maandag 19 juni 2023

Over een héle vlag en een half diploma

Woensdag was het de dag dat examenkandidaten van het middelbaar onderwijs hun uitslag kregen. Ook onze Henk heeft examen gedaan. En hoewel hij totaal niet onzeker was over de uitslag (hij dacht alle examens prima gemaakt te hebben), was ík het toch echt wel een beetje!

Maar gelukkig: ergens in de middag was Henk dan toch gebeld en alle vakken, waarin hij examen heeft gedaan heeft hij met een (dikke) voldoende afgerond. Wat super fijn!!  Henk heeft dit jaar nog niet in alle vakken examen gedaan en eigenlijk heeft hij dus nog maar een half diploma. Maar voor deze prestatie heb ik toch echt wel een héle vlag uitgehangen, hoor! Ik ben er reuze trots op, dat Henk zo enorm zijn best gedaan heeft en zo hard heeft gewerkt. En ik ben reuze blij, dat hij nu alvast drie van de zes vakken goed afgerond heeft!


Ter verhoging van de feestvreugde, bakte ik lekker een stapel pannenkoeken.


En toen Thirza ook nog eens met een heerlijke aarbeien-´geslaagd´- taart aankwam, wat het feest compleet!


Na de zomervakantie hoopt Henk weer naar school te gaan en dan het komende jaar Nederlands, Wiskunde en Maatschappijkunde af te gaan ronden. Maar voorlopig werkt hij iedere dag bij Hans. En eigenlijk vindt hij dat veel leuker dan school ;-).

Ik had vorige week al met al best een rommelige week. Zo was daar bijvoorbeeld elke dag de schilder. En elke dag knapte ons huis verder op. Alle deuren en kozijnen die 3 1/2 jaar geleden nieuw geplaatst zijn, stonden nog in de witte grondverf. Nu heeft alles de nieuwe, definitieve kleur gekregen. Alle vaste delen zijn crème en alle bewegende delen zijn grachtengroen geworden. Dat is heel diep donkergroen, tegen zwart aan. Wat is het mooi geworden!



oud en nieuw

de deuren van de shop
 zijn ook van binnen geverfd



Eigenlijk is het met de schilder net als met Henk. Hij heeft een deel dit jaar gedaan en volgend jaar hoopt hij weer een deel te doen. Het hele huis in één keer laten verven, vonden we te begrotelijk. Daarom hebben we de regenkant nu als eerste laten doen. En twee nieuwe kozijnen aan de andere kant. Volgend jaar september staat de voorgevel op de planning. Daarvoor moet de schilder wachten tot de zwaluwen vertrokken zijn. Die nestelen onder de dakrand en trekken altijd ergens in september naar Afrika. Pas daarná mag de schilder aan de slag :-).

Wat de tuin betreft, zijn we nu echt in de aardbeientijd beland. Wat een rijkdom! Elke ochtend ga ik eerst de rijpe aardbeien plukken. Het record was dik een pond. Hoewel ik vanmorgen zelfs 800 gram had, maar dat was van twee dagen. Gisteren, zondag, heb ik niet geplukt


De tuin kost me op het moment veel tijd. Maar het is werk wat ik bijzonder graag doe. Elke morgen ga ik eerst naar buiten. Ik ben dan aan het gieten, of onkruid wieden, of ben in de bijen bezig, of oogst het één en ander. Ik begin om 5 uur en voordat ik er erg in heb is het dan 7 uur! Ik heb dan het mooiste deel van de dag gehad: in de stilte in mijn tuin. Het zijn kostbare uurtjes.



een bloeiende prei

Ik maakte van de week wat filmpjes, terwijl ik op de boenstoep voor ons huis zat. Moet je de vogels eens horen:



Vrijdag zijn Willem en ik nog bij een ándere moestuin gaan kijken: de school-moestuin van de school van Willem en Marinus. Er was vrijdagmiddag een soort museum-middag op hun school en opa´s en oma´s waren ook uitgenodigd. Natuurlijk gingen wij graag kijken. Willem zit in groep 8 en het zijn dus zijn laatste weken op de basisschool. Leuk om daar nog een stukje van mee te krijgen.

Marinus zit in groep 5. Hij is een echt buitenkind. Hij vond het dus vooral heel belangrijk, dat we naar de moestuin gingen kijken. Hij had juist die middag rucola en bieten gezaaid. Hoe leuk allemaal!


Marinus in z´n element ;-)

Willem met z´n boekendoos

We hadden ook nog verjaardagen, vorige week. Vrijdagavond zijn we met schoonmama naar een broer van Willem geweest. En zaterdagavond vierde Amarantha hier haar verjaardag. Gezellige avonden, waarop we weer konden bijpraten met familie en genoten van ons gezin om ons heen. Lekker kroelen met alle baby-kleinkinderen. Wat een rijkdom toch. 

En zo vliegen de dagen en weken om. Nog maar vier weken en dan is het de Terdege Zomerfair. Ik krijg er af en toe al serieus de kriebels van. Hoewel er al enorm veel klaar is, zijn er ook nog heel veel losse eindjes. Nou ja. Elke dag een stukje verder zien te komen. Vandaag heb ik geoefend met de XXL-bruisballen maken. Daar geef ik elke dag een workshop van. Ik moest toch even precies uitproberen hoeveel druppels kleurstof er nodig waren. En met Maria bedenken, hoe we zo´n bruisbal goed verpakt mee kunnen geven. Intussen was Maria samen met Jelinde aan het inpakken. En vanavond is Willem de hele avond bezig met het ontwerpen van reclameborden. Nou ja. Dat dus. Pffff. Nog vier weken. Maar dat betekent tegelijkertijd, dat we over vijf weken heerlijk hopen te gaan kamperen! Yess! Wat heb ik daar enorm veel zin in! Maar eerst door die rijstebrijberg heen eten...