat. Dek ze af met plastic en laat ze nog een half uur rijzen. Verwarm intussen de oven voor op 220 graden (of 200 graden voor en heteluchtoven). Schuif de bakplaat iets boven het midden van de hete oven. Bak de bolussen in PRECIES TIEN minuten. Haal de bakplaat uit de oven en keer de bolussen meteen om (met een tang, want ze zijn gloeiend heet!) of leg ze op een rooster. Als je dit niet meteen doet, plakken ze door de suikerstroop vast aan de bakplaat. Tel voordat je gaat eten eerst je vingers ;-).



Verder heb ik zowaar nog een flinke mogelijkheid tot energiebesparen ontdekt. Wij hebben een close-in boiler van 15 liter. Hij staat standaard ingesteld op 65 graden. Dat houdt in, dat er dag en nacht 15 liter water op 65 graden wordt warm gehouden. En dat is eigenlijk onzin. Ik gebruik alleen overdag warm water in de keuken. En dan 's morgens enkel maar om een sopemmer te vullen. Voor de rest wordt er alleen warm water getapt na de warme maaltijd. Ik zet nu de boiler 's morgens om kwart voor 7 (in de goedkope stroom) aan. Om 7 uur heb ik dan 15 liter heet water. Ik zet de boiler daarna uit. Als ik een beetje zuinig doe, kan ik er de hele dag mee uitkomen. Lukt dat niet, dan draai ik aan de knop en dan heb ik na een kwartiertje weer een boiler vol. Het scheelt me op deze manier minimaal 1 kwh per dag. Dat is de (kleine) moeite meer dan waard.