donderdag 22 mei 2014

Project

Op de basisschool van onze kinderen is het de gewoonte om om het jaar een project met de hele school te doen. Dit jaar was het weer zover. Het thema van de projectweek was: De 12 provincies.



Elke klas heeft over een provincie gewerkt. De nachtjes werden afgeteld tot het zover zou zijn, dat iedereen het eindresultaat mocht komen bewonderen. En gisterenavond was er dan: de projectavond!

Zeeland
We keken eerst in de klas van Henk (groep 3). Hij heeft over Zeeland gewerkt. Buiten het lokaal, op de kapstok, lagen de petten (voor de jongens) en de mutsen (voor de meisjes) klaar, die ze hadden gemaakt. Henk zette meteen zijn petje op en samen met hem bekeken we alles wat er gemaakt was.





 Er was een viskraampje, want wie 'Zeeland' zegt, zegt ook 'mosselen', toch?



Er was natuurlijk veel zee en strand te zien. Tot en met zonnebadende poppetjes van pijpenragers toe :-).


Prachtig! Vuurtorens verspreidden hun licht in het halfdonkere lokaal.



En overal waren er windmolens.
Typisch Zeeuwse lekkernijen als bolussen en babbelaars waren er ook te zien.



Van klei, maar ook échte. Thuis was er al gezegd, dat er bolussen voor bij de koffie te koop zouden zijn. Het was maar goed, dat Maaike (die ook mee was) direct een stapeltje bolussen had gekocht, want die waren al snel op.

Middenin de klas was er een enorme 'Zeelandbrug' gebouwd. Zeehonden ontbraken ook niet.


Wat hebben ze veel gemaakt, veel gedaan en veel geleerd. Geweldig!

Zuid-Holland
Het tweede lokaal wat we bekeken was van de klas van Jan (groep 7). Die had gewerkt over Zuid-Holland. De klas had zich vooral beziggehouden met het allernieuwste stukje Zuid-Holland: Maasvlakte 2.



 Het hele gebied was als een maquette nagebouwd.





Ook waren er containerschepen geknutseld. Eén was zelf manshoog!



De natuur van Maasvlakte 2 was ook aan bod gekomen, want ook in dit lokaal lagen de zeehondjes heerlijk te zonnen, of zwommen rond.

Als klap op de vuurpijl gaan de kinderen vrijdag met de hele klas alles met eigen ogen zien. De Maeslantkering, maar ook Maasvlakte 2 wordt dan bezocht. Super leuk natuurlijk!

Groningen
Er gaat niets boven Groningen, heeft de klas van Maria (groep 8) geleerd. De klas was werkelijk tiptop. Langs de wanden waren alle thema's levensgroot geschilderd. Panorama Mesdag was er niets bij!







De klas had in groepjes over bepaalde thema's gewerkt. Maria's groepje werkte over Groningse boerderijen: de kop-hals-romp boerderijen. Ze stond bij 'haar' thema om ouders uitleg te geven.


Ze hadden o.a. een boerderij nagebouwd.


Andere thema's waren bijvoorbeeld zoutwinning en boorplatforms.





Het was allemaal uitgebreid bestudeerd en heel knap nagemaakt. Wat geweldig om je basisschooltijd zo af te mogen sluiten met zo'n gaaf project!

Warm en druk
Intussen waren wij wel aan een koffiepauze toe. Het was heeeeel druk en heeeeel warm in de school. Eigenlijk had ik best nog wel wat lokalen willen bekijken, maar dat was voor de kinderen toch echt teveel gevraagd. We haalden koffie, terwijl we de kinderen geld gaven om buiten bij het ijskraampje een ijsje te gaan kopen. Maar toen we minstens een kwartier later buiten kwamen, waren ze nog maar halverwege de rij wachtenden. Willem en ik wilden geen kwartier meer wachten, maar Henk had dat ijsje in z'n hoofd en wilde beslist wachten :-). We zeiden, dat we dan naar de winkel zouden gaan en daar een ijsje zouden kopen. Nee, hij wilde blijven. Maar, dan mag jíj kiezen. Nee, hij wilde blijven. En dan mag je ook nog even opblijven. Nee, hij wilde blijven. Ik had me er al bij neergelegd, maar uiteindelijk ging meneer overstag. We reden naar de supermarkt en Henk koos een bak heerlijk vruchtenijs uit. Daar hebben we thuis van gesmuld. Ik zette nog maar een rondje koffie bij de bolussen die we ook voor de thuisblijvers hadden meegebracht. Jan en Maria kwamen eindelijk ook thuis. Maria had bloeddoorlopen ogen. Maar nee, ze was niet moe ;-). Pfff. Het was geweldig allemaal. Maar ook wel heel intensief voor de kinderen (en ongetwijfeld voor de juffen...).

Kleine projectjes
Hier thuis had ik gisteren wat kleine projectjes opgepakt. Ik had wat laatachtig nog petunia's gezaaid. Dat is zulk heel fijn zaad. En ook de plantjes zijn ragfijn. Het was tijd om ze te verspenen. Met chirugische precisie heb ik 48 kleine plantjes verspeend.





Ze staan nu met drie tegelijk in potjes en mogen, beschut onder het houtafdak, fijn verder groeien. Ik heb aardig wat violen in mijn tuintje en die staan nu nog mooi. Maar meestal zakken die halverwege de zomer als plumpuddingen ineen. Dan kunnen ze mooi vervangen worden door de petunia's. Ik heb nog niet alle kleine plantjes verspeend. Ik nam alleen de grootste. In het zaaibakje zitten nóg minstens 48 plantjes. Wie weet herhaal ik dit klusje over een week of 2 nog een keer. Als het lukt, heb ik straks één grote petunia-zee hier :-). En dat allemaal van één onnozel pakje zaad uit de supermarkt van rond de 1,50.

Ook ben ik verder gegaan met het verwerken van mijn agf-voorraad. Ik heb me op de pepertjes gestort. Een paar weken geleden kocht ik een doos vol schaaltjes pepers. Ik betaalde er iets van 2,00 euro voor. Voor dat geld koop je normaal maar een paar pepers, maar de groentenman op de markt had geen zin om ze weer mee terug naar huis te nemen. Dus bofte ik. En kijk: het is een enorme voorraad.





Op de schaaltjes stond 'Eat me'. Ik dacht daarom, dat het zoete pepers waren, die je zó kunt eten. Ik pakte zo'n geel exemplaar en zette er mijn tanden in. FFFFFFFFFFFFFFFF. Heet!! Keek ik achterop het schaaltje en bleek dat ik zo'n beetje de heetste soort te pakken had :-). Stukje bij beetje maak ik alle pepers schoon. Ik haal er de zaden uit en halveer ze. Dan gaan ze op een bord in de vriezer, zodat ze los bevroren worden. Als ze hard zijn doe ik ze in zakjes. Zo kan ik steeds één of meer stukjes pakken en die fijn snipperen in de jus, in de (sateh)saus, door de nasi, door de macaroni, door de salsasaus, door de soep of wat er ook maar wat pit behoeft. Samen met mijn voorraadje gedroogde pepers hoef ik echt een jaar lang geen pepertje meer te kopen en ik ben blij, dat ik dit jaar geen peperplanten op mijn moesdak heb ;-). 't Beloofd een pittig jaar te worden...