donderdag 11 april 2013

Lappen

Gisterenochtend ben ik met mijn vriendin op stap geweest. Zo eens in de drie maanden nemen we een keer een ochtendje of avondje om er even tussenuit te gaan. We hebben allebei een groot gezin en houden van dezelfde eenvoudige uitstapjes. Een keertje kringloopshoppen, een keertje naar Ikea, of, zoals gisteren, een keertje op stap voor lappen. We reden naar de markt in Sliedrecht. We stekkerden op ons gemakje langs de kraampjes, maar kochten niets. We hadden nog wel wat nodig bij de groentenman, maar ik had gezien dat de pas geopende winkel van van Os daar ook aan dat pleintje zat. Ik wilde daar wel even binnen kijken. En daar deden we dan ook meteen onze aankopen.
Een stukje verderop zit een geweldig leuke stoffenwinkel, De Stoffenkraam. Ik wilde daar eens kijken voor een leuk stofje voor achter de kussenhoesjes die ik aan het haken ben. Het haken ligt trouwens al een paar maanden stil, want er zijn wat andere handwerkprojectjes tussen gekomen. Maar het zou wel leuk zijn, om zo langzamerhand die haaknaald weer eens op te pakken en de kussentjes af te maken.
Buiten de winkel stond een rek waaraan couponnetjes hingen. En al uit de verte zag ik hem hangen, die ene leuke rood/wit geblokte lap. Wow, 2,50 slechts. Da´s boffen. ´t Is precies groot genoeg voor een kleedje voor op de bijzettafel.
Binnen werd ik helemaal blij van de enorme sortering katoentjes. Ik nam een beige/wit blokje voor achter de kussenhoesjes en om het niet allemaal hetzelfde te maken ook een lap effen rood.

de kleuren zijn in het echt perfect, maar op de i-foon kloppen ze niet

Terwijl mijn vriendin lappen uitzocht voor jurkjes voor haar meisjes drentelde ik nog even rond en zag een rek patroonbladen. Ik viste er een blad uit, wat ik niet kende: Young Image. En ja hoor, ik was meteen verkocht! Wat een leuke patronen! Spontaan zocht ik een patroon voor een jurkje uit voor Maria. En natuurlijk moest daar meteen ook stof bij gezocht worden ;-). Ik koos een knaloranje katoentje met witte sterretjes en als garneerstof effen hardblauw.



En nu heb ik natuurlijk ZIN om te naaien! Ik moet maar snel een gaatje vinden.

Na de lappenwinkel was de kringloopwinkel aan de beurt. We snuffelden op ons gemakje lekker rond en kochten wat kleinigheden.

Het was eigenlijk tamelijk vroeg toen we, voldaan over onze aankopen, alweer de rijksweg opdraaiden om naar huis te gaan. Juist toen we Alblasserdam binnenreden zei M.: ¨Ik wéét waarom we zo vroeg zijn. We zijn vergeten een bakkie te doen!¨. O ja, natuurlijk, dat hoort er immers helemaal bij. ¨Zullen we het dan gewoon nog even doen? We hebben nog wel even tijd.¨ ¨Ok, waar dan?¨ ¨Hema?¨ ¨Ja, best!¨ En daar gingen we. Lekker aan de thee met een muffin bij de Hema. Nog éven kletsen en dan naar huis. Weer aan de was ;-). Want ja, die was blijven liggen, hè? En om het er op een prettige manier in te wrijven, heb ik pas van Trijnie een zeer toepasselijke strijkplankhoes gekregen:



Al wekenlang zit ik in een wasritme wat goed bij me werkt. Ik doe namelijk de strijk tussen 5 en 6 uur. Heerlijk is dat. Als de kinderen naar beneden komen is de strijkplank al weggeruimd en hij komt de hele dag niet meer op de vloer. En om 6 uur heb ik dan precies nog een half uur om smoothies te maken, voordat we aan tafel gaan.

Ik kreeg vragen over de lunchsalades die ik tegenwoordig maak. Dat is echt zo moeilijk niet, hoor. Ook vandaag ging Willem weer met salade naar zijn werk. Kijk, dit zit erin:

 -stronk witlof, klein gesneden
- hand rucola
- een peer in stukjes
- een aardbei in vieren
- een lepel maïskorrels
- een lepel kidneybonen
- een lepel gebroken lijnzaad
eroverheen: wat vers uitgeknepen citroensap



Dressing geef ik er apart bij. En natuurlijk maak ik die ook zelf: klein beetje olijfolie, klein beetje azijn, paar druppels agavesiroop, beetje Herbamare en wat soja-yoghurt.

Een beker groene smoothie en een bakje met wat dadels, amandelen en gedroogde abrikozen erbij en Willem kan er weer een dagje tegen :-)