maandag 17 oktober 2022

Geen soep, maar restjes

Maandag is, om des tijds wille, tegenwoordig bij ons ´soepdag´. Maar vandaag week ik daarvan af. Het werd géén soep, maar we hadden restjesdag.

Het is echt geen gek idee, om, bijvoorbeeld eens per week, een restjesdag in te lassen. Op die dag eet je als het ware gratis. Al zou je het slechts drie keer per maand doen, dan betekent dat toch dat maar liefst 10 procent van je warme maaltijden gratis is. Mooi meegenomen in deze dure tijden. Nog mooier is, dat je zo geen voedsel verspilt. Eigenlijk eet je voedsel wat je van de groene container hebt gered.

Bij het regelmatig inlassen van een restjesdag draait het maar om één ding: je moet restjes goed bewaren! Iedereen kent het wel: die schaaltjes met restjes eten, die achterin de koelkast belanden en die je een tijdje later groen weer terugvindt :-(. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Het beste is, om restjes in je vriezer te doen en daar te sparen tot je een volledige maaltijd hebt. Houd eventueel een lijstje bij, van wat je aan restjes in de vriezer doet.

Een tijdje geleden woonde ik een lezing bij, die georganiseerd werd door de plaatselijke afdeling van de NPV. Die lezing werd gehouden door Alie Hoek-van Kooten en ging over ´ouder worden´. Eén van de gevaren, waar ze op wees, was het eten van bedorven voedsel. Oudere mensen vinden het (terecht) vaak heel erg zonde om goed voedsel weg te gooien. Als ze een restje hebben, wordt dat bewaard tot een volgende keer. Maar die volgende keer komt soms net een dag te laat en het voedsel is niet goed meer. Dat kan leiden tot voedselvergiftiging, wat bij oude mensen zelfs fataal kan zijn.

Bij restjes, die je in de vriezer bewaart, loop je geen gevaar op voedselvergiftiging. Zo bewaar en spaar ik bijvoorbeeld restanten gekookte aardappels. Soms gaat het maar om één aardappel, die over is. Soms om een paar. Het maakt niet uit. Het restje gaat in een zakje in de onderste lade van de vriezer. En als ik genoeg heb, bak ik ze heerlijk op. De zakjes worden trouwens hergebruikt. Als je voldoende ruimte in je vriezer hebt, kun je natuurlijk ook een bak gebruiken, waar je zo´n restje steeds in doet.

Vandaag had ik voldoende aardappels. En er was een restje van een zakje sla (van zaterdag). Er lag een komkommer. Er was een schaaltje rabarber. En, o ja, er stond ook nog een restje bietjes in de koelkast. Die hadden we donderdag gegeten en dat restje moest eigenlijk dan toch vandaag wel opgemaakt worden. Daarom ging dus vandaag de soepdag niet door, maar werd het restjesdag. Ik maakte ook nog wat vers klaar: ik braadde een pannetje kipdrumsticks. Die kocht ik zaterdag. De houdbaarheidsdatum op het pak was 20 oktober. Maar kip bederft echt snel. Dus, hup, die kip werd vandaag gebraden. Hadden de vleeseters vandaag een lekker stukje kip bij hun restjes :-). En morgen nog een keer, trouwens.

En ik bakte uien. Ik vond namelijk de hoeveelheid groente wat karig. Gebakken uien zijn een aanrader. Ze passen bijna overal bij. Je kunt ze steeds anders kruiden. Uien zijn goedkoop. Uien zijn gezond. Gebakken uien zijn snel klaar. Wat wil je nog meer :-). Ik haalde pas een baal van 20 kilo uien voor 15 euro. Dat is 75 cent per kilo. Het waren verse uien en die kun je in de kelder echt wel een paar maanden goed houden. Zelfs met mijn klein geworden gezin is 20 kilo uien niet overdreven om voor de winter in huis te halen. Uien om hachee te maken, uien voor in de hutspot, uien om uiensoep mee te maken, een gesnipperd uitje bij de frieten en dus bijvoorbeeld ook gebakken uien als extra groente.

Hoe je dat klaarmaakt? Je snijdt de uien in ringen, of in halve maantjes. Je doet een kluitje margarine in een koekenpan. Zet het vuur niet te hoog en bak de uien tot ze zacht zijn. Goed opletten, dat je ze niet te heet bakt. Zwart geblakerde uien zijn echt vies! Je kunt wat honing (of als je dat te duur vindt: suiker) over de uien laten lopen. Daarmee haal je het zoet in de uien op en je uien kleuren mooi bruin. Vandaag kruidde ik de uien met peper, zout en kerrie. Ook lekker is: een beetje tijm (zeker in combinatie met honing heel lekker!). Of met rozemarijn. Je kunt eindeloos variëren.







We hebben als vorsten gegeten. Het enige nadeel van restjesdag vind ik: de grote hoeveelheid vaat. Maar ja.

Een poosje geleden kreeg ik een mailtje van iemand, die het ook zonde vond om goed voedsel weg te gooien. Deze mevrouw had lekkere peren gekregen, maar ze had veel te veel. Ze mailde, of ik er soms raad mee wist. Jazeker wel! Nadat ik op mijn beurt ook weer wat uitgedeeld had en nadat we volop van de peren gesmuld hadden, zette ik het restant op lichte siroop. Weer een kleine aanvulling op mijn weckvoorraad. Peren op siroop zijn heerlijk in yoghurt, in vla, in vruchtenbowl. 


In water met citroensap tegen verkleuren

Geweckt: 30 minuten op 90 graden


En het zaterdagse boeketje op tafel kwam toch ook deze week nog weer uit de voortuin :-).


Gezellig, he.

Ik heb een best wel volle week, deze week. Maar dat is niet erg. Morgenochtend komt de energie-coach van de gemeente. Hij komt kijken, waar wij ons huis kunnen verduurzamen. Zo´n dienst is gratis en zeker aan te bevelen, als je eerst eens onafhankelijk advies wil in plaats van in het wilde weg allerlei energiebesparende maatregelen gaat nemen. Ik las, dat veel mensen bijna zonder nadenken zonnepanelen op hun dak laten aanbrengen, maar vergeten om eerst goed te (laten) kijken naar de isolatie en ventilatie van de woning. Nou, daarom laat ik dus zo´n meneer komen, die daar verstand van heeft. Ik ben erg benieuwd met welke aanbevelingen hij komt!