woensdag 29 december 2021

Het laatste logje van 2021

De Kerstdagen zijn alweer voorbij en we zijn intussen in een rommelige kerstvakantie beland. Toen de kinderen nog klein waren, was ik dol op alle vakanties, behalve de kerstvakantie. Vaak is het druilerig weer, er is niet veel te doen en de twee weken zijn meestal onderbroken door dagen van ´opzitten en pootjes geven´. Maar dit jaar is het anders.

Sowieso zijn we uit de kleine kinderen. We hebben zelfs nog maar één schoolkind en die kan zich prima vermaken. Verder is het hier een grote mix van vakantievierders en harde werkers en dat maakt het op z´n minst rommelig, maar ook heel gezellig. Ik houd van reuring.

Vrijdagavond is Jan teruggekomen uit Zwitserland. Hij heeft echt vakantie, al is het kort. Zaterdagavond is het alweer uit met de pret. Dan reist hij weer terug. Voor nu geniet hij allereerst van z´n vriendin, maar verder ook van uitslapen, mama-prakkies eten, gamen, de kat en van z´n hobby: wiskundige berekeningen maken.

Hans heeft ook vakantie, maar die heeft zich om te beginnen twee dagen verdienstelijk gemaakt in het huisje van Maria en Jan-Hendrik. Jaap en Hans hebben in twee dagen in het hele huisje (behalve het onderhuis) click-pvc gelegd. Wat is het mooi geworden! Vandaag was zijn derde vakantiedag en rooide hij een boom bij een tante van zijn vriendin (geloof ik) en timmerde hij aan een steiger van een buurman verderop. Hij zal echt niet snel een dag verluieren. Hij is eigenlijk altijd bezig.

Willem had gisteren het examen, waar hij zo hard voor geblokt heeft. Helaas haalde hij onvoldoende punten en moet hij dus herkansen. Hij was gelukkig al wel een heel eind op weg. Hopelijk lukt het de volgende keer. Alhoewel ze bij dat examenburo zeiden, dat het zonder praktijk wel heel lastig is. Het is een examen, waar je eigenlijk een half jaar praktijk voor moet hebben gedaan, maar wat Willem helemaal vanuit de theorie moet zien te fixen. Nou ja, vol moed maar op voor de volgende poging. Hij heeft trouwens nu wel eerst een aantal dagen vakantie opgenomen. Daar was hij heel erg aan toe!

Vandaag wilde hij iets leuks doen. Maar je kunt niet zoveel beginnen, nu alles dicht is vanwege de corona-maatregelen. Maar even over de markt op het Afrikaanderplein in Rotterdam is altijd wel leuk. Dus besloten we het nuttige met het aangename te verenigen. We zouden de meel-bestelling bij de molen in Rotterdam ophalen en dan meteen even een frisse neus halen op de markt. Henk had wel zin om mee te gaan. Gezellig!

Ik had verwacht, dat er alleen food-kramen op de markt zouden staan. Omdat immers de niet-essentiële winkels ook gesloten zijn. Dat was echter niet zo. Ook de kramen met schoenen en kleding en stoffen etcetera stonden er. Verplichte looproutes, die er eerder golden, waren er ook niet. En volgens mij werd de anderhalve-centimeter-maatregel gehanteerd in plaats van de anderhalve-meter-maatregel. Wat dan wel weer apart is, dat een heel groot deel van het publiek in de buitenlucht met onzinnige en niet vereiste mondkapjes loopt (de niet-medische dus). Maar goed.

We moesten erg lachen om een bord boven een schoenenkraam:

Willem vroeg aan de meneer achter de kraam, of hij dat bord zelf gemaakt had. ¨Nee, menìr, heeft spezialist gedaan.¨ Oh, ok. Misschien wist hij zelf niet eens wat er onderaan dat bord stond :-).

Ik kocht citroenen en super lekkere mandarijnen en een netje knoflook. Allemaal voor een schijntje. Bij een euro-kraam kocht ik een enorme zak peultjes. Wij zijn dol op peultjes. En natuurlijk is het nu helemaal het seizoen niet. Maar toen ik ze vorige week in de supermarkt zag, heb ik toch echt even met zo´n schaaltje in mijn hand gestaan. Maar nee, twee euro voor zo´n schaaltje, dat was me echt te gortig. Maandag zag ik diezelfde schaaltjes afgeprijsd naar 1 euro. Daar ben ik voor gezwicht. Maar nu dus een héle zak vol peultjes voor maar 1 euro! Yes! We hebben er vanavond van gesmuld. Ik heb ze gewokt in zelfgemaakte teriyaki-saus en kookte er rijst bij. Voor de rijsthaters bakte ik aardappeltjes. En de vleeseters kregen er ook nog een worstje bij. Smullen!

Willem en Henk haalden een visje bij de visboer. Willem een lekkerbekkie en Henk kibbeling. Intussen scharrelde ik rond bij zo´n kraam met restanten. Daar verkochten ze grote zakken sinterklaasschuimpjes en ik schoof er één in mijn tas voor Ellen. Die mag Jan dan zaterdag mee naar Zwitserland sjouwen. Leuk hoor, dat uitwisselen van typische etenswaren. Wij genoten hier vanavond van een heerlijke Zwitserse koek, biber. Dat lijkt een beetje op gevuld speculaas en is verrukkelijk. 




We waren om 12.00 uur van huis gegaan en stapten om 14.15 weer binnen. Maar wat was ik ervan opgeknapt, om er even uit te zijn!

Intussen was Maria hier met drie meiden hard aan het inpakken. Dat liep dus gesmeerd.

En Jaap en Maaike bleken al een uurtje rond te hangen. Die hadden aanvankelijk het plan om een stuk te gaan wandelen in de polder, maar het bleek toch wel erg vochtig en grijs. Top! Ga ik toch snel koffie zetten! Gezellig, hoor. En ter verhoging van de vreugde kwam ook Trijnie nog binnenrollen om spullen af te geven, die Jan mee moet nemen naar Zwitserland :-).

Vanavond, na het eten, kwamen de kleinkinderen. Die logeren hier een nachtje. Ook al zo gezellig. 

En zo is de week alweer half om. En zo is ook het jaar al bijna om. Wat is er weer enorm veel gebeurd! We hadden best veel gezondheidsperikelen. Willem is aan zijn gal geopereerd, Koos brak (weer) zijn sleutelbeen en later zijn kaak, Maria heeft nog altijd anorexia (al mag het heel redelijk gaan), ik had zelf eerst een verdenking op een tumor in mijn buik, later had ik een longembolie en misschien vergeet ik nog wel wat. Er waren de twee trouwerijen: in september Maaike en Jaap en in oktober Koos en Willemijn. Er kwam rouw, toen Willem z´n vader overleed. Er was schaatspret. We genoten erg van onze dieren. We waren 35 jaar getrouwd. Er werd geklust, vooral buiten. En het was ook mijn eerste echte moestuinjaar. 

Wat heb ik genoten van het zaaien en uitplanten, het begieten, het oogsten en natuurlijk van het opeten :-). Mijn moestuin is niet heel groot en ik heb ook nog niet zoveel ervaring. Toch was ik de koning te rijk met de oogst. Ik heb het min of meer bijgehouden. Zomaar voor de grap. En om dankbaar voor te zijn.

  • 475 gr rabarber
  • 800 gr peultjes
  • diverse maaltjes rode snijsla
  • de hele zomer bieslook, zoveel ik wilde
  • en ook munt, ananasmunt, tijm, rozemarijn, selderij, maggiplant
  • 1800 gram aardbeien (tot in september!)
  • 2 kroppen ijsbergsla
  • rucola, wanneer ik wilde
  • 2500 gr sperziebonen
  • 27 courgettes en toen ben ik gestopt met tellen. Ik ben ook gestopt met eten, trouwens. Het was op den duur echt niet lekker meer. Bovendien had ik heel veel gele courgettes (uit de moestuintjes van AH) en die vinden we niet zo lekker als de groene
  • 1800 gr bietjes
  • 2 rode krulsla
  • 400 gr tomaten (en toen sloeg helaas de phytophtera toe)
  • 100 gr cherrytomaten
  • 1 komkommer (plant ging dood)
  • 4 andijvie
  • 5300 gr rode kool
  • 1 paprika
  • 3 flespompoenen
  • 1 gewone pompoen
  • 350 gr spruiten

er staat nu nog spruitkool en palmkool

In mijn hoofd groeit al het verlangen om weer met zaaien te gaan beginnen :-). Zo leuk dit!

Gisteren heb ik nog een paar laatste bietjes geoogst. Het waren bietjes die ik in juli zaaide. Officieel veel te laat, maar ik wilde het gewoon eens proberen. En ja, de bietjes zijn niet heel groot geworden. Maar toch. De laatste bietjes gingen heerlijk in de oven.




Samen met flespompoen uit eigen tuin, rode ui, gewone ui, cherrytomaten, schijfjes broccolistengel, knoflook, olie, zout en kruiden. Toen alles bijna gaar was, kieperde ik er nog een restje groenten van de vorige dag bij:


Broccoliroosjes, wortel, peultjes, maïs.

Ik kookte er rijst bij en maakte een honing-mosterdsaus. Kipfilé voor de vleeseters. We aten als vorsten en in feite waren het grotendeels restjes. 


Het is hier inmiddels stil geworden om mij heen. Iedereen is al naar bed. Muck ligt op een jutezak bij de kachel, die nog warme uitstraalt. De jutezak is eigenlijk van Ciara. Maar Muck heeft hem ingepikt. Ze ligt soms op de raarste plaatsen. Gisteren was ze voor de verandering maar eens in Willem z´n nachtkastje gekropen :-).


Ik ga maar eens naar bed. Het raam open. Misschien hoor ik uilen. Wim zag er vanavond één. Nog even en ze gaan baltsen. Het moet eigenlijk nog winter worden. Maar ik verlang al naar het voorjaar :-).

Iedereen een goede jaarwisseling gewenst en hopelijk tot volgend jaar!