maandag 2 oktober 2023

Loop je een dagje mee?

Op donderdag heeft Maria meestal haar vrije dag. Op zo´n dag is het mijn huishoud-dag. Dan sla ik het inpakken van de web-bestellingen een keer over en kan ik even lekker in huis doorwerken. En dat is toch best weleens fijn! 

Loop je een dagje mee?

Nadat Hans en Henk naar hun werk zijn vertrokken en Willem achter z´n buro plaatsgenomen heeft (thuiswerkdag), begin ik te huishouden. Of is het: huis te houden :-). Ach, maakt niet uit. Je snapt het vast wel.

Eerst maar eens alle wassen sorteren en zorgen dat de wasmachine de rest van de dag steeds iets te doen heeft.

Welke was zal ik als eerste draaien?


Nou, eerst maar een donkere was, met vooral veel werkgoed van de jongens. Hans werkt altijd zes dagen in de week en dat betekent zes vieze outfits per week. Van Henk komen er dan ook nog twee bij. 


Het écht vieze werkgoed gaat trouwens in een emmer met een lepel natriumpercarbonaat. Dat mag eerst een poosje weken om de vieze lucht er uit te krijgen.

weken

De rest van de hoopjes gesorteerd wasgoed gaat in bakken en die stapel ik op. Op donderdag en vrijdag was ik zoveel mogelijk weg en op zaterdag wordt alles gestreken en gevouwen en kan het de kasten in. Soms draai ik op zaterdag ook nog 1 of 2 wasjes. Die hang ik op om te drogen en komen dan de volgende week wel weer aan de beurt.


Nog even verder met de was, voordat het koffietijd is. Ik haal het droge wasgoed van de rekken. De rekken hangen op zolder. Daar heb ik genoeg ruimte om te drogen. 



Ziezo. Het is 10 uur en koffietijd. Gezellig even met Willem een bakkie doen. Als het éven kan, zitten we buiten.

Na de koffie ga ik poetsen. Ik begin boven en doe eerst de badkamer van de jongens. Vandaag doe ik daar een extra klusje. Ik haal de badkamerkast leeg, zwier er een doekje door en zet alles weer netjes terug. Daarna krijgt de rest het wekelijkse beurtje: de douchekabine, het toilet, de wastafel, de tegeltjes en de vloer. Klaar.



De volgende kamer is de oude slaapkamer van Koos. Dat is tegenwoordig ´de rommelkamer´. Hans heeft er een bureautje staan, waar hij zijn administratie doet. Willem heeft er een tafel en fotolampen staan, waar hij foto´s voor de webshop maakt. Henk z´n keyboard heeft er een plaatsje. Koos z´n oude bed doet dienst als logeerbed. En dan staat er ook nog een campingbedje voor kindjes die slaapjes moeten doen. Af en toe moet hier toch ook weleens opgeruimd worden. 


Door naar de slaapkamer van Hans. Ik verschoon z´n bed, ruim kleding op, neem de kasten en vensterbank uit met een vochtige doek en slinger er de stofzuiger door.


Hetzelfde riedeltje herhaal ik op de kamer ernaast, waar Henk slaapt.


En dan ben ik aangeland op de overloop met het trappenhuis. Daar maak ik vandaag niet zo´n feest van, want het is bijna tijd voor de lunch. Even stofzuigen en dan ziet het er weer prima uit.


Hè, hè! Ik warm een lekker soepje op en Willem en ik genieten van onze lunchpauze.


Na de lunch ga ik beneden verder met poetsen. En natuurlijk wordt er steeds een was opgehangen, als er weer één klaar is, en wordt er een nieuwe was aangezet. En deze middag maak ik ook vast een begin met het bakken van de voorbeeldbroden voor de workshop ´Bak je eigen brood´, die ik morgen geef. Dus worden er eerst 4 apparaten (drie broodbakmachines en mijn Kenwood keukenmachine) gevuld  en aangezet. Over 30 minuten heb ik vier brooddegen.  Nu kan ik dus eerst weer 30 minuten verder met poetsen.

Onze badkamer en slaapkamer zijn aan de beurt.



In de middag gaat het poetsen langzamer. Ik moet er regelmatig vanaf, om wat aan de broden te doen. Na het kneden gaan de degen in de voorrijs. En na 30 minuten voorrijs, worden de degen doorgeslagen/opgebold/gevormd en gaan ze in de narijs.

 
De middag vliegt voorbij. En om 17.00 uur sta ik in de keuken om het avondeten klaar te maken. Als ik op vrijdag een workshop heb, maak ik op donderdag meestal eenvoudig eten klaar. Ik wil dan zo snel mogelijk na het eten naar de workshopzolder, om de rest van de broden te bakken. Hoe eerder ik daarmee begin, hoe meer kans ik heb, dat ik nog op een enigszins normaal tijdstip in bed stap. Vaak wordt het toch wel half twaalf, voordat ik klaar ben. 

Behalve brood, bak ik ook altijd iets lekkers voor bij de koffie. Meestal een brownie van browniemix uit de webshop. Die mislukt eigenlijk nooit en de meeste mensen lusten dat graag. 



Terwijl de laatste broden in de oven staan, zwabber ik nog even de vloer van de workshopzolder en hang de laatste was op.



Het was een fijne werkdag. Heb je ook mee genoten?