vrijdag 17 mei 2024

Tandarts

De week is omgevlogen. Maria en ik hebben echt enorm gebuffeld in de webshop. Het is erg druk en de werkdagen worden soms hinderlijk onderbroken door van alles en nog wat. Deze week hadden we een abonnement op de tandarts.

Maria beet maandag het spits af. Ze moest voor een wortelkanaalbehandeling. Ze had vorige week al zóveel pijn en ellende gehad, dat ze er er eerder naar uitkeek, dan er tegenop zag. Het was trouwens fijn, dat ze nét die week daarvoor van tandarts was veranderd. Net als wij, had ze zich in Alblasserdam uit laten schrijven, en zich in Sliedrecht bij de Gebitskliniek laten inschrijven. Nu wil het geval, dat één wortel, die behandeld moest worden, heel scheef staat. Bij een gewone tandarts kun je dan niet terecht en je wordt dan naar het ziekenhuis doorverwezen. Tenzij er, zoals in de Gebitskliniek, een endodontoloog is. Die kan zo´n behandeling wél uitvoeren. En als je dan bedenkt dat er in het ziekenhuis een lange wachtlijst is, dan ben je dus extra blij, als je direct en goed geholpen kunt worden. Zichtbaar opgelucht kwam Maria na de behandeling weer terug. 

Dinsdag was het mijn beurt om naar de Gebitskliniek te gaan. Bij mij was er een week of twee geleden een flink stuk kies afgebroken. Ik was benieuwd, of het nog te repareren was. Het was een intake-consult, dus er zou niet meteen behandeld worden. De nieuwe tandarts liep heel m´n gebit na en mompelde allerlei tandartslatijn naar de assistente, die alles in de computer zette. Behalve die afgebroken kies, bedroeg de buit ook nog twee gaatjes en bovendien zag de tandarts bij die afgebroken kies een flinke ontsteking zitten. O ja, dat was ik al bijna vergeten, want daar loop ik inderdaad al heel lang mee. Soms speelt hij op en dan spoel ik weer een poosje braaf met water en een paar druppels tea tree olie. Dan zakt het weer af. Pijn had ik er eigenlijk ook niet aan. Maar ja, er moest toch wel een foto van gemaakt worden. Conclusie: de endodontoloog moest eraan te pas komen en ook ik moest een wortelkanaalbehandeling. Okay. Daarvoor mocht ik dan woensdag terug komen.

Woensdag  reed ik dus wéér naar Sliedrecht. De behandeling zou ongeveer drie kwartier duren. Maar, help, jongens, ik lag daar anderhalf uur in die stoel!! Pfffffffff. Het was gelukkig wel allemaal gelukt, hoor, maar wat kwam het allemaal onhandig uit in onze drukke week :-(. Bovendien kreeg ik te horen, dat ik nóg een afspraak moest maken, om door de tandarts een noodkroon op de behandelde kies te laten zetten. Zucht. Het kost allemaal veel tijd en nog veel meer geld. Het vakantiegeld is al uitgegeven, voordat het binnen is, zeg maar.

Het was verder niet allemaal kommer en kwel, hoor, deze week. Behalve dat Maria en ik fijn in de shop werkten, ben ik ook weer heerlijk in de tuin bezig geweest. Wat groeit alles onvoorstelbaar hard! Ik heb dinsdag m´n tomaten uitgeplant. 

Ik zet ze altijd om van die spiraalstokken. Maar als de planten groot worden, vangen ze best veel wind en dan kunnen ze gemakkelijk omwaaien of afbreken. Willem heeft daarom vandaag twee palen in de grond gezet, waaraan ik een gedraaid touw hang. Daar steek ik dan de spiralen tussen. Hopelijk is dat afdoende. 



Ook de eerste drie zoete aardappelplanten heb ik uitgeplant. Ik heb ze zo diep mogelijk in de grond gezet en daarna heb ik er bamboestokken bij gezet. Het zijn namelijk klimplanten. Je kunt ze eventueel ook over de grond laten kruipen, maar als je ze laat klimmen, vangen de bladeren meer zonlicht en doen ze het beter. Ik ben erg benieuwd!


Nou, ik ga mijn ogen eens dichtdoen. Heb zin in morgen. Dan mag ik weer buiten spelen :-)