dinsdag 23 april 2024

Een druk staartje en een beginnetje aan de tuin

We zitten in het drukke ´staartje´ van het bakseizoen. Deze week heb ik de laatste workshop ´Bak je eigen brood´ en ook in de webshop is het nog flink druk. Nu vanwege alle oranje-bakproducten. Straks nog even voor Moederdag. Daarna is de grootste drukte wel even voorbij (denk ik).

Op zich geniet ik altijd wel van drukte. Dus wat dat betreft: helemaal prima zo. Maar stiekem kijk ik ook wel uit naar iets meer armslag om weer wat andere dingen te kunnen gaan doen.

Heerlijk de tuin in! Dát als eerste :-). Uiteraard ben ik op de achtergrond al volop bezig. Zaaien, verspenen en onkruid wieden. Buiten is er nog niet zoveel te doen. Eerst moeten de IJsheiligen voorbij zijn. Tot die tijd ben ik vooral binnen bezig.

De tomatenplanten heb ik in een grotere (en vooral diepere) pot gezet. Dan kunnen ze een goed wortelstelsel ontwikkelen. Ik hoop, dat ik dit jaar meer geluk heb met de tomaten, dan vorig jaar, toen de phytophtora toesloeg. Ik probeer er in elk geval voor te zorgen, dat de planten zo sterk mogelijk zijn.



Dit jaar probeer ik voor het eerst zoete aardappel te kweken. Dat kweekproces gaat heel leuk. Eerst heb ik een zoete aardappel half in de aarde gestoken en die op een warme plaats weggezet. Ik had daarvoor een soort ´kasje´ gemaakt van een 3-liter zonnebloemoliefles, die ik doormidden gesneden had. In het begin dacht ik, dat er niet zoveel gebeurde. Maar op enig moment gingen er stekken groeien. Zodra die stekken bijna de fles uitgroeiden, sneed ik ze af en zette ik ze in een pot water. Al snel kregen de stekken wortels en als er genoeg wortels aan zaten, zette ik ze in de aarde. Ik had al vier opgepotte stekken en heb er nu nog weer drie opgepot. Ik ben benieuwd, of ik in de herfst ook echt zoete aardappels zal kunnen oogsten.



Ik probeer dit jaar ook voor het eerst augurken te telen. In principe gaat dat wel zo´n beetje hetzelfde als komkommers. Met gewone komkommers heb ik tot nu toe niet zoveel succes gehad. Maar de snackkomkommer van vorig jaar deed het heel goed. Dus wie weet zullen de augurken het ook goed doen. Ook de augurken werden opgepot.


Behalve allerlei groenten, heb ik ook bloemen gezaaid. Onder andere dwergzonnebloemen. De zaadjes waren een kadootje, wat ik per post kreeg toegestuurd. De zaailingen moesten nodig in een potje. Kijk ze daar nu veelbelovend staan!


Mijn zaailingen staan in een lange vensterbank op de oude jongenskamer, die inmiddels in gebruik is als opslag voor de webshop. Er staan ook zaailingen op zolder. Daar staan ze lekker licht. Ik heb ze in een oude wasmachine-lekbak gezet. Dat is handig bij het gieten of besproeien.


Kortom: er is al volop voorpret. Maar eerst heb ik nog even de mouwen opgestroopt voor het laatste drukke staartje. Kom maar op :-).