donderdag 12 december 2013

Mmm, Linzensoep.

Vandaag 'sliep ik uit' tot 6 uur. Op donderdag gaat Leendert naar school en dus hoeft hij niet al om half 7 de deur uit. Dat maakt de donderdagochtend-start een beetje relaxter. En aangezien we gisterenavond pas om een uur of half 1 naar bed gingen, bleef ik vanmorgen lekker wat langer liggen.

Het rare is, dat wanneer je laatachtig bent, je je versnelling een tandje hoger zet en dan uiteindelijk soms sneller bent dan wanneer je vroeg opstaat en denkt dat je alle tijd van de wereld hebt. Dat was vanmorgen ook het geval. Om half 9 was de ontbijtboel niet alleen afgeruimd, maar ook al afgewassen en de keuken was aan kant. Heerlijk! 



De domper was alleen, dat ik er halverwege de vaat achter kwam dat mijn close-in boiler het zomaar ineens begeven heeft. Hij warmt niet meer op :-(. De rest van de dag heb ik daarom pannen met water gekookt voor de vaat en voor andere klussen waarbij ik warm water nodig had. Balen dat we nu achter een andere boiler aan moeten. Kost weer tijd en geld.

Nadat ik ook de kamer aan kant gemaakt had zette ik me aan de tafel om weer wat sterren te haken. Ik had er alweer 13 klaarliggen en wilde er vandaag graag 20 op de post doen. Ik haakte drie sterren.


Daarna was het koffietijd. Theetijd voor mij vandaag. Ik dronk lekkere saliethee en nam wat fruit. 



Daarna moest ik de hort op en daar had ik bar weinig zin in. Eerst iets wegbrengen naar Nieuw-Lekkerland en daarna nog even naar Papendrecht voor muntgeld (collectegeld). In Alblasserdam is er geen bank meer met een muntgeldautomaat en dus moet je daarvoor naar Papendrecht. Meestal combineer ik dat met een boodschapje bij bijvoorbeeld de Action. Maar daar had ik vandaag niets nodig. Alleen schoot ik even de Jumbo in voor een paar kleine boodschapjes. Ik had geen soja-yoghurt meer. En bij de Planteneter zag ik dat hij 'jus' maakt van Tamari (een soja-saus). Dat wilde ik graag uitproberen. Vlees mis ik helemaal niet (meer). Op zondag eet ik nog altijd wel een stukje vlees, maar het is niet, dat ik daar speciaal naar uitkijk. Maar jus mis ik wèl. Zeker in die lekkere winterstamppotten. Daar hoort toch echt een kuiltje jus in. Nu maar eens kijken of ik met Tamari iets jus-achtigs kan brouwen.

Het werd nog rennen, want ik wilde graag om 12 uur, als de kinderen uit school komen, thuis zijn. 
Dat lukte gemakkelijk. Ik was 10 voor 12 thuis. Het was weer prachtig, zonnig weer. Alleen wel koud, met het kwik op 3 graden! Toch besloot ik nog even iets in de tuin te doen, totdat de kinderen thuis zouden komen. In een minuut of 20 kun je best nog aardig wat doen!

voor


na

Langzaamaan komt er weer vorm in de achtertuin. Hopelijk blijft het weer nog even goed. Als ik zo nog een paar dagen steeds een stukje tuin kan aanpakken, krijg ik hem vast nog op tijd winterklaar.

Bij de lunch maakte ik het oude brood op door er tosti's van te maken. Lekker, zo'n warm hapje tussen de middag!

Na het eten haakte ik nog weer twee sterren en daarna gooide ik hem nog even in de hoogste versnelling: lunchrommel opruimen, stofzuiger door de benedenverdieping slingeren, rommel op de 1e verdieping opruimen en vast een beginnetje maken met de warme maaltijd. 

Willem zou vanavond niet bij het avondeten zijn, omdat hij een training moest geven in Leiden. Ik had daarom een gemakkelijke maaltijd bedacht: linzensoep met Turks brood. Ik bracht water aan de kook en deed er rode linzen en drie in stukjes gesneden aardappels in. Een lepel zelfgemaakte bouillonpoeder erbij en dan zachtjes laten pruttelen.

Intussen arriveerde schoonmama voor het wekelijkse koffie-uurtje. Bij een vers bakkie leut wisselden we de nieuwtjes uit. Schoonmama pakte haar breiwerk erbij. En ik...haakte weer twee sterren :-). Ziezo. Ik had er weer 20. Ik stopte alle draadjes weg, klapte de strijkplank uit en stijfde en streek de sterren. Ze waren precies klaar toen ons koffieuurtje om was. Alleen konden ze niet meer vandaag met de post mee, want toen Maaike bij de brievenbus kwam, zag ze dat daar al een vuurwerkbeveiliging op zat. De enveloppen pasten daar niet door. Nou ja, dan morgen maar naar het postkantoor.

Ik ging de keuken in om de soep af te maken. Ik pureerde de linzen/aardappelsoep met de staafmixer. In een beetje olie fruitte ik twee flinke uien en een paar tenen knoflook. Daarna kwam er bij wat ik in huis had: gele en rode paprika in stukjes, een paar wortels in stukjes, een blik kidneybonen, een blikje maïs. Alles ging in de linzensoep en daarna begon het proeven en keuren. Er moest nog wat smaak bij en nog wat vulling, vond ik. Ik deed er een extra lepeltje bouillonpoeder bij, een flinke snuf peper en royaal koriander. Daarnaast deed ik er een flinke hand graan en een doosje peterselie uit de vriezer bij. Zo was het goed. Terwijl de soep heel zachtjes pruttelde om het graan te laten garen en de smaken goed door elkaar te laten trekken, schoot ik nog even naar boven voor de was. De dagelijkse twee wassen moesten nog worden opgehangen.

Beneden werd door één van de kinderen de tafel al gedekt en de Turkse broden in repen gesneden. Iedereen verheugde zich op de linzensoep. Zó lekker met koud weer! We gingen aan tafel en alle volle borden gingen in een mum van tijd leeg. Er werd nóg een keer opgeschept en nóg een keer. De buikjes kwamen goed vol. Een toetje was er niet. Wel een Bijbelverhaal. Het laatste deel over Job was aan de beurt.

Na het eten deelde ik orders uit. Iedereen moest even helpen. Eén ging Henk naar bed brengen, één ging stofzuigen, één opruimen, één de buitenboel opruimen, twee de vaat doen, één de houtmand vullen...Zo had ik de tijd om nog even drie brooddegen te maken. 
Om half 8 waren we al klaar! Da's vroeg voor ons doen. Zo kon ik precies voor de koffie de strijk doen.

Na de koffie kwam Willem thuis. Hij had nog niet gegeten, maar er was nog soep genoeg. Makkelijk hoor, zo'n grote pan soep!

Intussen had ik mijn hakerij maar weer opgepakt. Ik wil de sterren deze week toch echt zo'n beetje klaar krijgen. Gaat niet helemaal lukken, want ik heb me verteld. Stug door gaan maar. Al hakend kon ik tot drie keer toe Jan z'n spreekbeurt over Tornado's aanhoren. Ik ben helemaal op de hoogte :-).