dinsdag 15 maart 2022

Zaaien

Ik zat er gisterenavond echt even doorheen. Van zodra de oorlog in Oekraïne uitbrak, hebben we het erg druk in de webshop. Nu is normale drukte helemaal niet erg. Maar de bestellingen werden steeds buitensporiger en ik voelde zomaar een grimmige, paniekerige sfeer ontstaan. 

Er is steeds gewaarschuwd om niet te gaan hamsteren. Maar dat is kennelijk tegen dovemansoren gezegd. De ene na de andere hamsterbestelling werd geplaatst. Gisterenochtend vroeg kreeg ik te horen, dat ik deze week totaal geen meel of bloem meer kan krijgen van mijn leverancier en dat het maar de vraag is, wanneer ik weer geleverd krijg.

Vanaf dat moment ging elke order die binnen rolde zwaarder wegen. En ze wogen al zo zwaar (letterlijk) :-). Want ja: zou ik die order nog wel kunnen uitleveren? ´s Middags zette ik daarom de bestelmogelijkheid van de 25-kilo balen uit. Maar de mensen gingen vrolijk verder met 5-kilo zakken bestellen. En dan niet één zak. Nee, gerust een stuk of tien. Dus heb ik ´s avonds ook de bestelmogelijkheid van de 5-kilo zakken uitgezet. En, hè, hè, dat hielp! Eindelijk stopten die rare hamster-orders.

Ik was echt gestrest van het hele gebeuren en voelde me steeds gedeprimeerder. Die akelige oorlog. Die nare berichten. Dat grimmige gehamster. Het voelde allemaal als een loden last. Maar toen ik eenmaal bedacht had, hoe ik dit zelf stoppen kon, werd ik langzaamaan weer gewoon Teunie. 

Ik besloot om lekker een avondje te gaan zaaien. En dat was een heel goed idee. Zomaar heel ´basic´ met je handen in de aarde. Met je gedachten bij bloeiende bloemen en heerlijke groenten en kruiden. Het werkte compleet therapeutisch.



Ik ben nog lang niet klaar, maar heb toch een mooi beginnetje gemaakt. Dit is wat ik zaaide: kropsla, bonte pluksla, vlijtig liesje, rode petunia, basilicum, goudsbloem, komkommer, peultjes, courgette, pompoen, tomaat, rode biet, cosmea, twee keer lavatera, dahlia en radijs. Is dat niet heerlijk?

Vanmorgen heb ik de zaaibakken naar zolder gebracht. Daar staat alles prachtig licht onder de dakramen. Er staan zaaibakken met onderbak op een tafel. Zaaitrays zónder onderbak heb ik in een wasmachine lekbak op de grond neergezet. Wat een vondst.  En nu elke dag gaan kijken, of er al wat te zien is, natuurlijk :-).



Vandaag was het ook weer een drukke dag. Het begon ermee, dat ik om 8.15 uur met Henk bij de tandarts moest zijn. Toen hij daar klaar was, heb ik hem naar school gebracht. Vlakbij de school is mijn leverancier van verpakkingsmaterialen. Daar ging ik meteen maar even heen om nog weer wat dozen en zakken te halen. Even na 10.00 uur was ik thuis. Precies op tijd voor de koffie.

De hele dag hebben Maria en ik samen hard gewerkt. We laadden eerst de caddy leeg. Die stond vol brood- en bakmixen en dozen met noten en zuidvruchten. Dat had Willem gisterenavond allemaal gehaald. We vulden de schappen en brachten voorraden naar de inpakruimte. Daarna assembleerden en verpakten we 12 wonderpannen, die gisteren al schoongemaakt waren. En tenslotte pakten we de hele middag zoveel mogelijk bestellingen in, die we naar de post brachten.

Toen we bij de post vandaan kwamen, was Maaike net gearriveerd. Die kwam vandaag meeëten. Ik maakte een heerlijke bake tray met krielaardappeltjes, stukjes kipfilet, stukken pompoen (nog van eigen tuin), ui, paprika, wortel. Het smaakte voortreffelijk.

Na het eten ben ik een half uurtje gaan slapen. Ik rolde haast om :-). 

Vanavond geen gezaai om te ontstressen. Vanavond kwam m´n vriendin gezellig even een bakkie doen. En ik kookte een lekker pannetje soep. Ook al zo´n rustgevende bezigheid. Zo blijf je mooi in balans.