maandag 8 mei 2017

Roggebrood uit de slowcooker

Ik maak heel regelmatig roggebrood. Iedereen vindt het heerlijk. Een plakje roggebrood met een beetje roomboter is hier een geliefd koekje bij de koffie. Rogge is behalve smaakvol, ook heel gezond. En aan mijn roggebrood wordt geen suiker toegevoegd. 

Roggebrood maken is een werkje van niets. Het houdt niet méér in dan wat ingrediënten door elkaar kneden, er een rol van maken en die een aantal uur in kokend water te laten garen. Ik schreef het recept ooit voor Terdege (en natuurlijk kun je variëren met de toevoegingen. Ik maakte het nu met pompoenpitten en rozijnen)

Roggebrood
Ingrediënten:
500 gram volkoren roggemeel
225 ml water
3 el appelstroop
10 gr zout
100 gram gedroogde cranberry´s
50 gram pompoenpitten
eventueel: gebroken lijnzaad
Breng het water aan de kook. Roer met een garde de appelstroop en het zout erdoor. Doe het roggemeel in een kom en giet er het water/appelstroopmengsel bij. Roer het met een lepel wat door elkaar. Doe de cranberry´s en pompoenpitten erbij en kneed alles tot een compacte bal. Als het deeg te nat is, doe er dan wat meel bij. Valt de bal door droogte uiteen, doe er dan wat water bij.
Vorm de bal tot een rol. Het deeg voor uw roggebrood is nu klaar, maar u kunt de rol ook nog door bijvoorbeeld gebroken lijnzaad rollen. Bevochtig hiervoor de deegrol met water. Strooi royaal lijnzaad op uw werkblad en rol het deeg er doorheen.
Breng een grote pan water aan de kook. Knoop de deegrol in een schone theedoek en doe hem in de pan. Houd het water tegen de kook aan en kook het brood in ongeveer drie uur gaar. Laat het brood afkoelen en snijd het in dunne plakjes.

Het enige waar je omkijken naar hebt is het kookproces: Laat je het water te hard borrelen, dan verdampt het uiteraard en ligt je brood niet meer in het water. Maar koelt het water teveel af, dan zal het brood niet garen.

Daarom bedacht ik om hiervoor mijn slowcooker in te zetten. Een slowcooker (of crockpot) heeft twee standen: low en high. En trouwens ook een warmhoudstand: auto. Als je de slowcooker op high zet, zal de inhoud tot net tegen het kookpunt gebracht worden en daarop vastgehouden worden. Ideaal dus wanneer je iets au bain marie wil koken. 

Het roggebrood in de slowcooker is perfect gelukt. Ik heb hem er een uur of 4 in gehad. De Slowcooker kost niet veel aan stroom. Hij staat niet continu aan, maar slaat alleen aan, als de inhoud van de pot teveel afkoelt. Net als een oven dus.

Ik ben van plan mijn slowcooker vaker voor dit soort dingen in te zetten. Een poosje geleden heb ik een heerlijke broodpudding van oude brood voor Terdege gemaakt. Die ging ook au bain marie. Die kan nu mooi in de Slowcooker. En ik moet ook eens kijken of mijn poffertpan erin past. Zeker nu de houtkachel niet meer elke dag aan is (en hopelijk binnenkort voor een paar maanden uit gaat!). Anders vind ik een pan water op de kookkachel ook altijd wel handig. Daar loop je vaak genoeg langs om hem even te verschuiven als het water te hard kookt of juist teveel afkoelt.

Voor nu: Ode aan m'n slowcooker :-).



Het brood nèt uit het water (wordt donkerder)