woensdag 7 januari 2009

Raar maar waar

Maandag moest ik met Leendert naar de orthodontist. Hij heeft anderhalf jaar lang met een uitneembare beugel gelopen en het is nu tijd voor een vast exemplaar. Er zit echter nog 1 melkkies, die er eerst uit moet en dus moeten we daarvoor nog even wachten. Dat komt goed uit, want er is bij onze ortho momenteel een wachtlijst van ongeveer 4 maanden voor deze beugel. In de wachttijd zal zijn melkkies er vast uitgaan, want hij zit al los. Toen ik langs de balie ging om afspraken te maken, kreeg ik meteen een stapeltje paperassen in mijn handen geduwd. Vóórdat wij bij Leendert aan de eerste behandeling begonnen, was er een soort offerte gegeven, waar ik m'n handtekening onder moest zetten. Maar volgens de dame achter de balie was er inmiddels het één en ander veranderd en dus moest er opnieuw een afspraak (met handtekening) worden gemaakt. Ik mocht thuis alles rustig doornemen, maar moet er voor zorgen, dat de getekende offerte vóór de volgende behandeling bij de ortho is. Thuis ging ik alles eens bekijken. Wat is er aan de hand? De overheid heeft besloten, dat de consument veel en veel teveel betaalt voor orthodontische behandelingen. Vanwege de efficiëntie bij de orthodontisten konden de tarieven wel met zo'n 25 procent omlaag (volgens de overheid). De tarieven die de orthodontisten mogen rekenen zijn volgens de papieren, die ik meekreeg, de afgelopen 3 jaar al met zo'n 21% gedaald en zullen dit jaar nog eens 8% naar beneden gaan. Dat lijkt in het belang van de consument, maar is het volgens onze orthodontist NIET. Want met deze nieuwe tarieven kan hij de nieuwste ontwikkelingen en technieken niet toepassen. Die zijn dan te duur. Het vreemde van het hele verhaal is, dat er ook tandartsen zijn, die orthodontische behandelingen mogen geven, en dat die tandartsen ándere (hogere) tarieven mogen berekenen voor dezelfde behandelingen. Tja, dat is inderdaad wel vreemd, vind ik. Maar nu komt het: onze orthodontist heeft zich uit het specialistenregister laten uitschrijven (hij is nu dus op papier gewoon tandarts) en nu mag hij dus de hogere tandartstarieven berekenen voor zijn orthodontische behandelingen. Oke, ik begrijp die ortho volkomen. Het gaat om zijn portomonee. Maar ik begrijp niet, waarom het er dan bij de ortho allemaal zo gelikt en luxe uitziet, met allerhande dure technische snufjes, zoals een aanmeldzuil (je barcode ervoor houden en de computer registreert, dat je binnen bent). Dat zal toch allemaal niet van armoede zijn. Een heel verschil met mijn eenvoudige tandarts, waar de assistente nog gewoon met een grote agenda en een potlood met gum de afspraken noteert. Ik kreeg er een raar gevoel bij en ben eens gaan bellen naar een andere orthodontist in de buurt, met de vraag of daar orthodontische of tandartstarieven worden berekend. Het was kennelijk een vraag, die de assistente niet dagelijks kreeg, want ze wist het niet. Ze zou het navragen en me erover terugbellen, maar ze dácht orthodontische. Oke. Als dat waar is, ben ik vertrokken bij mijn huidige ortho. Het scheelt maar liefst 25 procent in de kosten voor dezelfde behandeling! De overheid heeft het toch vást niet voor niets bedacht, dat de ortho-tarieven zo ver naar beneden konden! Ik denk, dat het weinig mensen boeit, wat de ortho rekent. Als je maar goed verzekert bent, betaalt de verzekering het toch? Maar zo werkt het niet! Door dit soort rare zaken wordt de premie tot onbetaalbare hoogte gebracht. Er zijn zóveel misstanden in de medische sector als het gaat om geld. Als óók de goed verzekerde consument nu eens gewoon bleef nadenken over alle onnodig op de verzekering verhaalde gelden...dan denk ik, dat die premie een heel stuk lager kan.
Als je uitgaat van 100 patiënten, die ieder gemiddeld 2000 euro betalen voor hun orhodontische behandeling, dan praat je dus over 200.000,00 euro. Als deze mensen voor dezelfde behandeling tandartstarieven berekend krijgen, omdat ze toevallig een 'slimme' orthodontist hebben, die vanwege het voordeel maar snel gewoon tandarts is geworden, praat je over 100 keer 2400 euro. De 100 patiënten van de slimme ortho gaan met z'n allen dus 40.000,00 méér bij hun verzekering indienen, dan nodig is. 't Is maar een theoretisch voorbeeld, maar ik hoop ermee duidelijk te maken, hoeveel er MET Z'N ALLEN te besparen is op de ziektekostenverzekering door simpelweg te blijven opletten en te doen alsof je al die rekeningen uit eigen zak moet betalen. Dan kies je toch ook voor de laagste aanbieder? Inderdaad moet je hierbij niet uit het oog verliezen, dat kwaliteit een prijs heeft. Maar ik denk, dat je in dat geval zéker ook gaat zoeken naar een goedkopere aanbieder, of een voordeliger alternatief.