woensdag 6 januari 2010

Paddestoelen

Jan heeft een goede nacht gehad. We moesten hem om de twee tot drie uur wekken, om te kijken, of hij geen bloeding kreeg en ook om hem wat te laten drinken. De zuster vertelde, dat je op die manier de nacht nét iets gemakkelijker voor hem zou maken, omdat de keel dan niet zo zou opzwellen. Daar zit wel wat in, denk ik. Als je keelpijn hebt, is dat ook altijd 's morgens (na een nacht slapen) het ergst.
Vandaag mocht hij dik vloeibaar eten. Er stond een heerlijk emmertje biest voor hem klaar. Daar heeft hij wel vier schaaltjes van op. Ook heeft hij wat appelmoes gelepeld. En natuurlijk ijsjes ;-). Ik ben zo blij, dat hij niet zo'n pijn meer heeft! We vertroetelen hem nog maar even en dan hopen we dat hij snel helemaal opgeknapt is.

Vandaag heb ik heel wat paddestoelen door mijn handen laten gaan. Zaterdag ben ik bij de boer geweest en die had een restant paddestoelen: champignons, kastanjechampignons, oesterzwammen en shii-takes.



Zondag hadden we al gewoon rechttoe rechtaan gebakken champignons met uitjes gegeten. Voor vandaag had ik een paddestoelentaart in mijn hoofd. Ik heb via google een recept opgezocht, wat me wel lekker leek. Alle ingrediënten daarvoor had ik in huis, behalve geraspte parmezaanse kaas. Die heb ik vervangen door gewoon jong belegen geraspte kaas én wat parmezaanse strooikaas. De taart smaakte heerlijk.




Ik had er gebakken aardappelpartjes (van mijn zwager) bij en een grote schaal ijsbergsla met fijn gesnipperde radijs. Als toetje maakte ik fruit klaar: banaan, peer, mandarijn, ananas en pomelo. Zo komt iedereen wel weer aan z'n vitamientje :-)/



Voor het maken van de taart had ik 700 gram paddestoelen gebruikt. Daarmee was ik nog niet van mijn voorraad af. Ik heb daarom bij wijze van experiment ook eens wat paddestoelen gedroogd. Ik maakte 250 gram champignons en 250 gram kastanjechampignons schoon en sneed ze in plakjes. Daarna legde ik ze op met keukenrol beklede bakplaten en legde die op de houtkachel. De paddestoelen zijn inmiddels kurkdroog en voelen aan als papier. Ze zitten in een glazen potje en zijn nu heel lang houdbaar. Lekker om over de pizza te strooien, door de pastasaus te roeren, of, waar ik achter kwam, zomaar lekker op te snoepen. Heerlijk, zo'n gedroogd champignonplakje! Wat mij betreft is het experiment volledig geslaagd. Het is echt waar, wat ik ergens las: door het drogen wordt de smaak intenser.




Ik heb nu nog 700 gram paddestoelen op voorraad. Daar wil ik morgen een heldere paddestoelensoep van maken. Mmm.