dinsdag 1 mei 2012

Tijden veranderen

Was tot voor nog niet zo heel lang geleden Koninginnedag bij ons vooral een gezinsdag, nu was het zo, dat we wèl allemaal, maar níet met z´n allen deze dag vierden.

Trijnie was ´s morgens thuis en ging ´s middags met een grote groep vrienden varen in de Biesbosch. Dirk is onze huismus. Hij bleef de hele dag thuis en trakteerde traditiegetrouw op oranjetompoucen.


Leendert stond om een uur of 9 in de startblokken om met z´n vrienden op stap te gaan. Hij kwam pas ´s avonds om een uur of 9 weer boven water. Hans heeft sinds kort een vriendinnetje en wilde natuurlijk niets liever dan Koninginnedag bij háár doorbrengen. Dus leverde Willem hem ´s morgens al bijtijds af in de Hoekse Waard. Maaike had een nichtje te logeren vanaf zaterdag. Samen spraken ze af met nog een vriendin en zij slierden gedrieën de hele dag door het dorp. Aan het einde van de dag ging nicht Hanna weer naar huis en zette Maaike het feest voort met vriendin, met wie ze naar het ringsteken ging kijken en bij wie ze vannacht logeerde. Koos had gevraagd of ik hem om 7 uur wilde wekken. Hij zou samen met mijn zus en haar zoontje op de vrijmarkt hier in Alblasserdam gaan zitten. Eerst heeft hij op de vrijmarkt centjes verdiend en vervolgens is hij die samen met een vriend weer gaan uitgeven :-). Ze zijn op de fiets naar Dordrecht gegaan en daar kocht hij o.a. een stoere zonnebril. Maria was de vroege vogel. Zij ´moest´ er al om half 6 uit, want ze zou samen met een vriendje hier uit de buurt en zijn moeder naar de rommelmarkt in Streefkerk gaan. Al om 6 uur zijn ze er heen gegaan om allerlei leuke koopjes te scoren. De moeder ging er vooral heen voor (merk)kleding wat daar voor een habbekrats te koop was. Om 10 uur was Maria terug en na wat drinken met een tompouce ging ze samen met Jan naar de vrijmarkt en het Raadhuisplein waar van alles te doen was. Ze hebben daar rondgehangen totdat Maria haar hartsvriendin Noah tegenkwam en met haar meeging.

En zo kwam het dat Willem en ik om een uur of 2 met alleen Henk in onze kielzog naar de rommelmarkt in de Drentse Buurt gingen en ons vertwijfeld afvroegen waar nu toch die sleep kinderen ineens gebleven was?

Toen Willem Henk en mij op de markt had ´losgelaten´ is hij naar het Raadhuisplein gegaan om Jan te zoeken. Die vond hij daar en hij heeft hem meegenomen om samen met ons lekker op de markt te schooien. Jan en Henk hadden allebei ook wat centjes en o, wat is het moeilijk kiezen als er zóveel is!!

Zelf had ik minder moeite met aankopen doen. Ik kwam echt zulke fijne koopjes tegen! Zo heb ik voor Jan, Maria en Henk elk een paar mooie, verstelbare Nijdam schaatsen op de kop getikt. Ze kostten maar 4 euro per paar. Van Maria wist ik, dat ze deze winter niet echt lekker geschaatst heeft, omdat haar schaatsen eigenlijk iets te krap waren. Henk had deze winter wél goede schaatsen, maar die passen een volgende keer niet meer. Het vervolgpaar wat ik voor hem heb liggen is een paar wat nog van Wim is geweest en eigenlijk niet zo heel goed meer. Op één punt is het ijzer van de schoen losgeraakt. Die kunnen nu mooi weg, nu ik van die mooie, bijna nieuwe, tegenkwam! En de schaatsen van Jan waren afgelopen winter ook precies pas. Voor hem was ik niet zeker of ik nog een vervolgpaar heb liggen. Maar die ik nu heb gekocht zijn verstelbaar van maat 34 tot en met maat 37 en dus kan ook hij met deze nieuwe schaatsen echt vooruit.



Andere koopjes waren: een rok voor mezelf voor maar 2 euro. Een spiksplinternieuwe kinderslaapzak voor maar 1 euro. Die is voor Henk. Dan kan hij van de zomer in zijn eigen slaapzak in de tent slapen, die hij vorig jaar voor zijn verjaardag kreeg.
Waar ik ook echt blij mee ben is de rauwkostmolen voor 3 euro. Ik houd van eenvoudige, handbediende apparaten. En als die dan ook nog eens heel gemakkelijk schoon te maken zijn, dan is mijn keuze snel gemaakt. Voor mij geen ingewikkelde keukenrobots, maar liever zo´n handige molen. Er zitten 4 snijmessen bij, waarvan er maar één gebruikt uitzag. De rest was hagelnieuw. Ooit, wellicht heel lang geleden, heeft iemand bijna 25 gulden voor dit ding neergeteld. Het prijsstickertje zag er namelijk nog op!



Willem deed ook nog een aankoop. Niet voor zichzelf, maar voor Dirk. Hij zag een mobiele airco staan. En aangezien het op Dirk z´n kantoor met allemaal grote ramen en onder een plat dak erg snel warm is, belde hij Dirk of hij daarin geïnteresseerd was. Ja! En zeker toen de vraagprijs nog wel een stukje naar beneden kon en het ding niet voor 50, maar voor 30 euro van eigenaar verwisselde.

We reden met z´n vieren nog even langs de supermarkt voor ijs en gingen thuis van onze aankopen en een ijsje genieten.

Intussen profiteerde ik van het mooie weer en de goedkope stroom. Ik waste zes trommels wasgoed weg, droogde buiten, werkte in minstens 3 uur een enorme berg strijkgoed weg en bakte brood.

Ik bakte een stapeltje spekpannenkoeken en we aten voor het eerst dit jaar ´s avonds buiten. Wat een genot!

Willem had de dag benut door zijn auto eens een goede beurt te geven. Hij heeft hem van binnen en van buiten helemaal schoongepoetst. Daar moesten we natuurlijk nog even van genieten. En dus reden we ´s avonds met z´n vijven een rondje door de polder.

Eén voor één kwamen alle vogeltjes weer op het nest en zo is Koninginnedag, hoewel niet met z´n allen gevierd, toch een oergenoegelijke dag geweest!