vrijdag 12 oktober 2012

Bananen

¨Maham, wanneer maakt u weer eens bananenjam,¨ vroeg vorige week vrijdag één van de kinderen. ¨Nou, als ik weer eens een partijtje bananen tegenkom,¨ was m´n antwoord. En ja, we werden op onze wenken bediend. Toen ik één dag later inkopen deed bij van Os in Papendrecht, zag ik een doos bananen met daarop een papier: Rijpe bananen, 0,50 per kilo. Ik laadde de doos in mijn kar en het bananenfeest kon beginnen. Iedereen is hier dol op bananen. Ik moest ze listig verstoppen, want anders zou ik niet genoeg hebben om ´s maandags jam van te koken.
Op maandag maakte ik jam van 2 1/2 kilo bananen. Dat leverde 11 potjes jam op. Mmm, lekker, met een vleugje kaneel. Ik heb ze alleen moeten verstoppen, want ze presteerden het om tijdens één maaltijd een heel potje uit te smeren en dat twee dagen achter elkaar. Nu moeten ze het doen met aardbeienjam. Zielig hè ;-).



De rest van de bananen verdween als sneeuw voor de zon in de Luijkenmondjes. Vanmorgen lagen er nog een paar, die niet meer aangekeken werden, omdat ze te bruin naar de zin waren.
Precies op het juiste moment las ik tijdens m´n blogrondje het recept voor bananencake bij Monique. Goed plan! En omdat ik de houtkachel aan had dacht ik dat het dan mooi in de houtkacheloven kon. Ik porde het vuur eens goed op en vulde het stookgat goed bij. Toen de ingrediënten voor de bananencake in de vorm zaten, was de oven precies op temperatuur.



De geur van de bananencake vermengde zich met die van de broden die ik aan het bakken was. Wat krijg je dan een trek, zeg!
De cake ziet er heerlijk uit. Als hij smaakt zoals hij eruit ziet (en ruikt), dan hebben wij vanavond een feestelijk vrijdagavond-bakkie!



Het is hier inmiddels wel bloedheet. De rest van de dag hoef ik niet meer te stoken. Pffff.