dinsdag 19 juli 2022

Deze warme zomerdag

Hoe ging het er hier aan toe, op deze warme zomerdag, waarop het Nederlandse hitte record verbroken werd? 

Nou, eigenlijk wel prima!

Ik werd vanmorgen heerlijk uitgerust wakker. Ik had de hele nacht doorgeslapen, behalve dat ik hooguit een halve minuut wakker was en merkte dat Willem op muggenjacht was. Wij hebben een deken van Slaappunt. Wij noemen die deken ´ons schaap´. Het is dan ook een zuiver wollen deken, is wolwit van kleur en een beetje pluizig. Echt een schaap :-).  We liggen de hele nacht gewoon lekker onder die deken. Zo´n deken is fijn als het koud is, maar ook als het warm is.

Ik stond op en zette de deuren en ramen open. Het was 22 graden en best lekker om de boel een beetje door te laten luchten. Ik voelde me heel ontspannen. Dat kwam vast, omdat we gisterenavond nog heen-en-weer naar Ouddorp zijn gereden met Jan en Henk. We hebben zomaar twee uurtjes aan de Brouwersdam gezeten. Het was best warm. Ook aan zee was het 29 graden. Maar we hadden parasolletjes mee en het was echt heerlijk om even alleen maar te zitten.






Van twee uurtjes knap je net zoveel op als van een hele dag. 

Mijn eerste werk vanmorgen was aan m´n kookboek werken. De laatste weken werk ik elke ochtend zo ongeveer 2 1/2 uur aan mijn boek. Het moet 1 augustus klaar zijn en ik moet daar echt hard voor werken. Ik ben door het gelummel met m´n gezondheid echt een stuk achterop geraakt. 

Gelukkig gaat het momenteel goed. Af en toe komt de rugpijn terug. Maar er is niets ernstigs of behandelbaars gevonden, dus moet ik maar mee leren leven. De medicatie tegen de zenuwpijn mag ik heel langzaam afbouwen. Ik zat op 6 tabletjes per dag en mag 1 tabletje per 4 weken eraf doen. Als het goed gaat, ben ik over een week of 20 van deze medicijnen af. Dat zou heel fijn zijn.

Na mijn dagelijkse portie schrijverij was het tijd om Willem te wekken en te ontbijten. Daarna stapte ik m´n moestuintje in. Gisterenavond had ik bij het ondergaan van de zon nog flink wat gieters waters uitgegoten. De tuin lag er fris bij en ik deed een oogstrondje. Iedere ochtend pluk ik de rijpe aardbeien. Ik heb een doordragend soort en ben daar heel blij mee. Ik kan van mei tot september plukken. Heerlijk!


Ook oogst ik elke dag 1 of 2 courgettes. Ik heb twee planten en ze geven overvloedig. Dit jaar heb ik een soort die niet rankt. Ideaal! Het zijn nu gewoon twee grote planten zonder groene uitlopers door de hele tuin.


Vandaag oogstte ik ook het eerste maaltje worteltjes. Oeh, wat leuk! Het was een experimentje om worteltjes te zaaien. Het heeft goed uitgepakt. 


Inmiddels was Maria gearriveerd. Vandaag zouden we samen werken. We hebben genoeg te doen, omdat we heel hard bezig zijn om alles klaar te maken voor de Terdege Zomerfair. Gelukkig zijn we ruim op tijd daarmee begonnen. We zijn al een heel eind op stap. We konden daarom rústig doorwerken.

We begonnen maar op zolder. Daar is het nu het warmst. We hebben daar alle kratten opgeslagen, die al gevuld zijn en meegaan naar de fair. Ook de kratten met bakmixen staan daar. Die zijn we in etappes aan het prijzen. We besloten vandaag drie kratten te doen. Precies genoeg om uit te houden in de hitte. We zetten een ventilator neer en gingen aan de slag. We werken altijd heel fijn samen. Toen de drie kratten bakmixen geprijsd waren, zetten we ze bij de stapels kratten, die helemaal klaar zijn. Heerlijk gevoel!


We gingen snel een verdieping lager. Dat scheelde minstens vijf graden, volgens mij. Het voelde heerlijk koel aan. Bovendien hebben we daar sinds een paar maanden airco en die zetten we zachtjes aan. Het hoeft geen ijskast-temperatuur te zijn. Maar een lekker werk-temperatuurtje is wel heel aangenaam.

De hele ochtend waren we op die verdieping bezig. We maakten Wonderpannen klaar, pakten kruidkoekmix in, ruimden van alles op. Steeds als er iets klaar was voor de fair, schreven we het in ons fair-schrift. Heerlijk als daar weer bij iets een vinkje geplaatst kon worden!

We lunchten vandaag binnen. Het was buiten inmiddels 37 graden en echt niet lekker om in te gaan zitten lunchen. Maria kookte eieren voor bij de lunch. Lekker, een eitje met een beetje zout. Mmm. Willem en Henk aten ook mee. Gezellig.

Na de lunch vond ik het een mooi moment om even siësta te gaan houden. Ik was tenslotte al vanaf vijf uur in de weer. Ik zei, dat Maria ook maar even moest gaan liggen. Je moet gewoon wat rustiger aan doen als het zo warm is en een beetje het ritme van warme landen volgen.

Echt lekker om op het heetst van de dag even uit te rusten! Maar daarna moesten we toch weer verder natuurlijk. Nu was de begane grond aan de beurt. Er stonden daar dozen vol potten honing en andere bijen-producten. Ook die moesten allemaal geprijsd worden en in kratten gedaan voor de fair. Rond koffietijd hadden we weer twee volle kratten klaar. Maria deed er stickers op en samen tilden we ze in de lift. Ziezo, kratten naar zolder, daar uit de lift sjorren en bij de stapels kratten voor de fair. Joepie.

Koffie drinken deden we ook maar binnen. En daarna maakten de de bestellingen klaar, die naar de post moesten. Het is nu niet druk in de webshop. Dat komt wel goed uit, nu we druk zijn met andere dingen. De bestellingen werden zorgvuldig ingepakt en even over half vijf reden we naar de post. De werkdag zat er weer op. Maria ging naar huis en ik ging eten koken.

Wat stond er op het menu? Gestoofde vis, worteltjes met doperwten, gekookte aardappels. Als toetje yoghurt met even opgekookte aardbeien. We smulden.



Vanavond eindigde de dag weer buiten. Willem ging Ciara uitlaten, Henk de planten bij mijn vriendin begieten en ik begoot onze eigen tuin.


Wat een zomertje!