woensdag 13 april 2022

J´aime l´été!

Een maand of twee geleden ben ik begonnen om mijn school-frans eens op te poetsen. Gewoon, heel simpel, met duolingo. ´s Morgens een kwartiertje en ´s avonds een kwartiertje, dan ga je als een speer. Ik heb Frans altijd een mooie taal gevonden. Heel erg zinvol is het verder niet, want ik hoef nooit Frans te spreken. Het zou functioneler zijn om mijn Engels op te poetsen. Maar dat is nu precies een taal, waar ik niets mee heb. Frans dus.


Zeg nu zelf. Hoe mooi klinkt dat: 

J´aime l´ été 


Ik houd van de zomer!

Oh, hoe blij ben ik, dat het nu zo heerlijk lang licht is. Daar heeft het klok verzetten natuurlijk ook aan bij gedragen. Dat je ´s avonds na het eten nog even naar buiten kunt, om wat in de tuin te rommelen. Ja echt, ik ben zo blij als een kind.

De tuin was een bende. Ik moet eerlijk zeggen, dat ik de boel in het najaar nu ook niet perfect opgeruimd had achtergelaten. We gingen dus enigszins rommelig de winter in, wat de tuin betreft. Maar daarna kwamen er stormen en sneuvelde er hier en daar wat. En door die stormen hadden we ineens ook een overvloed aan hout, omdat Hans wat noodkappen moest doen. We hadden/hebben daar geen plaats voor. Dus belandden die stukken boomstam in de voortuin. Het ziet er eigenlijk niet uit. *bloos*.

Toen was daar ook nog mijn ´bloemenpunt´. Dat is een stuk grond langs ons huis, waar ik vorig jaar bloemen had staan. Ik noemde dat daarom de bloemenpunt. Maar ik wilde dit jaar mijn moestuin een beetje uitbreiden en de bloemenpunt daaraan opofferen. Daar moest wel wat voor gebeuren. Er lag namelijk maar een dunne laag tuingrond in die bloemenpunt. Daaronder lag puin en grind. Echt niet geschikt om daar bijvoorbeeld bietjes of courgettes te kweken. De grond moest afgegraven worden en er moest nieuwe aarde op komen. Daar had ik Hans voor ingehuurd. Hans is pas voor zichzelf begonnen en ik wilde met alle plezier z´n eerste klant zijn. Nou, ik werd z´n tweede. Ook goed :-).

Vorige week zaterdag heeft hij de punt helemaal netjes gemaakt. Het was een zooitje met oude bloemen en een hoop onkruid. Nu is het een prachtig stukje grond, waar ik in gedachten al kroppen sla en rijtjes radijsjes zie groeien.

voor

Na

Aangemoedigd door deze flinke stap in de goede richting, ben ik maandag begonnen om het stuk moestuin van vorig jaar schoon te maken. Alles moet bed voor bed onkruidvrij gemaakt worden. Dan compost erop en nieuwe snippers op de paadjes. 

Ik moet zeggen, dat ik ´s avonds na het eten wel even moed moet scheppen om aan de slag te gaan. Het werken in de webshop is echt wel zwaar. Dus is m´n lijf ´s avonds nogal gekraakt. Maar als ik dan eenmaal buiten ben en met m´n handen in de aarde ga, dan voel ik de vermoeidheid niet meer. Dan is het puur genieten.

Ik heb inmiddels m´n voorgezaaide peulen geplant. Vorig jaar was dat ook een succes. Ik heb er nu wat meer bij elkaar gezet. Steeds polletjes van drie of vier planten. Ze slaan goed aan en ik verheug me op verse peultjes, ´straks´.



De munt in de pot komt weer op. En ook de maggiplant schiet de grond weer uit.


De selderij heeft de winter overleefd en maakt nieuw blad.


De aardbeienstekjes. die ik vrij laat had uitgeplant, doen het allemaal prima. En ik heb nu zomaar ineens een prachtig aardbeienbed. Hoe leuk is dat. Gewoon van uitlopers van m´n oude planten. 


Vanavond wilde ik bonen voorzaaien. Maar zwager Marinus en z´n vriendin kwamen een bakkie doen. Ik denk dus, dat ik het maar even doorschuif naar morgenochtend bij leven en welzijn. Het moet wel gebeuren, want ik heb de bonen vanmorgen in de week gezet. En mijn ervaring is, dat je dat niet te lang moet doen. Ze gaan best snel rotten. Het zijn bonen van vorig jaar. Toen lukte het zaaien niet zo goed en moest ik het tot drie keer toe opnieuw doen. Ik heb nu dus eerst het één en ander gelezen en een paar filmpjes bekeken. Hopelijk gaat het nu in één keer goed.


Het leuke is, dat je steeds wat bijleert. 

Ik houd ervan, om dingen te leren. Ik ben, denk ik, gewoon een heel nieuwsgierig mens. Zo probeerde ik ook eens een nieuwe manier uit, om zachte kadetjes te maken. Oeh. Een nieuwe verslaving hier. Iedereen is er dol op :-).


Ook ben ik aan een nieuwe brei-uitdaging begonnen. Dat laat ik nog weleens zien. Eerst maar eens kijken, of het gaat lukken.

Voor nu nog even m´n avond-portie frans. En dan de vers gebakken broden snijden en in porties in de vriezer doen. En heel misschien nog even breien...