dinsdag 4 januari 2022

Van oud naar nieuw en nòg een keer

En daar is dan het eerste logje van het nieuwe jaar. We gingen van oud naar nieuw tussen 31 december en 1 januari. En daarna ging ik nòg een keer van oud naar nieuw tussen 1 en 2 januari. Want op 2 januari was ik jarig.

Op oudejaarsdag bakte ik oliebollen. Dat was jaren en jaren geleden. Eigenlijk lagen de rollen al zo´n jaar of 12 vast: ik maakte het beslag en de kinderen bakten de bollen. En ja, die stonden dan ook gerust een halve dag te bakken, want de club was nog groot. Nu het grootste deel van de kinderen uitgevlogen is, hoeven er ook niet zoveel oliebollen meer gebakken worden. Willem had al een paar keer gezegd: ¨Joh, laat Hans ze dit jaar toch gewoon meenemen.¨ Hans z´n vriendin is namelijk dochter van een bakker en Hans zou op Oudejaarsdag daar een dag gaan meehelpen bollen bakken. Hij had dan inderdaad best een zak voor thuis mee kunnen nemen, natuurlijk. Maar nee. Dat vond ik toch maar niets. Op Oudejaarsdag ´horen´ er bollen gebakken te worden. Al was het maar voor het sfeertje. En nu ik ook geen kinderen thuis had, om ze voor me te bakken, besloot ik ze dit jaar gewoon zelf te bakken. En ja! Wat heb ik ervan genoten! Wat een leuk werkje en wat een heerlijke bollen en wat een oer-genoeglijk Oudejaarsdag-sfeertje. 

Sinds een paar jaar maak ik beslag met de mix uit onze webshop. Het handige van deze mix is, dat de krenten, rozijnen, sinassnippertjes en sucadestukjes er al in zitten. Dat scheelt enorm veel werk. Nu was het een kwestie van: zak mix in de mixerkom, gist en zout erbij, water erbij en een poosje flink laten kloppen. Beslag in een emmer en nóg een zak mix in de mixerkom enzovoorts. Ik maakte beslag van 3 zakken.


Ik zette de emmer op het aanrecht, zette een streepje erop tot het nivo van het beslag en legde er een theedoek overheen. Het was kwart over 8 en tot nu toe was het een werkje van niets geweest. Nu wachten tot het beslag in volume verdubbeld was.



En ja hoor, terwijl ik het huis opruimde, de laatste was van het jaar in de kast legde enzovoorts, deed het gist zijn werk.


Ik diepte de grote, oude braadpan van mijn moeder op uit de kelder en haalde een emmertje oliebollen-olie van vorig jaar te voorschijn. De olie ging in de pan en de pan op de hoogste stand op mijn inductie kookplaat.


Het duurde echt wel even voordat de olie heet genoeg was om er bollen in te kunnen bakken. Daar moet je echt geduld voor hebben. Als de olie niet heet genoeg is, worden je bollen niet gebakken, maar gekookt en trekt er veel olie in. Dat is niet lekker. Gewoon wachten dus, tot de olie goed heet is.

Om 10 uur ging ik bakken en klokslag 11 was ik klaar. Het waren 59 mooie, grote bollen. Ik gebruik voor het scheppen altijd een grote ijsboltang. Dat werkt super.






Met een kwartiertje was de hele boel weer aan kant. En zo´n bol direct uit het vet is toch echt het aller- aller- allerlekkerst. 

Op Nieuwjaarsdag vertrok Jan weer naar Zwitserland. Wat is dat weekje omgevlogen! 

Ik heb m´n verjaardag verder niet gevierd. Dat doe ik al jaren niet. Of, nou ja, in elk geval niet op mijn verjaardag, maar tegelijk met Willem z´n verjaardag. Wel ben ik al flink verwend :-). Dat laat ik in een volgend logje wellicht nog zien.

Gisteren was het de eerste werkdag van het jaar. Willem had nog een paar dagen vrij genomen van zijn werk, zodat hij kon helpen met het tellen van de voorraden van de webshop. We dachten daar minstens twee dagen voor nodig te hebben. Maar het ging super gesmeerd. Maria, Jelinde en ik telden en Willem zat middenin de shop met z´n laptop. Steeds kwamen wij met onze tellingen bij hem en hij zette het dan direct in een excell-sheet. Op die manier waren we ´s morgens beneden al helemaal klaar en deden we ´s middags de inpakruimte, waar alle balen en emmers met bulk staan en waar ook de wonderpannen zijn opgeslagen. Het was flink doorwerken en best saai, maar super dat het zo snel voor elkaar was!


Vandaag ging Maria heerlijk een dagje uit met haar vriendin. En Willem en ik hebben bijna de hele dag achter de computer gezeten om nieuwe producten aan de shop toe te voegen en dingen te verbeteren. Vanaf een uur of 2 begon ik met het klaarmaken van de orders van deze dag. Maria en ik hadden vanmorgen vroeg de orders, die er al lagen. vast in manden en bakken klaargezet. Het was voor mij dus alleen een kwestie van de nieuwe orders picken en daarna alles inpakken voor verzending. Aan het eind van de middag kon alles weer fijn naar de post. 

Het waren twee mooie werkdagen. Maar morgen wil ik toch heus eerst een flinke slinger aan het huishouden geven. Anders komt er weer zoveel op het einde van de week aan. Dat is niet fijn. Maar dat komt vast wel goed.

En, o ja, het is ook weer Terdege-week en ik moet dus weer een aflevering voor de kookrubriek maken. Maar ook dat is al een vergevorderd plannetje in mijn hoofd, dus dat komt ook vast wel goed.

Intussen ben ik ook al aan het mijmeren over de moestuin. Ik heb vast uitgezocht welke zaden ik wil hebben. En ik heb bedacht, dat ik nu prima kan voorzaaien onder het kleine raam op de privézolder. Daar schuif ik een tafel heen, zodat m´n zaaisels mooi in het daglicht staan. O, wat ik heb ik er een zin in :-). De voorpret is alvast volop aanwezig. Maar het duurt allemaal nog wel even, voordat het zover is. Eerst zijn er nog de minder leuke klussen, zoals het jaar administratief afsluiten enzo. Maar ja. Dat hoort er nu eenmaal ook allemaal bij.