zaterdag 14 januari 2023

Weer in het gewone ritme

We zitten hier weer in het gewone ritme. Henk is weer naar school en zelf ben ik elke dag weer bezig om alle pakjes klaar te maken voor de post. Zelfs in de maaltijden is het ritme weer terug.

Rond kerst en oud&nieuw wordt er nu eenmaal (veel) meer gesnoept dan gewoonlijk en zo´n twee weken lang bestaat ons ontbijt dan meestal uit kerststol, oliebollen of ander lekkers. We hadden dit jaar een heel stapeltje kerststollen gekregen en die waren met oud&nieuw nog niet op. Ik heb het overschot in plakken gesneden en per vier plakjes verpakt in de vriezer gedaan. Nu haal ik zaterdagavond één zo´n pakje uit de vriezer en hebben we op zondagochtend lekker een sneetje kerststol bij het ontbijt. Zo genieten we er nog lang van. Ik deed dat trouwens ook met de kerstkrans die over was. Die ging in stukjes in de vriezer en we eten het op speciale momenten. Dan blijft het tenminste verwennerij.

De meiden hadden in december gevraagd: ¨Ma, gaat u nog oliebollen bakken dit jaar?¨ Ja hoor! Niet heel veel, maar ik ga het wèl doen. Ik houd zo van dat speciale sfeertje :-). Willem vond het maar onzin. ¨Joh, bestel ze toch gewoon bij Casteleijn!¨ Maar nee, ik ging zelf bakken en Maaike en Maria hadden allebei gezegd: Dan komen we proeven, hoor. Toen het eenmaal oudejaarsdag was en ik ´s morgens begon met bakken, hadden de meiden afgesproken om om 11 uur te komen. Toen appte Geer: ¨Ma is het goed, als we om 11 uur een bakkie komen doen?¨ ¨Ja, natuurlijk! Dan rollen precies de eerste bollen uit de pan en kunnen jullie meteen proeven.¨ ¨In dat geval,¨ appte Trijnie in de familie-app, ¨komen wij ook. Lekker ontbijtje!¨ En nog voordat de hele horde binnenstapte, kwamen ook Leendert en Thea binnenrollen. Wat was dat gezellig, zo´n spontaan testpanel!! De oliebollen en appelflappen vonden gretig aftrek.








Nu er drie baby´s tegelijkertijd bij ons waren, hebben we geprobeerd om ze alledrie op de foto te krijgen. Dat was nog een heel gedoe :-). Eerst probeerden we het op de bank.


Daarna in een rondje op de grond


Maar uiteindelijk was gewoon naast elkaar het beste gelukt :-)

Naomi, Vesper, Julian

Wat een heerlijkheid! Nu hopen, dat er zich snel een gelegenheid voordoet, dat alle VIER de baby-kleinkinderen op de foto kunnen.

´s Middags kwam ook Jan nog bollen halen. En ´s avonds, na kerktijd, kwam hij nòg een keer op z´n brommertje aanrijden, want de schaal van die middag was al leeggegeten. Ha, ha.

Maar goed. Ook de oliebollen die op Nieuwjaarsdag nog over waren, zijn in de vriezer gegaan. Dat waren er trouwens niet zo heel veel meer. Maar we zijn toch inmiddels maar op wat minder calorierijk en gezonder voedsel overgegaan :-).

In de eerste week van het nieuwe jaar zijn we druk geweest met voorraden tellen. Maaike en Maria hebben geholpen en ook Jelinde kwam een dagje. We gingen er sneller doorheen, dan gedacht. En dat was fijn, want Willem en ik wilden nog een mini-vakantie vieren.

Dat is gelukt! De eerste dag hebben we gewandeld door de uiterwaarden van Arnhem. Maar eerst zijn we nieuwe wandelschoenen voor mij gaan kopen. We zijn geslaagd in de ANWB winkel. Ik zag daar ook een fijn, warm vest in de uitverkoop. Bijna hetzelfde vest als wat ik al jaar en dag draag en wat iedereen hier mijn ´berevel´ noemt. Dat vest was al langer aan vervanging toe. Dus toen ik een soortgelijk vest tegenkwam, was de beslissing snel genomen. En toen we daar over het winkelcentrum liepen, schoten we meteen C&A binnen, om te kijken, of ik daar kon slagen voor een nieuwe jas. Want ook mijn winterjas is eigenlijk al twee jaar aan vervanging toe. Ik slaagde voor een lekker warm parka-achtig geval en ben super blij. Bepakt en bezakt kwamen we weer bij onze auto in de parkeergarage. We leken wel shopaholics!

De schoenen werden meteen getest.


We liepen een klompenpad. Het was mooi, stil, fris en ... modderig!



Zo dan. Die heeft er werk van gemaakt...







We overnachtten in Arnhem. En de volgende morgen was ik vooral erg verrast door het honingraam bij het ontbijt. Nog nooit eerder zo gezien! Je kon zo een stukje honingraat uit het raam nemen. Dat deed m´n imkerhart wel sneller kloppen :-).


Misschien leuk om hier te vermelden, dat wij zelf ook honingraat in de webshop hebben. Het is van een imker een dorp verderop, die bijenkasten in de Biesbosch had, speciaal voor de raathoning. Echt super lekker en niet overal verkrijgbaar.

Die tweede dag hebben we in Nationaal Park de Hoge Veluwe gewandeld. We verwachtten dat het daar minder modderig zou zijn, en dat was ook zo. We wandelden een kilometer of 5, 6 vanaf Hoenderloo naar het jachtslot St. Hubertus.






Op de beroemde witte fietsen zijn we daarna weer teruggereden. Het was erg leuk en we hebben heerlijk kunnen ontspannen. Thuis stond er een bosje lente op ons te wachten. Gekregen van een mevrouw, die hout kwam halen bij Hans. Wat lief!


Deze week dus weer gewoon aan de arbeid. Het was een volle week, met weer bijzondere hoogtepunten. Zo is woensdagavond lieve Naomi gedoopt. Henk mocht haar de kerk binnendragen. Wat was dat speciaal!

De dienst werd geleid door ds. Huijser en hij preekte uit Mattheus 3 het laatste gedeelte, over de doop van de Heere Jezus door Johannes. Bijzonder!

We hadden verder een gesprekje op school. Henk heeft de overgang van cluster IV naar het regulier onderwijs toch niet helemaal lekker opgepakt en we merkten, dat hij vastliep. Dat merkten ze op school ook. Gelukkig hebben ze meegedacht en een stukje maatwerk voorgesteld: Dit jaar vast examen doen in vier vakken en bij leven en welzijn volgend jaar in de rest. Prima! Henk weet toch nog niet goed wat hij hierna wil gaan doen. Nu mag hij volgend schooljaar één dag in de week erbij gaan werken en kan hij op die manier uitvinden, wat hij wilt. Al moet Henk zelf nog wel erg wennen aan deze nieuwe wending. En dat is natuurlijk ook te begrijpen: hij dacht bijna klaar te zijn met school, maar dat loopt nu anders.

Gisterenavond zijn we met Willem z´n moeder uit eten geweest. Dat kwam spontaan op. Wij zouden met z´n tweeën eten, omdat de jongens naar de ´mannen-avond´ gingen. Dat doen de (schoon)zonen om de zoveel tijd. Dan hebben ze een gezellig avondje met elkaar. Op dat moment bedachten we om schoonmama eens mee uit te nemen. Die was echt aan een verzetje toe. Het bleek een goed plan. We hebben een mooie avond gehad.


Er werd deze week ook weer gewoon brood gebakken. Juist na alle december-snoeperij gaat er niets boven een zelfgebakken boterham met pindakaas :-).


Ik bakte trouwens ook een brood in de Wonderpan. Een maïsbrood. Leuk om altijd een beetje te blijven variëren met brood bakken. De mogelijkheden zijn echt onbeperkt.


In de avonduren ben ik bezig met het maken van een pop. Ik volg een online cursus poppen maken. Ik loop wel een beetje achter met de lessen. Maar dat maakt niet uit. Het is erg leuk om te doen. 



Ik ben erg benieuwd hoe het popje er uit gaat zien!

O ja, ik had nog beloofd om het te laten weten, als de podcast online was, die in december opgenomen is. Nou, die is inmiddels online. Je hoort vooral heel veel (oude) herinneringen.  Je vindt hem hier.