dinsdag 6 juni 2017

Bijen en vloer

Na een onrustige nacht zit ik al vroeg beneden in een volledig kale kamer. Vandaag wordt een begin gemaakt met de nieuwe vloer! Ik verwacht de mannen van Knulst-pvc-vloeren al vroeg. Zij komen vandaag de vloer egaliseren. Dat vergde behoorlijk wat voorbereiding en er liggen -weer- volle dagen achter ons. En nee, dat was niet alleen vanwege de vloer. Maar dat kwam er wel mooi nog weer even bij :-).

Vorige week donderdag was bijvoorbeeld zo´n lekker volle dag. ´s Middags en ´s avonds moest ik op pad en ´s morgens had ik het dus druk met huishoudelijk werk. Op deze zomerse dagen, begin ik mijn dag in de tuin. Ik pluk wat dode bloemen, trek wat onkruid uit, begiet hier en daar een dorstige plant. Heerlijk om zo wakker te worden. Heerlijk ook als steeds de was naar buiten kan en binnen de kortste keren droog is om verder weggewerkt te worden!

Halverwege de ochtend legde ik de laatste hand aan het voorbereiden van de bijengastles, die ik die middag zou geven. Ik zocht wat materialen bij elkaar, die ik mee wilde nemen en schreef nog wat dingen op.

Na de middag reed ik naar de Rehobôthschool in Barendrecht. Daar zaten de kinderen van groep 3 al klaar in afwachting van ´de imker´. Het was snikheet en dus trok ik pas in de school, vlak voordat ik het lokaal inging, mijn imkerpak aan. In vol ornaat kwam ik de klas binnen. Dat is altijd zo´n leuk moment. Al die nieuwsgierige koppies :-).


De kinderen zongen een welkomstlied en daarna ging ik los. Groep 3 is zó leuk! Die kinderen zijn nog zo lekker nieuwsgierig! Prachtig om dan iets van de wondere bijenwereld te mogen vertellen. De aandacht was bijzonder. Pas na 25 minuten keek ik op de klok om te zien hoever de tijd verstreken was. Al die tijd hadden de kinderen vol aandacht zitten luisteren.

Behalve dat ik vertelde, liet ik natuurlijk ook van alles zien. En ruiken (mijn handschoenen, waar propolis aan zit). En proeven (een snoepje met honing erin). Toen ik een raam met raat liet zien, zagen de kindjes vooraan, dat er een dode bij onderaan het raam hing. Oh, ja! Leuk! De bij werd voorzichtig (hij was al een beetje uitgedroogd en dus breekbaar) op een dekseltje gelegd en ging de klas rond. Nu kon iedereen de haartjes op de bij bestuderen (het verschil met een wesp, die glad is).

Wat genoot ik enorm!



Aan het einde van de les kreeg ik een prachtig boekwerk overhandigd. Dat hadden de kinderen gemaakt. Wat een werk haddden ze/had de juf daarvan gemaakt! Echt prachtig. Eén jongen had zelfs nog twee tekeningen extra gemaakt. Die zaten los in het boek. Geweldig dit!



Mijn drie kwartier waren omgevlogen. Nog een afscheidsliedje om te bedanken en daar ging ik weer.

Op naar het ziekenhuis in Zwijdrecht, waar schoonmama zat voor een allergietest. Toen ik daar aankwam, was ze nog niet klaar. Dus schoof ik gezellig naast haar in de wachtkamer en ging later even mee naar binnen bij de allergoloog. Daarna bracht ik haar in mijn bloedhete auto naar huis.

Snel eten klaarmaken, want ook ´s avonds zou ik weggaan. Voor de derde avond op rij! Dinsdagavond spinnen, woensdagavond breien (gezellig bij mijn tante in de tuin) en deze avond was een een workshop haar opsteken bij een schoonzus. En dit was ook fijn in de tuin. Het was een gezellig vrouwen-avondje. Van sommige kapsels heb ik een instructievideo gemaakt. Dat is maar goed ook. Want zoiets vergeet ik à la minute :-).



Intussen kan ik mijn eigen haar nu ook mooi opsteken. Maar dat heb ik niet op de workshop geleerd, maar leerde Trijnie mij een paar weken geleden. Ik had daar nooit het geduld voor en vond het ook totaal onbelangrijk. Maar goed. Willem vindt het wél belangrijk, dat ik er verzorgd uitzie en nadat ik wat complimentjes kreeg over mijn nieuwe look, vind ik het toch ook wel leuk. Nu ik wat ervaring heb, is het ook niet zoveel werk meer. Ik schat hooguit 7 minuten en dan zit het voor de hele dag.

Willem was intussen die avond met Henk naar Papendrecht geweest om een fiets op te halen. Henk was al een tijdje aan een  grotere fiets toe. Er was nog niet van gekomen om daar achterheen te gaan. Maar toen hij van de week thuis kwam en vertelde, dat hij was uitgelachen om zijn baby-fiets, begreep ik, dat het echt geen uitstel meer kon lijden. Op MP kwam ik een prachtige fiets tegen in de maat, die hij nodig heeft. Na wat heen-en-weer gemail, werd de koop gesloten. Willem kocht de fiets en Henk reed er, trots als een pauw, zelf vanaf Papendrecht mee naar huis.


Zaterdag maakten we een begin met de operatie ¨Nieuwe vloer¨. We leenden de partytent van mijn zus en zetten die op in de tuin. Daar zouden we maandag de meubels in zetten. Zo geschiedde. Toen we gisterenochtend (Tweede Pinksterdag) thuiskwamen uit de kerk, kleedden we ons om, aten wat en gingen aan de slag.

Het ging heel voorspoedig. Meubels eruit. Vloerbedekking in repen, opgerold en afgevoerd. Ondervloer eruit. Totdat....we in de gang kwamen. We dachten: nog even de gang. Maar we waren vergeten, dat daar onder het tapijt een gelijmde kurkvloer lag!!! Pfffffff. Wat een tegenvaller. Dit kostte uren en uren en uren. Pas om een uur of half 9 was de vloer er echt helemaal uit. 

Daarna heeft Willem de partytent met de jongens helemaal vastgesjord en zoveel mogelijk wind- en waterdicht gemaakt. Hebben we wekenlang geen spat regen gehad, voor vannacht en vandaag werd er regen voorspeld en windstoten tot 70 km per uur. Ze hebben hun uiterste best gedaan om alles keurig vast te zetten.

Als laatste haalde Willem de plinten nog weg uit de gang en kon toen ook eindelijk naar bed. O nee. Eerst nog even douchen! Willem had namelijk ergens rond het avondeten ook nog maar ´even´ ruim 8 kilo makreelfilet gesneden...Leendert was wezen zeevissen en had een ton vol vis bij zich. Hij had die dag al genoeg vis gezien en Willem had het klussen wel zo´n beetje gezien. Dus hebben ze geruild. Willem ging de vis fileren en Leendert de gang strippen. Zodoende moest Willem echt nog even de vislucht gaan afspoelen :-).

Elk half uur schoot Willem vannacht overeind. Bang dat de partytent het zou begeven. Maar nee. Die staat er nog. Alles staat klaar in afwachting van de mannen!









Mijn aandeel was oud en vertrouwd. Catering en strijk....