donderdag 15 december 2011

Brood bakken en een andere bakkerij

Even een snel berichtje tussendoor. Eigenlijk 'mag' ik helemaal niet achter de computer, want er ligt nog veel te veel werk. Daarom maar even snel, snel :-).

Vorige week was mijn meel op. Wij kopen normaal gesproken altijd 50 kilo meel tegelijk en dan kan ik wel een maand of twee vooruit. Vaak zie ik het op tijd aankomen dat ik door m'n voorraad ben en dan kan Willem een bezoekje aan de molen vaak wel combineren als hij er toch langsrijdt. Maar nu was dat niet het geval en zelf had ik het ook te druk om heen en weer naar Rotterdam te rijden. Geen nood. Willem vond toch al, dat ik het veel te druk had en had gezegd, dat ik maar een poosje brood moest kopen. Dat leverde heel wat commentaar aan tafel op, want gekocht brood vinden ze hier niet lekker en het vult ook totaal niet. Mij beviel het om een andere reden niet: wat is gekocht brood vreselijk duur (geworden)!! Het allergoedkoopste brood vinden we echt niet te pruimen. Daar zijn we gewoon veel te veel voor verwend;-). Dus kocht ik het wat duurdere brood in de supermarkt. Dat kost al snel zo'n 1,50 per brood. En wat is nu helemaal 1 brood met een groot gezin. Wij gebruiken er wel drie op een dag. Zaterdag zijn we dus maar snel naar de molen gereden voor een nieuwe voorraad meel. Ik moet zeggen, dat dat ook iedere twee maanden duurder wordt. Voor een zak van 25 kilo betaal ik nu ruim 25 euro. In een paar jaar tijd is dat zeker 30 procent duurder geworden!! Ik ben toch nog maar weer eens aan die broodbakkerij gaan rekenen. De uitkomst is verrassend: brood bakken is lonender geworden dan een aantal jaar geleden. Kijk maar eens:

Nodig voor een brood van circa 1250 gram:
500 gram volkorenmeel (55 cent), 250 gram goedkope bloem uit de supermarkt (10 cent), een eetlepel gedroogde gist (7 cent), een scheutje zonnebloemolie en een lepel bakkerszout (13 cent) en 450 gram water. Totaal komt zo'n brood dan op 85 cent. Een brood uit de winkel weegt maar 800 gram. De kwaliteit die een beeeeeetje in de buurt komt kost 1,50. Omgerekend naar het gewicht van zelfgebakken brood is dat ongeveer 2,30. Zo bespaar ik op 1 brood al 1,45!! De stroomkosten van de oven en de deegkneder laat ik dan even buiten beschouwing. Sowieso is dat niet zo veel en als je brood in de supermarkt koopt heb je vaak weer andere kosten, zoals vervoer of bewaren in de vriezer.
De grootste besparing zit echter niet eens in de kale broodkosten. Die zit in het beleg! Winkelbrood vult namelijk veel en veel minder en dus worden er heel wat meer sneetjes gegeten (en belegd!) dan wanneer we zelfgebakken brood eten. Een snee zelfgebakken brood is gewoon groter en zwaarder, zelfs wanneer je de sneetjes normaal (niet dik dus) afsnijdt. Ik heb voor de grap eens een snee zelfgebakken brood en een snee winkelbrood gewogen. Een snee zelfgebakken brood is bijna twee keer zo zwaar. Geen wonder dat dat beter vult :-).
In mijn zelfgebakken brood zit dan ook nog eens geen goedkoop varkensvet, broodverbeteraar, gebrande mout of wat dan ook. Het bevat alleen goede ingrediënten. Dat geeft een goed gevoel.
Ik heb m'n bakkerijtje maar weer snel geopend :-)





Als je in het zoekschermpje rechts bovenin 'brood bakken' intikt, vind je een heel uitgebreide beschrijving van hoe ik brood bak.


Maar er is nog iemand met een bakkerijtje. Geen bakkerijtje waar brood gebakken wordt, maar waar persoonlijke powerpoints worden gemaakt. Ditty maakt deze powerpoints op maat. Eventuele opbrengsten gaan naar het goede doel. Neem maar eens een kijkje op: dickysppsbakkerij.blogspot.com