maandag 26 juli 2010

Kringloopwinkelen

Als ik in Dordrecht moet zijn schiet ik regelmatig daar de Kringloopwinkel in. Het is altijd leuk om er even rond te kijken en bijna altijd vind ik wel iets wat ik kan gebruiken, of wat leuk is om aan iemand kado te doen.
Nóg leuker vind ik het om te kringloopwinkelen in een voor mij onbekende stad. Het assortiment is vaak echt anders. Willem weet het al: als we een daagje uit gaan kan hij me geen groter plezier doen dan me een uurtje los te laten in een Kringloop. Hij strijkt dan zelf wel ergens met een bakkie koffie neer, want hij ziet er niets in, in dat gegrabbel in oude rommel.

Zaterdag heb ik allerlei leuks gescoord. Een houten rekje waar je een neteldoekenzak in kunt hangen. Ik weet niet hoe het heet, want ik zag het nooit eerder. Je kunt het gebruiken om bijvoorbeeld bramenjam of –saus in uit te laten lekken om de pitjes eruit te zeven. Maar ook is het heel geschikt voor het maken van hangop (uitgelekte yoghurt). Dat deed ik tot nu toe in een theedoek, die ik tussen twee stoelen hing, of ook wel met een theedoek in een vergiet, die ik in een grote pan hing. Dit rekje zat nog helemaal nieuw in de verpakking. Gaaf!



Ook kwam ik een weefraampje tegen. Ik kocht er meteen een klos dun katoen bij om in te spannen. Misschien ga ik het zelf in gebruik nemen en anders gaat het vast in de doos met 5 december-kadootjes. Ik vond er in hetzelfde ‘handwerkhoekje’ nog een hele grote stopnaald. Ideaal om pelpinda’s mee aan een draad te rijgen voor de vogels. En natuurlijk ook ideaal om motieven op truien te mazen en breiwerk in elkaar te naaien. Dit soort naalden zijn behoorlijk prijzig in de winkel. Nu had ik hem voor een habbekrats.



Ook griste ik nog een doosje veiligheidsspelden mee. Niet omdat ik die niet voldoende op voorraad heb, maar omdat juist het knoopsgatelastiek uit Maria’s rokje was losgegaan. Nu kon ik het elastiek met behulp van een veiligheidsspeld weer snel door het tunneltje rijgen.

Bij de papierwaren vond ik een paar ongebruikte wijnfleskadozakken. Die nam ik mee om m’n zelfgemaakte wijn leuk in weg te geven. Een andere leuke vondst was een bloemenpersje. Maaike heeft er ook één. Deze is voor mij. ;-)