donderdag 14 augustus 2008

Reakties op reakties

Welkom aan alle nieuwe lezers! Ik hoop, dat jullie met veel plezier zullen meelezen. Ook vind ik het erg leuk, als er gereageerd wordt. Dan kunnen we elkaar inspireren en motiveren om eenvoudig te leven. Ik probeer op mijn beurt ook wel weer op jullie reakties te reageren. Maar dat lukt niet altijd (meteen).

Aafke vroeg me, hoe ik druivensiroop maak. Limonadesiroop maken is echt een werkje voor nú. Er is zoveel fruit voor een habbekrats te koop. Bovendien zijn er nog volop wilde bramen en ook de vlier begint al goed te kleuren. Van alle soorten vruchten kan je limonadesiroop maken en dus ook van druiven. De werkwijze is gelijk. Eerst ga je de vruchten ontsappen. Er zijn speciale ontsappers te koop (kijk hiervoor maar eens op rommelmarkten of op Marktplaats), maar zelf gebruik ik de ontsapper van mijn Weckketel. Als je er geen apparaat voor hebt en het ook niet wil aanschaffen, kan je ook vruchtensap maken door de vruchten zachtjes te laten koken met een klein beetje water en daarna het zachte fruit door een zeef en vervolgens door een neteldoek te drukken. Maar dat is een tijdrovende klus! Hoe dan ook: je begint dus met vruchtensap. Op 1 liter vruchtensap voeg je 1,5 kilo suiker toe. Je kunt de suiker in koud vruchtensap oplossen, maar dan roer je je minimaal een rsi-arm. Ik heb dat 1 keer gedaan, omdat dit de aller-, allerlekkerste siroop zou geven. Maar ik proef geen verschil met siroop, waarbij de suiker warm aan het sap toegevoegd wordt. En dus los ik de suiker altijd in warm vruchtensap op. Dat gaat stukken gemakkelijker. Zodra de suiker is opgelost laat je de siroop afkoelen. Intussen los je 25 gram citroenzuur op in wat heet water. Dit mengseltje laat je ook afkoelen. Doe de koude, opgeloste citroenzuuroplossing in de afgekoelde (!)siroop. Het is echt belangrijk dat beiden afgekoeld zijn, anders krijg je troebele siroop. Je limonadesiroop is nu klaar. Doe de siroop in brandschone flessen en sluit af met een kurk (of een weckkapje)of gebruik flessen met klikklakdoppen. De siroop is wel een paar jaar houdbaar. Citroenzuur kan je bij de drogist kopen, maar ook bij de Turkse winkel (daar is het veel goedkoper). Het geeft je siroop een frisse smaak en zorgt ook voor een langere houdbaarheid.

Antoinette vroeg, of het geen kwaad zou kunnen om de close-in boiler uit te hebben staan, i.v.m. de legionellabacterie. Ik heb gegoogled en kwam zelfs een apparaat tegen, waarmee je (met een drukknop) eenvoudig die boiler kunt uitschakelen. Ik ben dus niet de enige, die op het idee kwam, dat het eigenlijk onzinnig is, om zo'n grote hoeveelheid water continu op 65 graden te houden. Over legionella kwam ik in dit verband niets tegen. Dat zal dus wel loslopen. Er was berekend, dat wanneer je de boiler alleen inschakelt als je hem nodig hebt (bij de afwas bijvoorbeeld), het je een besparing oplevert van 20 euro per jaar. Bij deze berekening was een kwh-prijs gehanteerd van 15 cent en dat is inmiddels voltooid verleden tijd. Als je uitgaat van 22,5 cent per kwh. levert het foefje je dus al 30 euro per jaar op. Ik houd hem erin ;-)