maandag 7 maart 2011

Feestje, kachelhout en bakken

Vorige week, in de voorjaarsvakantie, mocht Maria nog haar verjaardagsfeestje houden voor haar schoolvriendjes en -vriendinnetjes. Het feestje begon nogal rommelig. Eén kind was ziek, twee vergisten zich in de tijd en kwamen een half uur later, één bleek op vakantie te zijn zonder af te bellen en één was het vergeten (maar kwam later). Maria werd er helemaal zenuwachtig van. Maar toen er vier kinderen present waren ben ik gewoon met het feestje begonnen en kwam de stemming er snel in. Nadat we wat gedronken hadden met een lekkere koek erbij mocht Maria de verstopte kadootjes opzoeken. Dat was toch wel waar Maria zich het meest op verheugde, geloof ik ;-). Daarna gingen we aan de slag. Ik had pasgeleden een leuk krantenartikel gelezen in het Reformatorisch Dagblad over lollies maken. Dat idee had ik snel ingepikt! Het recept heb ik van www.deleukstetaarten.nl geplukt. Aan de taartenbakkerij van Trijnies verjaardag had ik nog een minder mooie taartbodem overgehouden. Die had ik in de vriezer gestopt om later in een luxe dessert of iets dergelijks te verwerken. Maar zover kwam hij niet. Hij kon mooi dienst doen op Maria's feest :-). Van de (ontdooide) taartbodem maakte ik met de blender kruimels. Daarna mochten de kinderen wegen, roeren, rollen en decoreren. Net zolang tot iedereen drie mooie lollies had. Terwijl de lollies in de koelkast lagen om wat op te stijven speelden de kinderen nog even heerlijk buiten in de zon en bakte ik een stapel wafels. Maria wilde graag broodjes met knakworst én wafels eten. Dat was een prima keuze. Iedereen at z'n buikje rond aan al het lekkers. En daarna bracht ik de feestneusjes met mooi ingepakte lollies weer thuis.






De hele vakantie stond bol van de aktiviteiten. De laatste was zaterdag en was er één voor de mannen: kachelhout zagen en kloven. We zijn bijna door onze voorraad heen. Alleen deze week kunnen we nog kachel stoken. Daarna zijn de houthokken helemaal leeg! Eigenlijk hebben we dus nét iets te weinig. Maar goed, we hebben het beter kunnen aanmikken dan vorig jaar. Toen schreef ik al op 15 februari dat het hout op was. Willem en de jongens zijn zaterdag begonnen aan een nieuwe voorraad voor het volgende stookseizoen. We hadden al wat stammetjes mogen opslaan op de zorgboerderij waar Leendert iedere zaterdag naar toe gaat. En die zijn zaterdag allemaal gezaagd en gekloofd. Een mooi beginnetje, waar we weer heel blij mee zijn!



Ik ben al een paar weken behoorlijk aan de muffinbakkerij. Ik kreeg van een Canadese lezeres een boek vol muffinrecepten. Zó inspirerend! Mijn basisrecept is super eenvoudig en heb ik ontleend aan het boek Eenvoudig Gelukkig van Toor de Haas. Muffins kan je op vele manieren maken. Ook mijn basisrecept is gemakkelijk naar smaak of portemonnee te veranderen. Als het kan maak ik mijn baksels graag zo gezond mogelijk. Maar op dit moment is de portemonnee akelig leeg en dus kijk ik vooral naar de kosten. Mijn goedkoopste receptje gaat zo: 200 gram bloem, 75 gram suiker, 3 theelepels bakpoeder, een snuf zout, 1 ei,60 gram zonnebloemolie en 200 ml. karnemelk. Je kunt ook gewone melk of sojamelk gebruiken. Als je een 'droge' vulling gebruikt (zoals appelstukjes, noten etc) gebruik je meer (tot 300 ml) vocht. Meng deze ingrediënten met een vork goed door elkaar en voeg er een vulling naar keuze aan toe. Gisteren had ik muffins met appel/kaneel/rozijnen. Andere ideetjes zijn: banaan, banaan/kokos, banaan chocola, een lepel jam in iedere muffin, chocola/walnoten, appel/noot en ga zo maar door. In het Canadese boek vond ik ook Pizzamuffins. Gewoon met Italiaanse kruiden. Goed lunch-idee! Doe het beslag in een muffinblik en bak de muffins in 20 minuten op 200 graden gaar en bruin.
Mijn gezonde variant gaat zo: 200 gram volkoren meel, 75 gram ahornsiroop, 3 theelepels wijnsteenbakpoeder, snuf zout, 1 ei, 60 gram olie (zonnebloem of olijf) en 300 ml. karnemelk. Verder gaat het hetzelfde.
We zijn echt verslingerd aan de muffins! Niet sinds een paar dagen, maar eigenlijk al weken. Ik maak ze minimaal eens per week (voor bij een feestelijk vrijdagavond- of zondagmiddagbakkie) of ook wel als nagerecht. Ik vind het leuk om er dan een echt restaurantdessert van te maken en leg per persoon een muffin op een mooi bordje en versier met iets bijpassends. Bijvoorbeeld chocoladesaus, slagroom, vers fruit, een mooie (wal)noot erop of iets dergelijks. Als ik de goedkope variant van mijn recept volg kosten die muffins hooguit een dubbeltje per stuk!