donderdag 24 mei 2012

Moesdak




Ik had vannacht een onrustige nacht. Steeds spookten de beelden van mijn kippetje door mijn hoofd, dan weer stond er een kind met oorpijn naast ons bed, vervolgens kwam Henk aangestampt (hij stampt zo lekker hard op de houten trap), omdat hij bij mama wilde slapen en dan was het ook nog eens warm.
Nou ja, er is dan maar één remedie: vroeg uit je bed stappen en aan de slag gaan!

Ik zette koffie en maakte boterhammen klaar voor Willem en mij. Willem ging al even over zevenen naar zijn werk. Ik vertrok naar mijn moesdak. Elke dag werk ik er een poosje. Zaaien, uitplanten, gieten, oogsten. Het is fantastisch! Alles groeit nu geweldig. De Rucola krijgen we zelfs niet voorgegeten. Daar stonden eergisteren ineens de eerste bloemknoppen al in.



Eén plant mag doorschieten voor het zaad. De rest wordt opgegeten. Niet alleen in een slamix bij de warme maaltijd, maar bijvoorbeeld ook op brood. Lekker met een plakje geitenkaas.




Verder zijn ook de cavia´s en de kip(pen) er dol op.

Op de balustrade heb ik van die flexibele, plastieken teilen gezet. Die kocht ik in een uitverkoopje bij de Hema voor maar 3 euro per stuk. Eerst was ik naar huis gegaan om te meten of ze zouden passen. Het paste perfect! Er staan vooral pepertjes in (drie soorten), maar ook verschillende slasoorten.



Er moeten nu alleen nog drie van die grote plastiek (zeeppoeder)bakken gevuld worden en nog een paar grote zwarte ronde plantenbakken. In die zwarte bakken zet ik courgettes en in één bak wil ik bonen proberen (met staken).

In de blauwe bakken komen nog wat tomaten en verder denk ik dat ik er de prei in zet. Maar dat weet ik nog niet zeker, want volgens het etiket op het zaaizakje moet je die uitplanten als ze potlooddik zijn. Dat zijn ze nog niet. Wellicht geeft dat ook helemaal niet. Het is allemaal een zaak van uitproberen. Elke keer leer ik een beetje bij :-).

We eten nu vooral veel sla, maar de buiten uitgezaaide snijbiet komt ook al mooi op. Wie weet hebben we dan volgende week wel op ons bordje.



Zo, en nu is het tijd voor andere klusjes. Wassen, strijken, afwassen, opruimen, het is de bedoeling dat alles vandaag weer aan bod komt. Gisteren heb ik maar bar weinig gedaan vanwege de kipperikelen...