maandag 10 juni 2024

Hoe het verder ging

Vorige week maandag schreef ik opgetogen over de fijne, gewone, dag. Eén gewone dag vind ik eigenlijk al iets bijzonders. Kun je nagaan, hoe ik terugkijk op vorige week. Dat was namelijk een héle, heel gewone, en daarom heel bijzondere, week :-).

Ik heb een flinke slinger aan m´n huishouden kunnen geven. Dat was ook echt wel nodig na een paar weken achter elkaar, dat het huishouden iets was, wat ik even tussendoor moest doen. Voor een paar dagen is dat niet erg. Een week kan ook nog wel. Maar gaat het langer duren, dan voelt het niet fijn meer.

Ik heb geprobeerd om elke dag wat ramen te wassen. Niet zomaar even een wisser en een zeem over het glas, maar ook de kozijnen werden goed onderhanden genomen, zowel binnen als buiten. Ons huis is van 1932 en had oorspronkelijk van die schuiframen. Die zitten er niet meer in. Het zijn nu vaste ramen, met bovenin klapramen. Maar de kozijnen hebben overal nog de gleuven, waarin de ramen omhoog en omlaag konden schuiven. Die gleuven zijn ideale schuilplaatsen voor spinnen. Elke haal met spons of zeem bracht spinnen op hol. Gelukkig ben ik er totaal niet bang voor. Ik vond het zelfs een beetje sneu om ze allemaal vort te jagen en hun spinsels weg te vegen.



Ik ben een heel eind gekomen met de zemerij. Maar het is nog niet klaar. Ons huis heeft dan ook echt heel veel ramen. Ik probeer het deze week af te krijgen. Maar vandaag viel al af, omdat het zo regenachtig was. En eigenlijk heb ik een erg volle week. Niet alleen met werk, maar ook met leuke dingen :-). Ik zie wel. Ben alvast heel blij, met alles wat gedaan is.


Ook in de moestuin heb ik achterstallige klusjes weggewerkt. Het was dan ook heerlijk weer. Bijna elke ochtend zakte ik om 5.00 uur de tuin in en werkte dan tot ontbijttijd. Ik heb gewied, gezaaid, geplant, geoogst...

citroenmelisse voor de thee

wieden, wieden, wieden maar

de aardbeienoogst komt op gang

De tomaten doen het goed

Ik ben nog lang niet uitgezaaid :-)

Ontbijten doen we doordeweeks meestal met z´n tweeën. Dat voelt nog altijd als iets speciaals. We hebben dan ook zóveel jaren aan volle ontbijttafels gezeten! 


Intussen zijn Maria en ik in de webshop hard aan het inpakken geslagen voor de Terdege Zomerfair. Die is in juli en wij hopen daar ook weer van de partij te zijn. Eigenlijk hadden we er twee weken eerder al aan willen beginnen. Maar daar kwam toen die grote inpakklus tussendoor. We maken nu ´s morgens eerst de bestellingen klaar en kijken wat we daar eventueel nog voor moeten inpakken. Zodra alles in mandjes klaarstaat, gaan Maria en ik aan het inpakken voor de fair, totdat Julian z´n middagdutje gedaan heeft. 


Maria´s werkdag zit er dan bij ons op. Zelf pak ik de bestellingen nog in en breng ze naar de post. Het zijn zo best volle dagen, maar het ritme is eigenlijk best fijn.

´s Morgens tuinieren, op de dag de webshop, ´s avonds extra klussen in het huishouden. En dan heb ik altijd één dag in de week, waarop ik het gewone rondje in het huishouden doe. Maria komt dan niet werken en meestal doe ik die dag geen pakjes naar de post. Normaal is dat op donderdag, maar vorige week een keer op vrijdag. Dan poets ik het sanitair, verschoon bedden, werk de was bij, stof, zuig en ruim op. Op zaterdag maak ik de huishoudklus af, zodat alles voor de zondag weer netjes is. En op zaterdagmiddag haal ik de weekboodschappen. Daarvoor ga ik altijd naar de Aldi in sliedrecht. Met een uur/vijf kwartier ben ik heen en weer en ik kom dan verder de hele week niet meer in een winkel. Lekker efficiënt dus. Wat snel kan, doe ik graag snel :-).


Verder hoort koken en bakken ook tot m´n huishoudtaken. Gelukkig doe ik het allemaal met plezier. Nog altijd bak ik al ons brood. Maar dat is inmiddels lang niet zoveel meer, als vroeger. De ene week bak ik drie broden, de andere week zes en zo houd ik de voorraad ongeveer op peil.

Lekkers voor bij de koffie gaat er hier wel met een sneltreinvaart doorheen. We hebben dan ook vaak koffieklanten en sowieso hebben we drie keer per dag even een koffiemomentje. Dat tikt best door.




We gingen vorige week ook een avondje op visite, gingen stemmen, deden administratie, schoonmama kwam frietjes meeëten, kinderen en kleinkinderen liepen in en uit. Kortom: het was echt een fijne week. Eén met een gouden randje.