dinsdag 25 juni 2024

Weer verder, waar ik was gebleven

Willem en ik hebben nog wel een week nagenoten van onze mini-vakantie van anderhalve dag :-). Achteraf gezien was het echt het perfecte moment om heel even te resetten. Daarna ben ik volop in de race gegaan voor de Terdege Zomerfair, waar we volgende maand weer vier dagen hopen te zijn. We waren daar al eerder op de achtergrond mee bezig, maar nu moeten er toch echt grote stappen gemaakt worden, om op tijd klaar te zijn.

Maria en ik hebben elke dag een vast ritme in ons werk. Eerst printen we ´s morgens de pakbonnen uit van de orders, die geplaatst zijn. Die orders zetten we allemaal klaar. Kleine orders doen we in een winkelmandje, voor grote orders hebben we bakken. De meeste producten kunnen we zo van de schappen halen, maar soms is iets op. Maria schrijft dat product dan op een lijstje en als alle mandjes en bakken klaarstaan, gaan we samen de producten van het lijstje inpakken. We maken dan meteen een voorraad. Als er producten ingepakt moeten worden, die we niet meer op voorraad hebben, plaatsen we een bestelling bij één van onze leveranciers. Elke dag worden er bestellingen geplaatst en ook elke dag komen er goederen binnen. Die pakken we allemaal uit en zetten we in de schappen.

Aan het einde van de ochtend proberen we helemaal klaar te zijn met dit alles. We hebben dan nog de middag om weer iets voor de fair te gaan inpakken. Julian doet dan zijn middagdutje en Maria en ik kunnen dan een uur of twee lekker doorwerken. Om een uur of half vier gaat Maria met Julian naar huis. Ik maak dan de bestellingen af en breng ze naar de post.

Het is heerlijk als er steeds iets afgevinkt kan worden in het fair-schrift. In dat schrift hebben we een paar weken geleden per productgroep opgeschreven, wat we willen meenemen naar de fair. We hebben hierbij gekeken naar wat we vorig jaar bij ons hadden. Dat staat ook allemaal in dat schrift. Ook hebben we vorig jaar daarin opgeschreven, of iets uitverkocht was, of hoeveel we van iets over hadden. Aan de hand van de ervaring van vorig jaar hebben we nu dus nieuwe aantallen bepaald. Als er weer een krat vol staat met keurig ingepakte producten, voorzien van een barcode en/of prijsstickertje, gaat die krat naar de workshopzolder. Daar mogen de kratten blijven staan, tot de opbouwdag van de fair. Er staat intussen al een prachtig ´muurtje´ van volle kratten. Dat moet ook wel, want het wordt allemaal krap zat, wat tijd betreft. We hebben nu nog precies vier weken en ik heb echt elke dag kriebels, omdat ik er nog niet zeker van ben, dat alles op tijd af is. 

Behalve het vele inpakwerk, ben ik ook andere dingen aan het voorbereiden. Ik geef op de fair verschillende workshops en die moeten uiteraard ook allemaal uitgedacht en klaargemaakt worden. Ook daar moeten materialen voor ingekocht en handleidingen voor gemaakt worden. Tenslotte is er nog de dagelijkse lezing, die ik moet geven. Dit jaar gaat mijn lezing over ´Vergeten granen´. Ook die lezing is nog niet helemaal klaar, maar wel al een heel eind. Zoiets moet altijd groeien in mijn hoofd. Dus wordt er steeds een beetje aan bijgeschaafd, gaat er soms iets af en vaak nog iets bij. Deze week hoop ik hem helemaal af te hebben, zodat Willem vrijdag de bijbehorende powerpoint kan maken.

Behalve mijn werk voor de shop, ben ik ook nog lekker in huis en tuin bezig. Meestal zak ik ´s morgens vroeg eerst in mijn tuin. Daar ben ik dan zo´n anderhalf tot twee uur in bezig. Wat een heerlijkheid, dat het sinds zaterdag/zondag eindelijk zomer is geworden! Wat was het een extreem nat voorjaar! De moestuin is de afgelopen twee maanden echt een uitdaging geweest. Ook bij mij is er echt wel het één en ander mislukt. Vorige week poste ik een foto op Insta van een bak heerlijke aardbeien uit de tuin:


Iemand reageerde toen: Bij jou lukt ook altijd alles. Maar nee, dat is niet zo, hoor. Wél is het zo, dat ik me liever richt op wat góed gaat, dan op wat mislukt. Ik ben nu eenmaal een positief ingesteld mens. Ik ben dus blij met elke twee dagen een mooie bak aardbeien en met de overvloed aan rabarber. Ik zie de worteltjes en bietjes prachtig opkomen. Ben ook heel benieuwd, of de zoete aardappelen oogst gaan geven. De planten zien er mooi uit. De tomaten doen het ook goed. Maar of ik er dit jaar zonder de gevreesde phytophtora vanaf ga komen, is natuurlijk nog de vraag. De rode kolen zien er schitterend uit. Die heb ik stuk voor stuk eerst een tijd beschermd tegen de slakken, door ze een ´kraag´ te geven van een emmertje, waar ik de bodem uitgesneden heb. Daarnaast deed ik ook nog stro om de planten. Op deze manier zijn de kleine kwetsbare koolplanten uitgegroeid tot krachtige planten, die niet aantrekkelijk meer zijn voor de slakken. (Slakken eten liever jonge plantjes.)

koolplant, waar ik de kraag net van weggehaald heb

Nou ja, alles bij elkaar is het dus toch volop genieten. En dan vergeet ik eigenlijk alles wat minder goed ging: de peultjes hebben veel en veel minder opbrengst dan vorige jaren. De augurkenplanten zijn op één na allemaal opgevreten door de slakken. Ik heb daarom een week of twee geleden nog nieuwe gezaaid. Wie weet zijn die plantjes nog op tijd, om uiteindelijk vrucht te dragen. Ik greep mis naar het courgettezaad. Ik dacht, dat ik een nieuw zakje had gekocht, maar dat was niet zo. In het zakje van vorig jaar zat precies één zaadje. Nu is één courgetteplant voor mij wel genoeg en dat ene plantje, wat opkwam uit dat ene zaadje, heb ik dan ook vertroeteld. Het was een prachtige plant. Op een dag vond ik hem groot genoeg om buiten te gaan afharden. Helaas nam ik die avond de beslissing om de plant buiten te laten staan, omdat de nacht niet heel koud zou zijn. Het plantje stond bovenop een kweekbak bij het keukenraam en ik dacht, dat dat een veilig plekje was. Niets is minder waar, want hij werd die nacht aangevreten door de slakken. Er was maar een zielig stukje plant over. Ik hoopte dat er voldoende over was, om hem nog weer aan de praat te krijgen. Maar nee hoor, het was einde verhaal. Dus heb ik een nieuw zakje zaad gehaald en nu staan er weer een paar plantjes in wording op zolder. Hopelijk lukt deze nieuwe poging. Dus nee, bij Teunie lukt ook echt niet altijd alles hoor :-). Het gaat echter maar om een hobby, he! Het zou anders zijn, als we van de tuin moesten leven.

Mijn voortuin lukt ook niet zo. Grotendeels komt dat door de vele regen, maar ook vooral door de vele wind van de afgelopen weken. Op de één of andere manier is die voortuin gewoon snel een chaos. De grond is ook echt slecht. Onze boerderij is in 1932 gebouwd op de plaats, waar eerst ook een boerderij stond. Alleen stond die eerste boerderij dichter bij de weg. De fundamenten ervan liggen nog in de grond. Ik heb in mijn voortuin hooguit 20-30 centimeter goede grond. Daaronder is het steenachtig. Koos zei vorige week juist nog, dat je eigenlijk die hele tuin zou moeten uitgraven en van nieuwe aarde voorzien. Maar goed, ik zit niet op zo´n klus te wachten. Het is wel goed zo.

Koos heeft vorige week een kippenpaadje voor me aangelegd. In de voortuin staat namelijk het kippenhok. Elke dag loop ik naar het hok om de kippen te voeren. Maar ik liep dus altijd gewoon een paar meter door m´n tuin. Dat was vaak glibberig en niet zo handig. Toen ik vorige week mijn been had opengehaald aan een paar takken, appte Willem naar Koos (die stratenmaker is), of hij niet een paar tegels voor me wilde neerleggen. Nog diezelfde avond kwam Koos aanrijden. Hij had al naar Hans geappt, dat hij een paadje kwam maken en Hans deed snel het voorwerk. Ongelofelijk! Een uur later lagen daar niet een paar tegels, maar had ik een práchtig kippenpaadje!! En terwijl Koos aan het straten was, schoor Hans de beughaag in model. Wat een genot!





Echt zó genieten, die handige jongens!

Het huishouden doe ik vooral op donderdag (dat is Maria´s vrije dag en dan doe ik alleen het hoognodige in de shop) en op zaterdag. Zaterdag heb ik ook nog weer wat ramen gezeemd. Ik ben nu echt bijna rond. 

Waar ik verder zoal van geniet?
Van de natuur om ons heen. De buizerds die zweven door de lucht. De zwaluwen en mussen met hun nesten onder de dakrand. Van de wolken, de wind, de bloemen, de bijen. Wat is het allemaal mooi!



Van het afmaken van allerlei klusjes. Ik had nog beloofd een gordijn voor Maria in te korten. Nu er zomerweer in aantocht was, heb ik vorige week toch eerst dat klusje eens ter hand genomen. 


Ik geniet ook van de bloemen die ik zaaide en die nu (gaan) bloeien: dwergzonnebloemen, leeuwebekjes, afrikaantjes...


Ik geniet van de kleinkinderen die ik gelukkig heel vaak zie. 


Van het bakken van brood en cake. Van het maken van yoghurt en vla en kefir en nog veel meer. 


Van het examenfeestje van Henk. Thirza had voor een prachtige fototaart gezorgd. Bijna alle brussen kwamen friet eten en/of koffie drinken met taart. Ook mijn zussen kwamen. Henk was het stralende middelpunt en vond het minstens zo leuk als jarig zijn :-).



Ziezo. Het in inmiddels 7.00 uur in de ochtend. Hans en Henk zijn net weggereden naar hun werk. Ik ga ontbijten met Willem en dan ligt de nieuwe werkdag weer voor me. Kijken of we vandaag weer wat vinkjes kunnen zetten in het fairschrift!