woensdag 28 maart 2012

Moesdak (of zoiets ;-) )

¨Wat doe je nou?¨, vroeg Willem verbaasd, toen ik van de week, vlak voordat ik mijn bed injumpte het dakterras op liep. ¨Ik dek m´n kindjes nog even toe,¨ riep ik terug. De dagen mogen dan wel heerlijk zonnig en warm zijn, de nachten zijn behoorlijk koud. Zeker voor mijn kleine slaplantjes. En daarom dek ik ze iedere avond even toe met een oud, gewatteerd boxkleed.
Ik heb het maar druk met m´n moesdak. Bijna elke dag zaai ik wel iets. Bijna elke dag verspeen ik plantjes. Elke dag ga ik met een gieter even langs alle bakken (binnen en buiten). Ik sleep met plantjes die overdag buiten mogen staan, maar ´s nachts naar binnen moeten.



Pepertjes gezaaid in kokertjes van toiletpapier

Ik verzamel elke dag kippenpoepjes, want er zijn nog heel wat bakken die bemesting nodig hebben (ik ben te gierig om dure bemeste aarde te kopen ;-)). En zo´n beetje elk uur van de dag ga ik kijken of ik iets zie groeien natuurlijk! En ja, met dit groeizame weer gaat dat prima. De bakken die vorige week nog leeg en kaal waren, vullen zich langzaam.

Snijsla, Rucola en Australian Yellow

Ik kocht van de week zaad van winterharde sla. Daar had ik nog nooit van gehoord. Je moet die sla in juli/augustus zaaien en dan kun je vanaf februari sla oogsten. Ik ben benieuwd! Om niet in de war te raken heb ik een heus zaaischema opgesteld. Nu hoef ik alleen maar op de kalender te kijken wat er wanneer gezaaid moet worden. Ik kan gewoon haast niet wachten op de eerste groente van eigen dak :-).

Mijn rozemarijn heeft de winter goed overleefd. Hij staat nu al vanaf januari in bloei! Zo mooi, met die tere blauwe bloemetjes. Er was pas een aardig groot takje afgebroken. Dat heb ik in een pot olijfolie gestoken. Rozemarijnolie voor door de sla of voor in bad. Toepassingen genoeg.

Ik heb het deze week ook een beetje druk met inmaken. Mijn vader heeft maandag wat groenten en fruit voor me opgekocht bij het scheiden van de markt. Er zat een paar kilo bieten bij. Die maak ik in in zoetzuur. Ook waren er doosjes rijpe mango´s. Een euro per doosje, dus haast voor nop. Ik maak er o.a. jam van. Op het moment heerst er een echte jam-manie in huize Luijkensteijn. Twee weken geleden maakte ik bosbessenjam van de bosbessen die ik tegenkwam toen ik mijn vriezer schoonmaakte. Vorige week maakte ik banaan-perenjam, omdat ik zowel een grote doos rijpe bananen als een grote zak rijpe peren had staan. Beide soorten jam zijn even geliefd en dus wisselen we het af. Als de bosbessenjam op is, mag er een pot banaan-perenjam op tafel en dan weer terug. Er gaat bijna een pot per maaltijd doorheen!

Vanmiddag was ik even bij de Lidl. Ik had de kinderen beloofd ijsjes te kopen. Ik heb op het moment drie zieken in huis met keelpijn, hoofdpijn en wat koorts. Dan is een ijsje wel lekker. Op de groentenafdeling zag ik nog van die witte en rode kolen liggen voor 89 cent. Die waren duidelijk over van de aanbieding van een week of twee geleden, want de buitenste bladeren oogden niet helemaal fris meer. Ik heb nog maar een flinke rode kool uitgezocht. Die paar buitenste bladeren haal ik wel weg. Ik maak er weer rodekoolsalade van. Dat vond iedereen zo lekker.

Met de was loopt het allemaal fantastisch. Wat is het fijn dat alles nu naar buiten kan om te drogen! De witte was bleekt zo mooi op in de zon. Daar kan ik echt van genieten. En als je dan staat te strijken of zit te vouwen, dan ruikt het allemaal zo lekker fris, dat ik er gewoon af en toe even mijn neus in stop. Even snuiven :-)

Het dakterras is multifunctioneel
Vanmiddag heb ik even in de zon zitten breien. Maar ik werd zó slaperig, dat ik even wegdommelde. Ja, ja, ik word (bén!) al een echte oma. Ha, ha.