woensdag 15 november 2023

Deze woensdag

Deze week heb ik de laatste workshop ´Bak je eigen brood´ van dit jaar. En eigenlijk is dat hoogtijd, want de eindejaarsdrukte in de webshop is al goed merkbaar. 

De workshop kost me altijd veel tijd. Op donderdagmiddag bak ik alvast vier broden. Dat gaat dan nog wel zo´n beetje tussen allerlei ander werk door. Maar ´s avonds ben ik wel echt de hele avond de workshop aan het voorbereiden. Ik bak dan nog 7 andere broden, waaronder een vlechtbrood en twee breekbroden, waar wat meer werk aan is, dan aan gewone busbroden. Ook bak ik wat lekkers voor bij de koffie/thee. Verder ben ik de hele avond bezig met het klaarmaken van de workshopruimte: opruimen, schoonmaken, tafel dekken, spullen klaarzetten.

Op vrijdag is dan de workshop. De mensen komen vanaf kwart over 9 binnen. Maar dan heb ik de shop al netjes gemaakt, het toilet schoongemaakt, de vloer gestofzuigd en gemopt, brooddegen gemaakt enzovoorts. De workshop is tot 12.00 uur. Als de laatste deelnemer de deur uitstapt, is het gewoonlijk al kwart voor 1. We lunchen dan op de workshopzolder en om een uur of half 2 sta ik in de startblokken om de orders in de webshop in te gaan pakken. Dat is 24 uur nadat ik met de voorbereidingen voor de workshop begon. Je begrijpt, dat dat behoorlijk intensief is en dat er ook best dingetjes blijven liggen in de weken, dat ik de workshop geef. Ik heb er zin in, om me vanaf volgende week weer aan al die losse eindjes te zetten. Lekker allemaal puntjes op ´i-tjes´ zetten :-).

Zoals gewoonlijk heb ik weer veel te veel plannetjes. Dat weet ik eigenlijk wel. Maar ja, dat is de aard van het beestje :-).

Gisterenavond zijn we met z´n zessen uit eten geweest: Maria en Jan-Hendrik, Maaike en Jaap, Willem en ik. Ik had dat bedacht als eindejaarsgeschenk van de zaak. We gingen naar van der Valk in Dordrecht en hadden een erg gezellige avond.


Vandaag was het weer gewoon werken geblazen. Al begon mijn dag wel met een erg prettig werkje :-). Er belanden hier weleens producten uit de webshop in m´n keuken, die aan de datum zijn, of waar de verpakking van is beschadigd, of wat dan ook. Maar intussen heb ik een halve plank vol met van die winkeldochters. Ik besloot daarom eierkoeken te bakken van een mixje wat over de datum was. Het ruimde iets op én ik maakte iedereen blij. Win, win.




Het was verder een drukke, rommelige dag. Behalve Julian, was ook Vera bij ons. Maria paste vandaag op haar. Koos en Willemijn zitten middenin een verbouwing/verhuizing. Dus is het fijn, als Vera van de vloer is. 


Het is zo´n gezellig lachebekje!

Omdat we gisterenavond uit eten waren, had Willem de wekelijkse bestelling bij de molen niet op kunnen halen. Meestal doet hij dat op dinsdagavond en het is heerlijk, als dat alvast gedaan is. Nu moest ik er dus vandaag voor heen-en-weer rijden. Daar ben je toch al snel vijf kwartier mee kwijt. Het was rijden tussen de buien door. Dan regen, dan zon, en af en toe een mooie regenboog!


Toen ik terugkwam ben ik meteen brooddegen gaan maken. Al zo´n jaar of zeven bak ik regelmatig voor iemand zes broden, omdat mijn brood het enige is, wat ze goed verdraagt. 


Ook zorgde ik ervoor, dat mijn wasmachine continue aan het werk was. 

Natuurlijk moesten de dagelijkse pakketten ingepakt worden en ik moest nog een bestelling plaatsen bij één van mijn leveranciers. De dag vlóóg om! En dan komen er random nog weer allerlei klusjes langs. Maria merkte op, dat mijn mooie Creuset braadpan nu toch heus zó beschadigd is, dat je er niet veilig meer iets in klaar kunt maken. Daar heeft ze helemaal gelijk in. Dus heb ik uit zitten zoeken, hoe dat zit met garantie. Volgens de website zit er op pannen van ná 2001 levenslang garantie. Ik heb een mailtje met foto´s naar de klantenservice gestuurd. Wie weet, waar dat op uit loopt. Niet geschoten, altijd mis.



Aan het einde van de middag reden Maria en ik naar de post om alle pakjes daar weer af te geven. Heerlijk gevoel, als het allemaal weer op de post zit! Maria reed naar huis en ik reed naar de Hubo. Op woensdag haal ik daar altijd de lege dozen op, die ze voor me opsparen. Daarna sjeesde ik nog even langs de Spar voor krielaardappeltjes. Ik maakte de maaltijd klaar, waar we heerlijk van smikkelden. Willem merkte op: ¨Eigenlijk vind ik dit nog lekkerder, dan gisteren.¨ Nou, dat heb ik maar als een groot compliment opgevat :-).

Na het eten sneed ik de zes broden en zette ze klaar in het portiek. Daarna hing ik nog maar weer een wasje op en zette er weer één aan. En toen kon ik vóór koffietijd nog precies de keuken opruimen. Na de koffie breide ik een sok voor Willem af. Die heeft weer fijn een nieuw paar. Nou ja, dat was dan het verslagje van deze woensdag :-). Nu maar snel naar m´n wieg.