vrijdag 23 december 2022

Dingen doen in december

December is alweer dik over de helft en ik heb deze maand nog haast niet geblogd. Er liggen dan ook wel heel volle weken achter me. En ik kan merken, dat ik ´s avonds regelmatig niet veel puf meer heb, om nog weer eens achter de computer te gaan. Maar vooruit. Laat ik even een beetje ´bijpraten´ :-).

Zoals gewoonlijk was december erg druk in de webshop. En Maria zit natuurlijk nog volop in haar verlof (al is ze al wel een paar uurtjes wezen helpen), dus kwam alles voor het grootste deel op mij aan. Nu was het allemaal tot in de puntjes voorbereid, dus het is helemaal goedgekomen. Alle pakjes zijn op de post en ik ben´bij´! Dat voelt toch wel heel fijn.

Behalve pakketten inpakken heb ik nog genoeg andere dingen gedaan. Vooral ook veel leuke dingen, waar ik weer lekker van kon ontspannen. Eén zo´n leuk ding was een bezoekje brengen aan de Landlevenmarkt in het Openluchtmuseum in Arnhem.

Op deze markt stond de leverancier van de graanmolens, die we in de webshop verkopen. De meneer, die namens die firma op de markt zou staan, had al contact met ons opgenomen en gevraagd, of we ook zouden komen. Ik had het echter afgewimpeld, omdat ik niet dacht, dat we dat ook nog in ons drukke werkschema geperst zouden kunnen krijgen. Maar die enthousiaste meneer had toch alvast polsbandjes en een parkeerkaart door Landleven naar ons laten sturen.

En toen Willem en ik op vrijdag 9 december de hele dag hard doorgewerkt hadden en er een flink aantal bestellingen op de post was gegaan, hadden we de rust om op zaterdag toch naar Arnhem te gaan.

Het was een prachtige, winterse (ijskoude!) dag. Toen we eenmaal het toegangsloketje gepasseerd waren, reden we met het trammetje naar de markt. Zo´n beetje het allereerste kraampje wat we zagen, was er één met van dat Nepalese breiwerk. Kwam dat even goed uit! Willem had dringend een muts nodig!


Al snel kwamen we Klaske Bakker (de culinair redacteur van Landleven) tegen. Zij was rondjes aan het lopen, om een beetje warm te worden :-). Ze was verrast, dat we toch waren gekomen en vroeg of ik gast-jurylid wilde zijn. 


Er was namelijk een broodbakwedstrijd. Iedereen kon een zelfgebakken brood inleveren en om half 2 zouden de inzendingen beoordeeld er er een winnaar gekozen worden.

Nou, dat wilde ik wel. Leuk! Er waren al wat inzendingen binnen:


Die zagen er veelbelovend uit.

Tot half 2 vermaakten Willem en ik ons op de markt en keken uitgebreid rond in de stand van de graanmolens. Daarna was de jurering. De broden werden beoordeeld op uiterlijk, op smaak en ook op bijzonderheid (het verhaal). Het was nog een beste klus, om dat allemaal goed te beoordelen.


Uiteindelijk werden we het erover eens, wie de winnaar was. Een mevrouw, die twee heerlijke roggebroden had gebakken, won de hoofdprijs: een Mockmill graanmolen. De andere inzenders werden verrast met een bakpakketje uit onze webshop. En voor de jongste deelnemer, een meisje van 10 jaar, was er een leuke puzzel van Marius van Dokkum.

Na de prijsuitreiking zijn Willem en ik op huis aan gegaan. We hadden ons gewone zaterdagprogramma nog af te werken. In elk geval hadden we allebei erg genoten van dit onverwachts ingelaste uitstapje.

Winterweer

Vorige week hebben we genoten van het prachtige winterweer. Wat was het mooi in de polder. We hebben elke dag wel even een klein rondje gemaakt. Het zou toch wel dieptriest zijn, als je daar geen tijd voor zou vrijmaken! 







Vrijdag, zaterdag en zondag werd er voor onze deur volop geschaatst. Uniek in december! Vorig jaar februari, toen er ook ijs lag, was onze Leendert de eerste (waaghals), die op de Graaf schaatste. Die primeur kon hij nu niet hebben, want Leendert en Thea waren op vakantie naar Marokko. Dat was eventjes andere koek. Die liepen met 30 graden door de woestijn :-). 

Marokko

Gisteren zijn ze weer veilig thuisgekomen. Ze kwamen zó van het vliegveld naar ons gereden, want ze zouden bij ons eten. Ik had een lekker Hollands prakje gekookt (rode kool met worst). Daar maakte ik ze wel blij mee na alle couscous en tajines, die ze daar hadden gegeten. Het leuke was, dat we meteen hun verhalen uit de eerste hand konden aanhoren. Van de  dorpjes en stadjes en de vele leuke mensen. De eindeloze glaasjes thee, die ze overal kregen. Het visserdorpje. Het surfen op de hoge golven. Het rijden op kamelen. En nog veel meer.

Ze hadden ook nog wat voor me meegebracht: kruiden, thee, arganolie en eucalyptuskorrels. Wat super leuk!


Podcast

Maandag was ik bij Erdee Media in Apeldoorn. Er werd een podcast opgenomen voor de serie ´Het Gesprek´ van Terdege. En ook nog wat fragmenten voor een rubriek, die nog gaat komen en die over zuinigaan doen gaat. Als het online komt, zal ik een seintje geven. Ik vond het in elk geval leuk om verschillende Terdege-mensen te ontmoeten. Het was weer even wat anders dan anders.

Kerstconcert

Sowieso was dit wel een week vol bijzonderheden. Maandagavond was het de kerstvertelling van de catechisatie. En dinsdagavond zijn Henk, Willem en ik naar het Terdege Kerstconcert in de Cunerakerk in Rhenen geweest. Wat was dat een prachtige avond!



Handwerken

Vanavond gingen we met mijn vriendin en met Willem z´n moeder bij Maaike op kraambezoek. Ik had intussen weer een dekentje af, zodat ook Maaike er één mocht uitkiezen. Ze koos de roestbruine en dat had ik wel gedacht.

Nu ben ik even gestopt met dekentjes breien. Ik wil er nog één voor de baby van Leendert en Thea maken. Maar dat kan nog wat wachten. Eerst ga ik iets heel anders doen: een pop maken. Ik heb me ingeschreven voor een online cursus bij Ankie Degenkamp. Vorige week kwam er vast een patroontje van een onderbroekje voor de pop langs. En ik kon niet laten, om dat alvast te gaan breien :-).


En verder?

Tja. En verder? We genieten enorm van alle babynieuwtjes in de familie. Ik schreef een stapel kerstkaarten, kookte lekkere stamppotten, bakte een krentenbrood met spijs in de wonderpan, zat in de zenuwen over Henk z´n toetsweek, had Jan gezellig een dagje thuis (om hier aan z´n tentamens te leren), zat luxe in bad met een Lush bruisbal (die ik van Hans en Thirza kreeg), deed flanellen lakens op ons bed, verbaasde me over de prachtig bloeiende azalea (van de zomer overgehouden in de tuin), stond twee dagen met een kraam op de Dankjewel-dagen in verpleeghuis Salem en schreef geen blogje. Tot vanavond. Nu is dat ook weer een beetje bijgewerkt.



Naomi



\
Julian


ik wens alle lezers Goede Kerstdagen toe!