dinsdag 22 mei 2012

Zuinige achtertuin



Onze achtertuin is niet zo heel groot. Een groot deel daarvan wordt in beslag genomen door een schuur van 3 bij 3 1/2 meter. Verder is de tuin vooral functioneel ingericht. Het grootste deel is betegeld, zodat er voldoende ruimte is om met zijn allen buiten te kunnen zitten/koffie drinken/eten. Onze straat is betegeld met materiaal dat via MP overal gratis afgehaald kan worden: grindtegels en koppelstones. Die koppelstones zijn nog van de vorige bewoners. De grindtegels zijn ´nieuw´ (tweedehands natuurlijk ;-) ). Om het er allemaal iets minder jaren ´70 van de vorige eeuw uit te laten zien, zijn de grindtegels op hun kop neergelegd. Met de gladde betonnen kant boven dus. Ik vind het er prima uit zien en het hoeft van mij dan ook niet anders. Wat trouwens niet wil zeggen, dat ik die grote gladde antracietkleurige tegels die momenteel in de mode zijn niet mooi vind! Want die vind ik prachtig. Grote kans dat je die tegels over een jaar of wat helemaal niet meer ziet. Dan is er weer iets totaal anders in de mode. En wellicht vind ik dat dan ook weer prachtig. En wellicht zit ik dan nog steeds met een met omgekeerde grindtegels en koppelstones betegelde achtertuin :-). Je moet je gewoon niet willen laten gek maken.
Als meubilair staat er een flinke picknicktafel. Die staat er nu een jaartje of 7 en ruilden we destijds tegen een fles wijn. Het is niet meer moeders mooiste, maar praktisch en functioneel. Koos heeft gisteren schuurpapier voor op de schuurmachine gekocht en schuurt steeds een stukje. Zo krijgen we de tafel op een simpele manier wel weer opgekalefaterd (en Koos heeft een leuke bezigheid ;-) ).
Een kleine strook van de tuin is bestemd voor bloemen. Vorig jaar had ik nog even het idee om alle (vaste) planten te verwijderen en van die strook grond een mini moestuintje te maken. Maar gelukkig heb ik daar vanaf gezien. Ik heb mijn moestuintje nu ´aangelegd´ op het dakterras en m´n achtertuintje is mijn bloemperk gebleven. Wat geniet ik daar elke dag van!
Ik heb m´n tuintje nu bijna klaar voor de zomer. Het eenjarige perkgoed wat ik voor Moederdag kreeg is uitgeplant. Alsook de paar vaste planten die ik kreeg en het zaaigoed wat groot en sterk genoeg is. Mijn schoonzus deed vanwege verandering van de tuin een prachtig bolboompje weg en dat hebben we geplant op de plaats waar een stamroos het loodje legde. Alleen de gezaaide papavers, tabaksplanten, goudsbloemen, stokrozen en wat vlijtige liesjes moeten nog uitgeplant worden. En dan mag alles lekker gaan groeien en bloeien.


Als ik moet strijken zet ik m´n plank bij de tuindeuren en kijk dromend uit over mijn lapje tuin. Niet groot. Maar groot genoeg voor een hele zomer genieten.