maandag 12 juni 2023

De heerlijke zomertijd!

De zomer staat qua jaargetijde bij mij toch echt met stip bovenaan. Waar andere mensen bij temperaturen boven de 25 graden zo ongeveer het loodje leggen, knap ik er helemaal van op. Je begrijpt dat ik nu dus met volle teugen geniet van het stabiele zomerweer.

Wat ik allemaal zo´n beetje uitvoerde, de laatste dagen?

Eerst en vooral ben ik nu toch wel elke dag zo´n anderhalf tot twee uur in de tuin bezig. Meestal ´s morgens vroeg en soms ook ´s avonds laat. Elke dag wordt er iets geplant of gezaaid.  Bijvoorbeeld broccoli,


en rode kool.


De peulen zijn uitgegroeid tot manshoge planten. Geweldig!


En kijk, zo plant ik kolen uit:


Met een kraag van een plastic pot, waar ik de bodem uitsneed. Dat is tegen de slakken. En dan doe ik een pluk hooi om de plant heen bij wijze van mulch. Dat houdt de aarde vochtig. Als de plant groot genoeg is om een slakkenaanval goed te overleven, haal ik de kraag eraf. Het stro blijft liggen.

Wat ik ook elke dag doe: onkruid uittrekken. Elke dag een emmertje vol. Daarmee hoop ik de boel onder controle te houden.



Natuurlijk wordt er niet alleen in de tuin gewerkt. Ook in huis moet het ´onder controle´ blijven :-). Bedden verschonen is nu  extra fijn. De was is in een mum van tijd droog.


Donderdag inspecteerde ik de bijenzwerm, die ik zondag geschept had. Als bijen gaan zwermen hebben ze voor drie dagen voedsel in hun maag. Als de zwerm in de kast zit, geef je ze dus na een dag of drie wat voedsel (suikerwater). Donderdag gaf ik de eerste gift. Elke dag krijgen ze een beetje. Die extra energie hebben ze ook wel nodig. Ze moeten een heel nieuw broednest bouwen.


Donderdagavond hebben we met z´n drieën een aanhangwagen hout leeg gekruid en het hout in de hokken gestapeld. Eén  hok is nu helemaal vol. Het andere bíjna! Wat een rijk gevoel!



Donderdag werd er bij ons voor het huis glasvezel aangelegd. De mannen schroeiden bijna van de straat en Willem had dus gezegd, dat ze onbeperkt water konden tappen uit de buitenkraan. Tussen de middag zette ik een grote pot koffie en zorgde voor koude cola enzo. Alleen de man die ze ´chef´ noemden sprak Nederlands. De rest alleen Turks. Willem had tegen de chef gezegd, dat ze vrijdag om 10 uur weer koffie mochten komen drinken. Daarom bakte ik vrijdagochtend vroeg een amandel boterkoek.


Om 10 uur zaten we klaar met een pot koffie en de koek. Maar geen mannen :-). Willem fietste er even heen. Ze waren al een eind richting Molenaarsgraaf bezig. De chef was het helemaal vergeten, dat ze afgesproken hadden voor de koffie en maakte duizend excuses. Ze hadden al koffie op. Nou, geen probleem hoor. Het kwam hier evengoed wel op :-).

Ik bakte vrijdag ook weer m´n wekelijkse voorraadje brood. Waar is de tijd gebleven, dat ik om de dag moest bakken! Deze keer bakte ik een speciaaltje. Ik had van de leverancier van de graanmolens een paar zakken granen met zuurdesempoeder gekregen. Dat wordt zo in Duitsland verkocht. Je doet zo´n zak granen in je graanmolen en als het gemalen is doe je het desem en water erbij. Je volgt de gebruiksaanwijzing en je bakt heel simpel een broodje van versgemalen graan. In dit geval bakte ik een spelt-roggebroodje. Hoe leuk


Kijk, zo ziet een rode kool er uit, als z´n kraag eraf mag ;-). Wat een mooie plant, he!


In m´n voortuin komt steeds meer kleur. M´n lupine staat zo mooi. Hij bloeit nu voor het derde jaar. Twee jaar geleden heb ik hem zelf gezaaid. 


Ook m´n zelfgezaaide leeuwenbekjes komen nu in bloei. Wat een leuke plantjes! En ik wist helemaal niet, dat je die zo gemakkelijk zelf kunt kweken. Het is van zelf gewonnen zaad en op deze manier kost het ook nog eens helemaal niets. Het tuincentrum wordt van mij niet rijk ;-).


Zaterdagmiddag had ik zomaar een leuk uitstapje! Maaike had mij voor moederdag ´een theetje drinken bij Buytenhof in Rhoon´ kado gedaan. Wat was dat leuk! Om half 2 was ik bij Maaike in Rotterdam. Ze stond al klaar, samen met Naomi. Daar gingen we!

Ik was nog nooit bij de Buytenhof geweest en keek mijn ogen uit. We liepen eerst de stal in om naar de dieren te kijken. Er lagen vandaag alleen varkens. Die hadden duidelijk last van de warmte. 


Daarna wandelden we op ons gemak door de pluktuin, de moestuin en de kruidentuin. Wat groot allemaal! Geweldig! En wat moet dat een enorme klus zijn, om bij te houden! 


Via de landwinkel liepen we naar het terras. In de landwinkel verkochten ze allerlei lekkers, maar ook kruidenplanten.



Naomi vond het allemaal prima :-).


Alhoewel ze op den duur ook wel wat last van de warmte kreeg. Intussen hadden wij ons geïnstalleerd op het terras. We zaten heerlijk in de schaduw. Het was er gezellig druk. Maaike en ik bestelden gemberthee met sinaasappel. En iets lekkers erbij. Mmmm.


We hadden een heel genoeglijke middag.

´s Avonds kwam er een hele meute op de verse frieten af. Maaike en Jaap hadden bedacht om vlees mee te nemen voor op de bbq. Onderling was er snel het één en ander geregeld. Er nam er één groenten mee, een ander zorgde voor ijs. En zo was onze cafetaria ineens een grillrestaurant. Hoe gezellig.





Nou, dat was het weer voor vandaag. Een stukje verslaglegging van de zomerse dagen op Luijkensteijn!