zaterdag 27 april 2013

Feestelijke Vrijdag

Dat was me een feestelijk dag, gisteren! De dag begon al met wat opwinding, want Maria, Jan en Henk zouden op school ontbijten. Ze vonden het maar raar om niet samen met ons aan tafel te hoeven ;-). Jan snaaide alvast een grote beker groene smoothie, want hij had zó´n trek. Als je normaal om half 7 aan het ontbijt zit, is ontbijten na half 9 best laat.
De kinderen kregen allemaal rood-wit-blauwe kleding aan vanwege de viering van Koninginnedag op school. Maria wilde ook nog rood-wit-blauwe linten in haar haar. Wat zag dat er vrolijk uit! Willem bracht de kinderen op school. Zelf ging ik daar pas om kwart over 10 heen, want ik ging met de kleuters mee naar verpleeghuis De Alblashof. Het is al een jarenlange traditie dat de kleuters van onze school daar gaan zingen voor de bewoners.
Toen ik op school kwam kregen de kinderen juist een traktatie in de klas. Alsof het was afgesproken hadden bijna alle kinderen rood-wit-blauwe en/of oranje kleding aan en samen met de prachtig versierde klas was dat een heel vrolijk gezicht.







Het was de bedoeling om in optocht te gaan lopen, maar vanwege de regen gingen we met auto´s. De versierde hoeden werden in tassen meegenomen. Die zouden de kinderen pas in De Alblashof op zetten. In de Alblashof zaten de bewoners al klaar. Een mevrouw begon spontaan een praatje en vertelde dat haar oudste zoon al 65 was. Dan voel je je spontaan een broekie ;-).

De kinderen mochten allemaal op het podium staan. En negentig kleuters zongen vervolgens Het Wilhelmus, vaderlandse liederen en wat kleuterliedjes. Na het zingen kregen de kinderen nog allemaal een pakje drinken en een spekkie. Ze mochten daarna zelfgemaakte tekeningen aan de bewoners geven en toen zat het er weer op.

´s Middags werd er school een concert gegeven. Het was de bedoeling om dat in de open lucht te doen. Maar vanwege het weer werd het concert in de hal van de school gegeven. Het is traditie dat ik elk jaar van de partij ben en dat was ik dit jaar ook van plan. Maar toen ik hoorde, dat ze in de hal gingen zingen en ik bedacht dat dat een krappe bedoening zou worden, besloot ik om maar thuis te blijven. Ik had namelijk nog genoeg te doen om de verjaardag van Maaike voor te bereiden. 

De taarten stonden al klaar. Ik bakte twee appeltaarten. Appeltaart staat altijd met stip bovenaan ;-). En ik maakte een dadeltaart. Sinds iemand die op de imkercursus trakteerde heb ik de taart alweer een paar keer gemaakt. Het is zó gemakkelijk en zó lekker. Dit is mijn recept:

Neem 500 gram VERSE dadels (geen gedroogde dus, maar van die grote, kleverige dadels). Haal de pitten eruit en snijd ze in stukjes. Laat een pakje boter smelten in een grote pan. Hak intussen een hele rol Mariakaakjes in stukjes. Doe 100 gram geraspte kokos en 50 gram agavesiroop bij de gesmolten boter. Doe er de dadels en de Mariakaakjes bij. Alles goed roeren. Doe het mengsel in een springvorm. Druk goed aan en laat in de koelkast opstijven. Strooi er nog wat kokos overheen. De taart is erg machtig. Je moet er echt maar kleine reepjes van snijden. 


Ter ere van Maaikes verjaardag aten we pannenkoeken. We zaten met z´n veertienen aan tafel en dat was dus nog een beste bakklus :-).

Het feestje was gezellig. Maaike is lekker verwend met aandacht en kadootjes. Het was al met al een feestelijke Vrijdag!