donderdag 23 mei 2013

Een beetje van de natuur en een beetje van mezelf

Vandaag heb ik een groene zomerstamppot op tafel gezet. Dat is althans de naam die ik aan het gerecht gaf :-). Het was een beetje van de natuur en een beetje van mezelf. Uit de natuur haalde ik een bos brandneteltoppen. En van mijn moesdak haalde ik snijsla en wat rucola. We hebben heerlijk gegeten en daarom deel ik het recept.

Kook een grote pan aardappels. Bak intussen in wat zonnebloemolie een bakje champignons of andere paddestoelen. Ik had ze in vieren gesneden. Dat gaat niet alleen veel sneller dan plakjes snijden, maar je houdt er ook wat meer ´bite´ aan over. Ik fruitte er meteen twee grof gesnipperde uien bij. Ik schepte de champignons en uien in een schaal, deed een extra scheutje zonnebloemolie in de pan en roerbakte daarin de gewassen en uitgelekte brandnetelbladeren en -toppen. Voor extra smaak deed ik er twee uitgeperste tenen knoflook bij.
Zodra de aardappels gaar waren maakte ik er puree van. Omdat ik zoveel mogelijk plantaardig kook gebruikte ik daarvoor geen boter en melk, maar zonnebloemolie en sojamelk.
Vervolgens schepte ik er het champignon/ui-mengsel door en daarna de geroerbakte brandnetelbladen. Omdat het geheel wat teveel ´aardappelig´ was heb ik van mijn moesdak een vergietje vol snijsla en rucola gehaald en nadat ik die gewassen had, heb ik die er ook aan toegevoegd.
Intussen had Maaike een redelijke hoeveelheid walnoten gekraakt. Die heb ik even geroosterd in een droge pan en daarna gingen die er, als kers op de taart, ook nog eens door.
Mmm! Wat was dat verrukkelijk!
Voor de vleeseters had ik er trouwens nog wat kip bij gebraden. Het was wellswaar niet veel (vier kippenpoten voor 8 personen), maar precies genoeg om geen gemopper te krijgen. Ik houd het hier vooralsnog op twee keer per week vleesloos eten en op de overige dagen is de vleesconsumptie sober. Zo is het naar ieders zin ;-).

Koken door zomaar m´n fantasie te laten gaan en gebruik te maken van pure, eenvoudige en goedkope ingrediënten is toch wel het liefste wat ik doe!