zaterdag 19 juni 2010

Citroenmelisselimonadesiroop

Vandaag een lekker zomers receptje. Maar misschien kon ik beter een herfstrecept plaatsen. Brr, wat is het koud.

Vorig jaar zaaide ik citroenmelisse in de tuin. Het bleef toen bij een bescheiden bosje heerlijk geurend kruid, maar inmiddels is dat bosje enorm uitgegroeid. Willem en de kinderen noemen het oneerbiedig mijn 'brandnetels'. Zo ziet het er ook wel een beetje uit, hoor, maar kom niet aan m'n citroenmelisse. Ik ben zo dol op de heerlijke geur. Als ik in m'n tuintje ben strijk ik altijd wel even met mijn vingers langs het blad om de geur op te snuiven. Ik heb al aardig wat blad gebruikt voor in de thee. Ik gebruik dan gewoon goedkope thee(blaadjes) uit de Turkse winkel en doe daar dan wat citroenmelisseblaadjes bij. Lekker! Ook sneed ik verschillende keren wat blad door komkommersalade en door de sla. Maar er staat zóveel, dat ik er wat anders mee wilde proberen. Ik ben aan het experimenteren geslagen en heb nu een recept voor een frisse dorstlesser: citroenmelisselimonadesiroop (WOW, wat een woord!). Het gaat zo:

Je plukt acht lange stelen citroenmelisse en spoelt ze even af onder de kraan.



Je doet ze in een grote pan en overgiet ze met vier liter kokend water. Laat het een dag staan. Je hebt nu een pan vol koude citroenmelissethee. Haal de kruiden uit het water en doe er het gezeefde sap van 10 uitgeperste citroenen bij. Meet het mengsel af en doe er 1250 gram suiker per liter citroenmelissesap bij. Verwarm het geheel wat, terwijl je goed roert. Zodra de suiker is opgelost haal je de pan van het vuur, anders loop je de kans, dat de boel geleert. Je laat de siroop koud worden. Intussen los je per liter siroop 25 gram citroenzuur op in een kopje warm water. De citroenzuuroplossing laat je ook afkoelen. Als de siroop én de citroenzuuroplossing koud zijn voeg je het citroenzuur aan de siroop toe. Je limonadesiroop is nu klaar. In brandschone, goed afgesloten flessen is de siroop jaren houdbaar. Wij verdunnen de siroop met water in een verhouding van 1 : 7. De kinderen vinden het naar Tintelfruit smaken. Het lijkt me ook wel lekker om de siroop aan te lengen met water met bubbels.