woensdag 27 september 2023

Heerlijke groententaart

Wie overweegt om volgend jaar zelf groenten te gaan kweken, kan ik in elk geval twee succesnummers aanbevelen: Nieuw-Zeelandse spinazie en courgettes. Deze twee groenten kunnen haast niet misgaan, geven een gulle oogst en je hebt er bijna geen omkijken naar.

Even voor wie niet weet, wat Nieuw-Zeelandse spinazie is: het is géén spinazie! Zelfs geen familie van spinazie! Het smáákt wel als spinazie en je maakt het klaar als spinazie. Eén zaadje groeit uit tot een reusachtige plant. Je hebt er dus wel wat ruimte voor nodig. Een vierkante meter voor een plant is niet overdreven. En waar gewone spinazie niet zo van hoge temperaturen houdt, blijft Nieuw-Zeelandse spinazie de hele zomer vrolijk doorgroeien. 

Vorig jaar had ik deze plant voor het eerst. Ik had een pakje zaadjes bij Vreeken gekocht. Dit jaar had ik het niet gezaaid, maar er kwamen spontaan zaailingen op. En ik kon het niet over mijn hart verkrijgen, om die uit te trekken. Spontane zaailingen zijn immers kadootjes! Ik heb drie mini-plantjes op ruime afstand van elkaar verplant en heb ze fijn hun gang laten gaan. En ik ben me er nu toch blij mee! Nu het seizoen voor veel groenten voorbij is, kan ik dit nog volop oogsten. Nieuw-Zeelandse spinazie groeit overigens als een soort lage struik. Je oogst de takken, waarvan je dan de blaadjes knipt of snijdt. Er groeien steeds nieuwe takken.

En ja, de courgette! Die hoeft, denk ik, nauwelijks toelichting. Ook de courgette groeit van zaadje uit tot een enorme plant! Dit jaar had ik pech met m´n courgettes. Ik had twee zaadjes opgekweekt tot plantjes en die na half mei in de tuin uitgeplant. Bij een flinke zomerstorm (storm Poly) woei van één plant de complete top eruit! Gelukkig had ik nóg een plant. Maar wat denk je? Bij een volgende flinke storm, woei ook bij deze plant de complete top eraf! Dus zat ik met twee gehavende planten, waar enkel nog een stuk blad-rozet van stond. Maar ik schreef al: met courgette kan bijna niets misgaan. En zo ook niet met mijn gehavende courgettes. Ze hebben zich allebei hersteld. Het was weliswaar op de valreep (de eerste courgettes oogstte ik pas in augustus), maar ik heb er inmiddels toch een kleine 20 kunnen oogsten. 

Deze twee succesnummers speelden vandaag de hoofdrol in ons avondeten. Ik maakte een verrukkelijke groentetaart. Super simpel:

Ik fruitte 2 gesnipperde uien en 3 teentjes knoflook in wat kokosolie. Het uimengsel zette ik apart en ik gebruikte de koekenpan om 500 gram spinazie (alleen de blaadjes) met aanhangend waswater te laten slinken. Er ging wat Keltisch zeezout bij. De spinazie schepte ik vervolgens in de beker van de staafmixer en maalde het fijn. Intussen had ik een courgette in blokjes gesneden. Die bakte ik even aan (weer in dezelfde koekenpan) in wat olijfolie. Ik kruidde de blokjes met engelse kerrie, maggipoeder en weer wat keltisch zeezout. Daarna bekleedde ik een springvorm met plakjes bladerdeeg. Daarop kwam eerst de gebakken courgette, daarna het ui-mengsel en tenslotte de gemalen spinazie. Ik klutste 3 eieren met een half pakje kookroom en goot dat over het groentemengsel. Tenslotte raspte ik er wat parmezaanse kaas over. De taart ging een half uur in de oven (200 graden) en daarna was het smullen geblazen.


De komende week wil ik de spinazie van de tuin halen en in porties invriezen. Behalve in groentetaart vinden wij het ook lekker in pasta met zalm of in lasagne.