maandag 19 december 2011

Stiekum breien ;-)

Mijn dag begon heerlijk vroeg. Ik vind het altijd fijn, om 's morgens nog even alleen te zijn. Om zonder geluiden om me heen zomaar stilletjes aan het werk te gaan en ondertussen m'n gedachten te laten gaan. Ik begin de maandagmorgen altijd met het aanzetten van m'n twee wasmachines. Die heb ik zaterdags al gevuld en ik hoef dus alleen maar het wasmiddel erbij te doen en de knop in te drukken. Zodra de machientjes hun werk gaan doen ben ik helemaal up & running. Ik ruim wat op in de huiskamer, kijk even in m'n mailbox en op m'n weblog, loop m'n prioriteitenlijstje na en ga aan de slag. Tot een uur of 6 ben ik alleen, daarna begin ik zachtjesaan met het wekken van kinderen. Er zijn er altijd wel een paar bij, die aangegeven hebben, dat ze er vroeg uit willen. Bijvoorbeeld om nog wat aan hun schoolwerk te doen. Om kwart voor 7 heb ik de ontbijttafel gedekt en gaan we met z'n allen aan tafel. Tot half 9 is het dan een drukte van belang. Willem en Trijnie moeten naar hun werk, Leendert die voor een paar weken bij een timmerbedrijf werkt wordt opgehaald, Dirk moet naar school of gaat naar z'n kantoor, Hans en Maaike gaan naar school in Rotterdam en ook Koos, Maria, Jan en Henk moeten zich klaarmaken voor school. Voor hen leg ik de kleren klaar, vul bekers en pauzebakjes, kam haren, maan tot wassen en tandenpoetsen en eindelijk zit ik dan op de fiets om Henk weg te brengen. Als ik thuis kom heb ik altijd de neiging om even te gaan uitpuffen, maar ik kan beter direct aan de slag gaan. Anders komt m'n programma niet klaar. Vandaag heb ik vooral veel opgeruimd en daarna klusjes van m'n lijstje afgewerkt. Het lijstje met dingen die ik af moet hebben, voordat we DV volgende week op vakantie gaan. Er kwam zomaar nog een leuk klusje tussendoor: een breiwerkje opzoeken. Ik dacht, dat ik ooit ergens gelezen had, dat je geen metalen breinaalden mee mocht nemen in het vliegtuig. Maar Ellen hielp me uit de droom: het mag wel, maar niet in je handbagage. Ik had al iets in m'n hoofd en ik wilde er geen gras meer over laten groeien om eea voor de dag te halen. Maria heeft zo'n echt deftige, zondagse jas voor naar de kerk. Maar die is nogal dun. Daarom wilde ik een omslagdoek of iets dergelijks voor haar maken. Ik had het idee, dat ik de perfecte kleur in mijn wolvoorraad moest hebben. En ja, na enig zoeken vond ik de wol. Prachtige rodekool-kleurige wol, vorige jaar van Marion, van Anderson Cottage, gekregen. Ik zocht op www.garnstudio.com naar een mooi patroontje en vond er een van een mooi, simpel schouderwarmertje. De deze zomer bij de Wibra gekochte rondbreinaald kon ook meteen uit de verpakking gehaald worden en klaar was ik. Nu moet je niet denken, dat ik die spulletjes braaf in een tasje heb gestopt en netjes heb bewaard voor op vakantie. Nee, Teunie kon het niet laten snel, snel, op de drukke maandag een beginnetje te maken :-).Stiekum zeg maar! He, wat is dan heerlijk om weer wat op de naalden te hebben staan! Vanmiddag heb ik een deel van m'n folderwijk gedaan. Het was koud, maar toch wel lekker om buiten bezig te zijn. Terwijl ik door de Wervel liep bedacht ik hoe ik daar van de zomer liep te zweten. Wat is dit jaar toch ook weer vreselijk snel omgevlogen! Nadat ik Henk uit school heb gehaald ben ik naar de Welkoop gereden. Henk vindt het altijd zo leuk om mee te gaan. Dan wil hij natuurlijk even bij de dieren kijken. Ik heb een flinke voorraad kippenvoer, zaagsel en stro voor de cavia's en een pot guppenvoer gekocht. Ook iets wat op m'n lijstje stond en wat nu afgevinkt is. Vanavond was er de kerstvertelling in de kerk. Trijnie bleef bij Henk en met de rest zijn we naar de kerk geweest. De kinderen kregen na afloop volgens traditie een boek. Kunnen ze fijn lezen. Nu moet er nog een klein deeltje van m'n programma afgewerkt worden: 1 was ophangen en 1 wasmachine vullen. En dan hopen we morgen weer de gezondheid te krijgen voor een vervolg van het afwerken van m'n lijst. En ja, als schoonmama morgenmiddag komt koffiedrinken, ligt m'n breiwerkje vast klaar :-)