maandag 10 september 2012

Gewoon huishouden en SOP!

Vandaag is, na een aantal feestelijkheden, het gewone huishouden weer begonnen.
Eerst was het vrijdagavond de jaarlijkse Molenmarkt, waar we jaar op jaar met z´n allen naar toe gaan. Mijn vriendin Wilma is, als het even kan, ook van de partij. Dit jaar was het evenement voor ons nog een stukje specialer. We hadden van de zomer McDonald´sbonnen kado gekregen en ook hadden we de vvv-bonnen, die Willem in december op zijn werk kreeg, zuinig bewaard. Met deze bonnen zijn we met zijn allen naar McDonald´s getogen. Van tevoren hadden we iedereen zijn keuze al laten maken, want als die gemaakt moet worden terwijl je met zijn elven voor de balie staat, is iedereen van de leg. We kwamen dus met een keurig ´boodschappenbriefje´, aan twee kanten beschreven :-).



De jongen achter de balie verschoot van kleur, want het was natuurlijk een behoorlijke waslijst. Maar alles kwam goed en niet veel later zaten we lekker te smikkelen.




Ziezo! Lekker eten, geen vaat, niet stofzuigen...we konden na het eten zó wegspurten naar de Molenmarkt. We deelden de groep in kleine groepjes en spraken af, dat we elkaar om kwart voor 9 in de kerk zouden ontmoeten. Daar zouden we dan met z´n allen koffie drinken.
Wilma en ik stiefelden met Henk in onze kielzog langs de kraampjes. Hier wat snuffelen, daar wat kijken, altijd leuk! Henk wilde wel even een foto van Wilma en mij maken :-)



Het koffiedrinken in de kerk was net een familiereünie, want Wim, Geertje en Willem waren daar ook. Iedereen rustte even lekker uit en we bekeken elkaars aankopen. Daarna moest er geschoten worden. Ook al een paar jaar achtereen een vast onderdeel van deze happening. Naast de kerk staat een schiettent en daar kun je 3 keer schieten voor 1 euro. Wilma en ik doen daar nooit aan mee, maar nu kregen we ook zo´n schietijzer in de handen geduwd. Wij moesten ook. OK, dat werd lachen. Eerst snapten we er al geen syllabe van hoe je zo´n geweer moet vasthouden. Dan moesten we nog zien te richten. En dan nog die roos zien te raken. Nou, voor ons was zelfs het raken van slechts een stúkje schietschijf al een onmogelijke opgave :-)). Maar de jongens vermaakten zich opperbest. Die konden het dan ook stukken beter.

Natuurlijk moest er ook nog gewandeld worden. We kwamen tenslotte voor die prachtig verlichte molens. En prachtig was het! Ik kan me niet herinneren dat het ooit zó zacht en windstil was. De verlichte molens waren adembenemend mooi gespiegeld in het gladde wateroppervlak. Jammer dat zoiets moois niet met mijn fotocamera te vangen is.

Zaterdag was een rommeldag zoals meestal de zaterdagen zijn. Trijnie, Dirk, Hans en Maaike waren niet thuis, want die waren aan het werk. Trijnie had een oppasbaantje, Dirk werkte op zijn eigen kantoortje, Hans werkt tegenwoordig op zaterdag bij een hovenier en Maaike werkt op een zorgboerderij. Leendert heeft in de achtertuin een mooie steigerhouten stoel in elkaar getimmerd. Daarvoor moest Willem eerst met hem met de aanhangwagen langs de houthandel en ook nog langs de bouwmarkt voor schroeven. Intussen had ook Jan een taxi nodig, want die ging naar de natuurclub in de Biesbosch. Ik heb hem erheen gebracht, Willem haalde hem op. Het thema was ´kruiden´ en Jan kwam trots met zelfgemaakte weegbreezalf thuis. Die natuurclub is toch wel zó leuk!! Jammergenoeg zit er op dit moment niemand anders uit Alblasserdam op. Dan konden we het halen en brengen een beetje verdelen. Wie door mijn verhalen enthousiast geworden is kan eens een kijkje nemen op de site van de VVHB. Er is op dit moment plaats voor nieuwe clubleden.

Ik heb geprofiteerd van het prachtige nazomerweer en de wasmanden leeg gewassen. Het is fijn als de was zo snel buiten droogt. Het ging als een trein!
Ook heb ik aardappels gerooid. Van mijn dakterras wel te verstaan! Ik was erg benieuwd naar hoe mijn aardappelexperiment was uitgepakt. Ik vond het resultaat zéker niet tegenvallen.



Wat leuk is dit! Ik vind het echt voor herhaling vatbaar. De aardappeltjes zijn inmiddels verorberd. Ik heb ze geschrapt, even opgekookt en daarna gefrituurd. Mmm. Lekker met gestoofde rogvleugel en worteltjes.

Willem wilde en passant nog even zijn auto wassen. Nu is er hier op Alblasserdam, vlak langs de A15, pas een nieuwe wasstraat geopend. Hij heet, heel toepasselijk, SOP. Deze wasstraat heeft een heel goede actie: de hele maand september krijg je het meest uitgebreide programma voor slechts 5 euro. Tja, dan is het toch haast de moeite niet om zelf aan de slag te gaan. Willem reed dus fijn door de wasstraat. Hij kreeg nog een rondleiding van de enthousiaste ondernemer. De jonge meneer heeft zelf een bron laten slaan voor zijn wasstraat en hergebruikt wel 80% van het water. Zijn wasstraat maakt gebruik van de nieuwste technieken. Willem was erg benieuwd of de velgen ook mooi schoon zouden worden. En ja hoor, het zag er werkelijk tiptop uit! Rijd je auto maar gerust door deze wasstraat als je in de buurt bent. Vooral nu die super SOP-aanbieding nog geldt :-)

We hadden bedacht om nog één keer lekker met z´n allen te bbq-en. Er zat nog van alles aan bbq-spul in de vriezer en dat moest maar eens op. Andere jaren gingen we soms wel door tot eind oktober toe, maar dit jaar wil ik het anders doen. Ik wil graag de bbq op tijd helemaal schoonmaken voor de winter en hem dan kant en klaar onder een kleed wegzetten voor DV volgend jaar. Schoonmama had ook zin om te komen en zodoende zaten we ´s avonds gezellig met z´n twaalven rond de bbq. Wat is dat toch altijd ontspannend!
We dronken nog een kopje koffie en daarna reden we nog even langs Dirk zijn kantoor. Hij heeft deze week een mooi groot scherm laten plaatsen om te gebruiken tijdens besprekingen met klanten. Leuk hoor, dat hij zo lekker bezig is!

En inmiddels is het dan maandag en gaan we weer over tot de orde van de dag. Ik ben niet van plan deze week veel extra keukenwerk te gaan doen. Of eigenlijk: ik zou het wel willen (vlierbessen!!), maar ik heb er domweg geen tijd voor. Alle ochtenden, behalve dinsdag, heb ik iets op de kalender staan waarvoor ik de deur uit moet. Dan moet je in de middagen toch heus een stapje harder lopen om je werk gedaan te krijgen. Het is toch allemaal al drukker dan anders, doordat ik sinds eind juni geen hulp meer heb. Mijn hulp zit met een geblesseerde voet en is nog wel even uit de roulatie. Mouwen opstropen dus!