vrijdag 18 mei 2012

Verrukkelijk onkruid (nu NIET MEER via mij verkrijgbaar )

Mensen die mij kennen weten dat ik een nogal nuchter mens ben. Iemand die niet snel emoties toont. Des te opmerkelijker is het wat er met me gebeurde toen ik het boek in handen kreeg. Ik sloeg het open en kreeg spontaan een brok in mijn keel en had met plezier in huilen uit gebarsten.
Over welk boek ik het heb? Over het boek ¨Verrukkelijk onkruid¨ door Daniëlle Houbrechts en Tessa van Dam Merrett. Met foto´s van Stijn Verdickt.



Het begint al meteen als je het boek openslaat en je op de binnenkaft een geweldige foto vindt van een uitgebloeide paardebloem. Schitterend in haar eenvoudige schoonheid.
Het boek staat bol van de prachtige foto´s van bloemen, kruiden en de verrukkelijke gerechten die ermee bereid zijn. En aangezien het boek meer dan 250 pagina´s telt zul je wel begrijpen dat ik alleen al met het foto´s kijken heel wat uurtjes zoet geweest ben!
Daniëlle  en Tessa, de auteurs, nemen je een jaar lang mee in de wonderschone plantenwereld. Meer in het bijzonder: die van onkruid en kruiden. Overigens mochten wij vroeger van onze biologieleraar nooit praten over onkruid, maar moesten wij ´wilde planten´ zeggen. En dat is wel te begrijpen. Want met dat zogenaamde onkruid kun je werkelijk verrukkelijk koken en bovendien hebben veel wilde planten grote geneeskracht. De kennis over die geneeskracht kun je in het hele boek terug vinden.
Zo begint het boek met het deel ´Lente´ en de eerste plant die besproken wordt is bieslook. Je leert dan dat in bieslook silicium, vitamine C en provitamine A zit en dat dat je hoest stilt, korte metten maakt met slijmen en het je lichaam versterkt.
Het boek bevat unieke recepten. Neem nu brandnetel. Het meest bekende gerecht met brandnetel is toch wel brandnetelsoep. Het recept van brandnetelsoep is ook in het boek terug te vinden. Maar daarnaast vind je ook het recept van brandnetelkaastaart. Mmm, wat lijkt me dat lekker! Het kriebelt in me om van alles en nog wat te gaan uitproberen.
Zal ik nog eens wat noemen? Goudsbloemblaadjesjam in de zomer. Sleedoornlikeur in de herfst. Tijmsiroop in de winter. Geweldig!
Je doet enorm veel kennis op over onkruid en kruiden, vindt bijzonder veel inspiratie voor in de keuken, maar daarnaast lees je ook historische achtergrondinformatie over feesten het jaar rond. Het begint met de Lentezonnewende in de lente tot Valentijn in de winter.
De tekst in het boek laat zich gemakkelijk weglezen. De schrijfsters hebben een toegankelijke manier van schrijven. Het is alsof ze met je in gesprek zijn. Natuurlijk kom je wat Vlaamse woorden tegen, maar dat zal voor de meeste Hollanders toch geen belemmering zijn. Het enige wat jammer is, dat de schrijfsters hier en daar een bastaardvloek bezigen.
Al met al heeft het boek me al heel wat ´verrukkelijke´ uurtjes opgeleverd. Iedereen die bij me binnenkomt krijgt het boek onder zijn neus geduwd, want het ligt voor het grijpen en ik wil het iedereen laten zien :-). Het is voor mij een standaardwerk waaruit ik nog heel wat kennis en recepten hoop te halen.

Het boek kost 29,95 en is zijn geld meer dan waard. Je kunt gebruik maken van de kennismakingsaanbieding. Tot DV 31 mei kost het boek slechts 25,00 (plus de verzendkosten). Het boek is te bestellen in De Kruidenwinkel van Daniëlle Houbrecht.

Je kunt het boek uiteraard ook bij de boekhandel bestellen. Dat scheelt een flink bedrag aan verzendkosten.