donderdag 2 mei 2013

Vakantie-activiteiten

We genieten hier lekker van de mei-vakantie. Een vakantie die weer veel te vlug voorbij gaat! Dat is meestal zo als je veel te doen hebt. Dan vliegt de tijd om.

Maandag heb ik eerst zoveel mogelijk het huis aan kant gemaakt. Er waren een paar kinderen thuis die me daarbij een handje geholpen hebben. Het ging wel een beetje met de Franse slag, maar dat moest maar even. Ik had het voornemen om met Leendert kleren te gaan kopen. Als ik voor de kleinere kinderen iets nodig heb, durf ik het wel gewoon zo mee te nemen uit de winkel. Maar de grote kinderen gaan mee. Die hebben inmiddels een eigen smaak ontwikkeld. Leendert had drie dagen vrij genomen en dus moest hij er meteen op z´n eerste vrij dag aan geloven: mee naar de winkels :-). Hij vond het niets erg, hoor. En we zijn heel leuk en heel vlot geslaagd. In tweeëneenhalf uur waren we uit en thuis en hadden in die tijd gekocht: een lange broek, twee korte broeken, twee shirtjes, een vest en een jas. Bovendien had ik nog getrakteerd op een bezoekje aan de Mac, waar we even hebben zitten uitblazen. Het viel me op, dat er al van alles was afgeprijsd in de winkels. Het vest was maar liefst met 40% korting. De shirts: tweede halve prijs (= dus 25% korting). Ook de lange broek was afgeprijsd. Ik vraag me af of er nog mensen zijn die ooit kleding voor het volle pond kopen. Het lijkt wel of het het hele jaar door uitverkoop is. En als er geen uitverkoop is, dan zijn er wel acties.
Straks ga ik met Hans kleren kopen. Ik ga dan naar V&D. Hopelijk kunnen we daar slagen, want met mijn VIP-kaart krijg ik daar vandaag 20% korting op alles. Ook korting over korting dus.

Toen we terugkwamen van het shoppen ben ik nog even met Henk naar de markt geweest. Lekker met onze hoofden in de zon. Henk vindt het altijd leuk om met me mee te gaan. Niet in de laatste plaats omdat hij bij bijna elke kraam wel iets kreeg ;-). Ik kocht lekker veel bladgroenten voor de smoothies en ging ook bij de garen- en bandkraam langs. Ik heb me staan te verlekkeren bij de tuinplantenkraam. Maar ik heb niets gekocht. Genoeg is genoeg. Ik moet gewoon geduld hebben tot mijn zaaisels groot genoeg zijn. Dan heb ik een tuin vol planten voor bijna nop.

Dinsdag was een fijne Koninginne-/Kroningsdag.



Ik was vroeg opgestaan om de dagelijkse strijk te doen en de wasmachines aan het werk te zetten. Voordat iedereen beneden was, was de was al lekker gedaan. Volgens traditie trakteerde Dirk op oranje tompoucen. Normaal haalt hij die bij de Hema, maar die was deze keer gesloten. Willem bood aan om hem even naar bakkerij Prins te rijden. We hadden gelezen, dat die tot 10 uur open zou zijn. Toen ze bij de winkel kwamen, bleek er een enorme rij wachtenden te staan. Ze stonden in een lange rij tot ver buiten de deur! Willem is gaan kijken of er niet nog een andere bakker open was. De bakker in het winkelcentrum bleek al uitverkocht te zijn. Er was iemand, die zei, dat bakker Stam in Kinderdijk ook open was. En jawel. Daar geen drukte en ook niet uitverkocht. Mooi. Zo kwamen ze zomaar met echte, heerlijke, bakkers-tompoucen thuis! Ik heb zelf niet meegedaan. Ik eet echt helemaal suikervrij. Ik heb niet eens meer de behoefte eraan. Da´s wel raar, hoor, om dingen op tafel te zetten, waar je zelf niets van eet.

We keken naar de abdicatie van Koningin Beatrix en zagen hoe Prins Willem-Alexander koning werd. Daarna gingen Willem en ik met Jan en Henk naar de vrijmarkt in de Drentse Buurt. De andere kinderen waren inmiddels met vrienden en vriendinnen op stap gegaan. Ik heb me op de markt erg ingehouden. Ik kocht enkel wat mooie voorleesboeken en een stapeltje Donald Ducks. De kinderen sprongen op het springkussen. Ze waren inmiddels door de één van oranje haren en door de ander van rood-wit-blauwe vlaggen op de wangen voorzien. Ik ben er nooit zo wild van, van die rommel. Maar vooruit. Je kunt het er gelukkig gemakkelijk af wassen.



Willem hield het op een broodje hamburger eten en een biertje drinken met een collega, die hij tegen kwam. Het was zomaar genoegelijk.

Op een gegeven moment kwamen we Maaike met haar vriendin tegen. Die hadden het zo langzamerhand wel gezien op het dorp. We stelden voor om naar de markt in Papendrecht te gaan. Daar hadden ze wel oren naar. We reden nog even langs huis en daar zat Koos met twee vrienden. Die wilden ook wel mee. Zo reden we met z´n negenen naar Papendrecht. In de parkeergarage verdeelden we ons in groepjes en spraken af dat we elkaar zouden bellen/appen wanneer we naar huis zouden gaan.



Willem en ik lummelden met Jan en Henk over de markt. We deden een klein stukjes gewone markt en daarna slenterden we over de enorme vrijmarkt. Op een plein waren allemaal kinderactiviteiten. Daar hebben Jan en Henk zich nog weer een hele tijd op verschillende springkussens vermaakt en Jan wilde ook weleens op de Rodeo. Leuk allemaal, hoor. Het was nog eens allemaal gratis ook.





We hadden een gezellige middag. Het was al dik 16.00 uur toen we verzamelden en weer huiswaarts gingen.  Er wachtte een suprise in het kippenhok. Mijn nieuw, jonge kip had haar eerste eitje gelegd. Een mooi, klein eitje. Wat leuk!



Ik had spaghetti op het menu staan. Dat is niet alleen lekker, maar ook nog eens snel klaar. Ik haalde meteen ook even alle wassen af, die in de wind en zon fijn gedroogd waren. Ziezo.
Na het eten hebben Willem en ik een half uurtje liggen pitten. Dat heb je zo, als je vroeg bent opgestaan en veel in de buitenlucht bent geweest. Een half uurtje is dan precies mooi om de avond goed door te komen ;-).
We dronken koffie en langzaamaan werd het rustiger in Huize Luijkensteijn. Vrienden en vriendinnen verdwenen naar huis. De grote kinderen wilden nog naar het vuurwerk kijken. Ik nam nog een uurtje de tijd voor wat administratie. En zo kwam er ook aan de laatste Koninginnedag een eind.

Ook gisteren stond ik weer vroeg op voor de was en de strijk. Het was lekker stil in huis en ik hoefde niemand vroeg te roepen en/of brood klaar te maken. Zo had ik mooi de tijd om al strijkend een preek te beluisteren zonder dat ik gestoord werd.
Daarna maakte ik groene smoothie en smeerde twee boterhammen voor Willem en mij. We aten ons ontbijt op bed. Konden meteen mijn voeten warm worden ;-). Maar veel tijd was er niet. We wilden om half 9 met Koos in de auto zitten. We gingen Koos wegbrengen naar de logeeropvang in Elspeet. Maaike zou oppassen, zodat we er een klein dagje uit van konden maken.
In een sneltreinvaart pakte ik Koos z´n tas in en daar gingen we. Ik had m´n haakwerk meegenomen voor in de auto. Elspeet is toch snel 5 kwartier rijden en dus schoot het haken fijn op.
We dronken in Elspeet nog snel een bakkie koffie en stapten in de auto om koers te zetten naar Apeldoorn. Daar wilde ik kijken bij Imkerij Bijdaan.nl. Ik had op Marktplaats gezien, dat Daan tweedehands bijenkasten verkocht. We hadden al wat heen-en-weer gemaild, want ik wilde van tevoren weten wat er zoal was, zodat ik niet voor niets zou rijden. Daan heeft kasten in alle soorten, maten en prijsklassen. Ik wilde graag een 10-ramer en 6-ramer kopen, zodat ik mijn kasten op tijd klaar heb staan voor als er straks volken te koop komen. Willem heeft op dit moment toch geen tijd om snel, snel kasten voor me te timmeren. Bovendien zou het handig zijn om op zo´n manier een voorbeeldkast te hebben staan, die Willem gemakkelijk kan namaken.
Bij Daan werden we door mens en dier verwelkomd :-).



Een jongen was buiten bezig kasten in elkaar te zetten, een meisje was bezig met kasten verven en de hond kwam ons tegemoet lopen. Gezellig hoor. Daan bleek binnen te zitten en toen we zeiden waarvoor we kwamen kwam hij ons helpen met het maken van een keuze. We kregen koffie aangeboden en liepen langs het assortiment kasten. Eigenlijk wilde ik spaarkasten, maar Daan wees me op een ander soort kasten, waarin hij heel veel keuze had. Ze zagen er prima uit. Het zijn kasten geweest van een oudere meneer. Die meneer had humor. Hij had de kasten namen gegeven van vliegbases :-). Grappig hoor. Na wat overleg hebben we ter plekke besloten om voor allemaal tweedehands kasten te gaan en het timmeren te laten voor wat het is. Met zoveel keuze in tweedehands vond Willem het niet lonend om te gaan timmeren. Er waren alleen geen tweedehands 6-ramers, maar geen nood. Ik heb nu gewoon 3 10-ramers genomen. Mocht ik een klein volk krijgen/kopen, dan verkleinen we de kast gewoon tot één broedbak.



Daan kan goed advies geven, omdat hij weet waarover hij praat. Hij heeft zelf maar liefst 450 (!) volken, die hij verhuurt voor bestuiving. En we zagen ook nog eens een hele rij gewonnen bekers in z´n kantoor staan.



Ook binnen deed ik nog wat aankopen. Ik had nog honingkamerramen en kunstraat nodig en wat kleine spulletjes. Het was erg verleidelijk om niet allemaal moois en lekkers en leuks erbij mee te nemen. Daan heeft echt een groot en mooi assortiment. Maar ik heb me ingehouden. Als ik toch nog iets echt nodig heb, kan ik het ook via zijn webshop bestellen.

Na Apeldoorn lag Breda op onze route. Dat hadden we niet zelf uitgekozen, maar Willem moest daar nog naar een bespreking voor zijn werk. Dat kon helaas niet verzet worden. Het was anderhalf uur rijden van Apeldoorn naar Breda. M´n haakwerk schoot daarbij flink op ;-).
In Breda hadden we nog even tijd voor ons zelf. We schoten een grote Kringloopwinkel binnen en daarna was het tijd voor Willem z´n afspraak. In de tijd dat hij daarheen was heb ik nog wat gewinkeld. Ik zat juist een minuut of 10 in de auto te wachten, toen Willem alweer terug kwam. Ons uitstapje zat er op. We reden op ons gemakje naar huis. Toch lekker zo´n boemeldagje tussendoor!

´s Avonds was er een doopdienst in onze kerk. Daar zijn we met z´n allen heen gegaan. De vakantie zit zo vol afwisseling. De groten moeten maandag alweer naar school. Ik moet vast een beetje gaan jutten voor te lezen boeken en in te leveren (stage)verslagen enzo. We gaan ons weer opmaken voor de eindeschooljaarssprint!