vrijdag 30 augustus 2013

De laatste week van de vakantie

Wat is het lekker druk, deze laatste week van de vakantie! De kinderen buiten de vakantie tot de laatste minuut uit en zijn heel de week nog druk met logeerpartijtjes over en weer. Het was gewoon nog even nadenken hoe we dat allemaal ingepland konden krijgen ;-).

Terwijl de vakantie-vierende kinderen in en uit krioelen hoef ik me gelukkig ook niet te vervelen :-). Maandag was het weer de eerste bijeenkomst van de spingroep. Leuk om daar ook weer actief mee aan de slag te gaan! Ik heb de afgelopen weken nauwelijks achter m´n spinnewiel gezeten. Maar ik was daarin niet de enige. Nu maar weer ijverig aan de slag dan.

Dinsdag was het de verjaardag van een nichtje en woensdag vierde onze Henk op kleine schaal nog eens zijn verjaardag. Hij verjaarde in Zwitserland, maar wilde natuurlijk nog graag een feestje met opa en oma´s en tantes die op zijn verjaardag kwamen. En dus was er een taart met een ´zeven' erop, was er visite, waren er kadootjes, en was er een blij jongetje :-).





Om het feestje nog wat te rekken en de mooie zomerdag uit te buiten hebben we ook nog maar een keer de bbq aangestoken. Heerlijk, zo´n zomertoegift! Toch merk je dat het nu snel richting herfst gaat. Het maakt dat we haast krijgen met allerhande klusjes die vòòr de winter gedaan moeten zijn.

De mannen hebben de donderdagavond tot zaag-, hak- en kloofavond benoemd en hebben al twee avonden hard gewerkt om de houtvoorraad op peil te krijgen. Dat is nog een hele klus, maar met elkaar gaat het ook wel weer snel.

Gisterenavond ben ik ook nog even mee gegaan. Niet om te hakken, maar om vlierbessen te plukken :-). Leendert belde dat er een zwaarbeladen vlierstruik stond. Zoiets kun je natuurlijk niet ongezegd laten. Het kwam mooi uit, dat ik toch juist van plan was vanmorgen vroeg te wecken. Ik had een paar kilo bietjes op zoetzuur gezet en wilde die potten even in de weckketel doen om de houdbaarheid te verlengen. Ook had ik een bos of 8 worteltjes geschrapt en er de kook over laten gaan. Die moesten ook de weckketel in. De bietjes zijn nu klaar. De worteltjes bijna. En dan kan ik daarna de vlierbessen ontsappen. Langzaam maar zeker krijg ik zo een mooie wintervoorraad.



Morgen begint de imkercursus weer. Nog een paar bijeenkomsten en dan in oktober het examen. Ik geniet nog dagelijks van het kijken naar mijn bijen. Alleen is er op mijn volken deze zomer nog geen honing te oogsten. Dat vind ik wel een beetje jammer, want daar had ik natuurlijk wel naar uitgekeken. Nu ga ik er maar voor zorgen dat de bijen goed de winter in gaan. Hopelijk vindt Willem van de winter tijd om een nieuwe kast voor me te timmeren. De kasten die ik nu heb zijn niet zo heel handig. Het zijn dubbelwandige en ik heb steeds ruzie met die dingen om ze weer goed op te bouwen als ik ze uit elkaar heb gehaald om in de bijen te werken. Maar goed, het zijn maar wensen. We zullen zien.

Voor nu duik ik de keuken nog maar weer in. Behalve wecken staat er brood bakken op het programma. Een stuk of 9, want maandag beginnen de scholen weer en worden er weer grote broodtrommels gevuld :-). Ik ga maar eens voor een voorraadje zorgen.