maandag 31 mei 2021

Inhaalslag

Vrijdag had ik de laatste workshop voor de zomerstop. Vanaf juni tot en met augustus zijn er geen workshops. Dan is het veel te warm op de workshopzolder. De zomerstop is voor mij het startsein voor de inhaalslag in huis en tuin. Ik heb enorm veel zin om van alles op te ruimen, schoon te maken, te reorganiseren, te repareren enzovoorts. 

Toen vrijdag de laatste deelnemers waren verdwenen, voelde het een beetje alsof ik zomervakantie had gekregen. Een zee aan tijd vòòr me en een zee aan plannen in mijn hoofd. Absoluut buitensporig natuurlijk. Want zeeën aan tijd zijn er heus niet, als er geen workshops zijn. De rest gaat immers gewoon door ;-). En die zee aan plannen? Ach, daar ben ik nu eenmaal altijd al mee behept. Plannen voor tenminste drie levens. Vooral nu de dagen lang, licht en warm zijn. Dan ben ik erg adhd-erig ;-).

Het geeft niet. We zullen wel zien, wat er van terecht komt.

In elk geval was ik zaterdagochtend om half zes in de tuin te vinden. Om te beginnen moest er flink gewied worden. Er was minstens een week niets aan gedaan. Het was ook zó nat en zó koud! Wij hebben vorige week nota bene nog bijna elke dag de kachel aan gehad! 

Van een bloglezer had ik 30 zomerbloeiers kado gekregen. Ze had ze opgespaard met een actie bij de Plus. Het waren lobelia´s, vlijtig liesje en petunia´s. Ik heb ze op de punt tuin naast ons huis uitgeplant. Het is de bedoeling, dat daar een kruidentuin aangelegd wordt. Maar dat gaat dit jaar niet meer gebeuren. Even had ik nog gedacht om er dan maar weer zo´n bijen-bloemenmengsel te zaaien. Vorig jaar had ik dat ook gedaan. Maar toen was er niets van terecht gekomen. In plaats van een bloemenzee, was het één en al saai, groen onkruid met hier en daar een korenbloempje. Ik hoopte met een vers zakje bloemenzaad een beter resultaat te bereiken. Maar ik hoor niet zo heel veel positieve verhalen over die bloemenmengsels. Dus uiteindelijk heb ik besloten om er dan maar perkgoed in te zetten. Daarnaast nog wat eigen zaaisels (zoals dahlia´s en lupinen) en hier en daar mag er ook best een moestuinplant in komen. Een tomaat, een palmkool, een courgette ... zo krijg ik die punt wel vol :-).

De gekregen zomerbloeiers heb ik Tweede Pinksterdag uitgeplant. Hopelijk slaat het allemaal goed aan.



In de moestuin komt er ook steeds iets bij. Ik heb cherrytomaten uitgeplant. De zaden kreeg ik in het najaar van een bloglezeres toegestuurd. Ik heb ze binnen voorgezaaid, ze later laten afharden en nu dus uitgeplant. Het is een ras met donkerpaarse tomaatjes. De blaadjes zijn ook heel donker. Ik ben benieuwd! 
Ik heb ook een paar gewone, rode cherry-tomaten geplant. Die kreeg ik pas van een deelnemer aan een workshop. M´n tuin is echt een tuin met een verhaal. Ik krijg van alle kanten zaden, stekken en planten toegestoken. Zo leuk!


De buurvrouw schonk me een bakje met witte-koolplantjes. Ze moesten nog verspeend worden. Ik heb vier mooie plantjes uitgekozen en die uitgepoot. Er staan kragen omheen van emmertjes zonder bodem. Zo hoop ik de plantjes te beschermen tegen slakken. Als ze wat groter zijn, mogen de kragen weg.


Ik heb een paar uurtjes heerlijk aangerommeld. Vrijdag was ik bij Intratuin geweest. Ik had wat vvv-bonnen, waar nog saldo op stond. Die heb ik besteed aan tuinspullen. Ik kocht bijvoorbeeld steun-gevallen om bij de dahlia´s te zetten. En een nieuw plantschepje, want mijn oude schepje was erg verbogen. Ook kocht ik drie gieters. Twee van 10 liter en 1 van 5 liter. Je zou zeggen: ¨Wat moet je met dríe gieters?¨ Wel, ik haal het gietwater uit de Graafstroom, aan de overkant van de weg. Het is fijn om met twee gieters tegelijk te lopen. Dan loop je in evenwicht. En de kleine gieter is fijn voor de bloemenzakken, die elke dag 1 1/2 liter water nodig hebben. Die zakken hangen tamelijk hoog. Het is best zwaar om dan 10 kilo op te tillen. Die gieter van 5 liter is precies goed voor deze kleine vrouw ;-).

Na het tuin-werk was er het gewone zaterdagwerk. Maar dat heb ik een beetje afgeraffeld. Aan het einde van de ochtend reden Willem, Henk en ik namelijk naar Schiphol, om daar Leendert en Thea op te halen. Die kwamen terug uit Equador. Ik vond het stiekem maar niets, dat ze zó lang en zó ver weg waren, dus vond het heel leuk, om mee te gaan, om ze op te halen. Als bonus kregen we zo ook de verhalen uit de eerste hand. Wat hadden ze een mooie reis gehad!

Van een inhaalslag in huis en tuin was zaterdag dus verder geen sprake. O, o.

Vanmorgen ben ik alwéér vroeg de tuin in gegaan. Alles wat water nodig had, kreeg royaal water. Maar dat was zo gebeurd. Daarna heb ik mijn imkerpak aangetrokken en ben de bijen gaan controleren. Het is nu de drukste tijd voor een imker. Je moet alert zijn op zwermen, op overbevolking enzovoorts. Elke week moeten de volken nagekeken worden. Ook wat dat betreft is het wel goed, dat ik nu wat meer tijd heb door de zomerstop van de workshops.

Ik heb gewerkt tot aan het ontbijt. Daarna ben ik mijn gewone maandag-karweitjes gaan doen. De dag was om, voordat ik er erg in had! Maar vanavond had ik nog wel even een paar uurtjes om aan de inhaalslag te werken. Nóg maar weer even de tuin in. Nog weer wat planten uitgeplant, palmkool verspeend, onkruid gewied, planten water gegeven. Maria hielp me een poosje. Gezellig! Ik heb gewerkt tot de zon onderging. Dag 1 van mijn ´zomervakantie´ heb ik in elk geval nuttig besteed ;-).



O ja, vandaag zag ik m´n eerste peultje!


Daar was ik super blij mee. Peultjes zijn zó lekker. En zeker, als je ze vers geplukt, uit eigen tuin, hebt! Ik hoop dat de moestuin serieus wat gaat opbrengen. Er zijn veel dingen, die heel duur worden, of al duur geworden zijn. De energie-prijzen zijn flink gestegen, benzine is heel duur, gezond voedsel is/wordt flink duurder. Ook van mijn leveranciers van de webshop krijg ik steeds alarmerende berichten over prijsstijgingen. Sommige producten zijn ook slecht verkrijgbaar, omdat bepaalde grondstoffen schaars zijn. Ik ben geen somber mens, maar ik denk toch heus, dat we een flinke financiële crisis na de corona-crisis krijgen. Een moestuin kan dan toch een beetje helpen. Wat een geluk, dat ik dit nuttige tuinwerk gewoon heel leuk vind ;-).