(advertentie)

vrijdag 6 augustus 2010

Havermoutkoekjes

Zoals beloofd log ik nog even het recept van de allerlekkerste havermoutkoekjes die ik ooit heb gemaakt :-).

125 gam havermout
100 gram bloem
1 tl wijnsteenbakpoeder
50 gram suiker
50 gram ahornsiroop
snuf zout
75 gram margarine
50 gram zonnebloemolie
1 ei

Dit alles prak je met een vork door elkaar tot een smeuïge massa. Daarna meng je er een handje rozijnen door. Je maakt balletjes van het deeg (ongeveer ter grootte van een pingpongballetje) en legt ze op een ingevet of met bakpapier beklede bakplaat. Je drukt de bolletjes wat plat en bakt de koekjes gaar in 25 minuten op 160 graden.

Vingers tellen!

30 opmerkingen:

Living at Home by Ineke zei

Ha Teunie,
Wat is wijnsteenbakpoeder en waar kun je dat kopen? En die stroop?
Groet,
Ineke

Teunie Luijk zei

Wijnsteenbakpoeder is een rijsmiddel en koop ik bij de Reformkraam op de markt. Je kunt ook gewoon bakpoeder gebruiken.
Ahornsiroop is een heel gezond zoetmiddel en te koop bij de reformwinkel/natuurvoedingwinkel. Het is prijzig spul maar naast gezond ook heel lekker! Je kunt ook gewone keukenstroop gebruiken.

Breienmaar zei

Hallo Teunie,

hartelijk dank voor het plaatsen van mijn blog en dat je een oproepje hebt geplaatst op je blog!

Dit recept ziet er goed uit! Binnenkort eens proberen. Je kan ook Kandijstroop gebruiken, dat is te koop onder de naam; Golden Syrup, veelal te koop bij de AH. Niet zo duur als ahornsiroop, het smaakt erg goed in havermoutkoekjes:)

Ook een lekker recept van havermout zijn Flap jacks. Ik heb zo het recept niet bij de hand, maar zal het plaatsen als ik het vind:) Dat is zo simpel en zelfs als deeg eigenlijk te lekker;)

hartelijke groet, Martine

Henriëtte zei

Wat een heerlijk recept en een tip om plakken van het deeg aan je handen te voorkomen, kun je je handen insmeren met een beetje slaolie. Dit werk heel goed tegen plakken van het deeg.
Goed weekend.

Nicole zei

Klinkt lekker zeg! Dank voor het recept.

Nicole zei

Klinkt lekker zeg! Dank voor het recept.

Marja zei

Dank je wel voor het recept, ik zat gisteren al te likkebaarden :)

Manon zei

Er staat een Award voor je klaar bij Mijn kleine spaarvarkentje, kom je hem halen?

Meibloempje zei

Hoi Teunie,

ten eerste: Mijn dochter is erg blij met de kleding die we laatst wonnen. Ze wil je een zelfgemaakt cadeautje geven. Als je me je adres mailt, komt het binnenkort jouw kant op. brainiacs AT gmail PUNT com

ten tweede: Ik ben reuze benieuwd of je inmiddels al ervaring hebt opgedaan met de slowcooker die je laatst had gekregen. Ik twijfel namelijk nog steeds over de aanschaf van zo'n ding....

marianne zei

lekker receptje thanks!
gr,Marianne

M@@ike zei

Ha Teunie,

Vorige week heb ik bijna het zelfde recept op mijn blog gezet. Wat toevallig, maar ze zijn heerlijk!!! Ik heb het bloem nog door tarwemeel vervangen dan zijn ze nog voedzamer.

Groetjes M@@ike

Anke & Eric zei

goede morgen Teunie

bedankt voor het recept heb dit gisteravond gemaakt erg lekker alleen erg kruimelig maar dat mag de pret niet drukken vonden het heerlijk

nogmaals thanks

groetjes Anke & Eric

Henriëtte zei

Dag Teunie en gezin.

Bij deze wilde we graag een blogaward aan jullie geven, Kijk maar op onze weblog.

Henriétte en gezin

Sandy zei

Hallo Teunie,

Bedankt voor je boek geld & gezin van Erica Verdegaal, ik heb besloten om hem ook door te geven, ik vond dat een mooi idee. Ik heb ook nog een oud blad van Genoeg liggen en zal die erbij doen. Ik zal hem van de week op mijn blog plaatsen, dan zal ik hem verloten. Ik heb je toegevoegd wil je mij ook bij je links opnemen.
Nogmaals bedankt!
Groetjes, Sandy
www.hotbymama.web-log.nl

margreet zei

Teunie, wees slim en maak voor je geleizakhouder een paar extra zakken van katoen (goede delen oude lakens of sloop, als het maar in de kookwas kan). Je wilt geen vlierbessenpaars in je appelgelei toch? Kun je achter elkaar door spul uit laten lekken. Ik heb hem nl. ook. Voor karnemelk, ook de echte, is de stof aan de holle kant, katoen werkt dan beter. Duw niet op de moes, dan wordt je gelei troebel. Als je zo'n zak uitgelekte pitjesmoes hebt is de pulp niet lekker (pitjes) op cake of in yoghurt, maar hang de moes in de zak nog even in een half litertje water en je hebt of vruchtendrank, (eventueel wat suiker of honing erbij) of een dunne siroop, geen last van pitjes en lekker... Wie dicht aan de Duitse grens woont kan in supermarkten allerlei bakhulpen kopen, ook voor zuurdesem, kun je de Hermann of vriendscahpscake mee starten. Ook hebben ze daar (Grafschafter) heller sirop, goedkoper dan de Engelse en vroeger in Nederland bekend als goudstroop, honinggeel en echt een verfijnde uitvoering van gewone stroop, ze hebben elk hun eigen toepassing, goudstroop vooral in baksels die mooi blankgeel van kleur moeten blijven.Ook echte karnemelk (buttermilch) is in Dld gewoon te koop, lekker als je geen zelfbotermakende boer weet te vinden.

Anoniem zei

Hallo , even iets anders :klopt er iets niet aan het e-mail adres van Natas ? ik kom niet door!
www.natas078@hotmail.com

Grt. Leonie

Anoniem zei

misschien de www er voor weglaten Leonie ?

Leonie zei

Bedankt voor je reactie, maar nee , dit helpt ook niet.

Grt. leonie

Anoniem zei

Hallo Leonie hier Natascha zelf.
Het emailadres is gewoon goed zoals hij hier staat :
natas078@hotmail.com
dus zonder de www. ervoor.

Anoniem zei

Wat lief , jullie reactie , maar het lukt echt niet.

Grt. Leonie

Anoniem zei

Heel raar want krijg genoeg mailtjes binnen op een dag.
Probeer anders eens : kevinenmichelle@live.nl

Anoniem zei

Nog een havermoutkoekjesrecept die we hier erg lekker vinden en die heel anders smaakt dan hollandse havermoutkoekjes.

Ik gebruik koppen van 250 ml.
1/2 kop bloem, 1 theelepel wijnsteenbakpoeder, 1 kop gemalen havermout (in keukenmachine malen), 1/4 kop oerzoet, 1/4 theelepel gemalen kardemom, 1/4 theelepel kaneel, snufje zout, 1/4 kop agavesiroop (goedkoper dan ahornsiroop, maar kun je ook vervangen door rijststroop, maisstroop, cornsyrup), 1 eetlepel water, 1/4 kop zonnebloemolie, 4 eetlepels gehakte hazelnoten.

Doe de droge ingrediënten in een kom en roer door elkaar. Doe de natte ingrediënten in een andere kom. Roer daarna bij elkaar net zo lang tot het een goede mix is.
Pak een eetlepel en een theelepel en schep bergjes met een eetlepel op een met bakpapier beklede bakplaat.
Bak ongeveer 16 minuten in een voorverwarmde oven op 175 graden.

Groetjes, Monique

Marja zei

Wat gezellig allemaal die recepten.Wat gebruiken jullie voor maatlepeltjes voor b.v een theelepel ( teaspoon maatlepeltjes van de hema?)dit omdat mijn lazy-wife-cake erg bitter smaakte en w.s teveel wijnsteenbakpoeder heb gebruikt.
vr.groet,
Marja

Marja zei

Ik bedoelde zuiveringszout in mijn vorige reactie.
vr.groet
Marja

Anoniem zei

Ik heb vandaag de havermoutkoekjes gebakken en de ahornsiroop die ik niet kon vinden vervangen door suiker (100 gram suiker totaal). En ze zijn echt heeerlijk. net zoals de rabarbertaart die ik al meerdere malen gemaakt heb!
Ik kijk uit naar je het volgend recept!
Groet Suzan

Anoniem zei

Hallo Teunie,
Lees al een poosje mee met je blog....erg leuk en leerzaam:-)
Omdat het nu toch over recepten gaat een vraagje, heb je soms een tip om iets met (oud) brood te doen? Het gebeurt hier regelmatig dat er brood overblijft, maak er wel eens wentelteefjes van maar ik dacht misschien weet jij nog wel iets anders?
Bedankt hoor, gr Anja

Sandy zei

De reacties doen het weer, mocht je nog willen loten voor het boek dat ik van Teunie gekregen heb,plaats een reactie, eind deze week zal ik hem versturen.
www.hotbymama.web-log.nl

Anoniem zei

Hallo Teuni,

Waar kan ik broodblikken kopen?
Je steekt me heel erg aan door al die lekkere recepten. Vooral die rabarbertaart. Iedereen zegt: daar heb ik nog nooit van gehoord! maar vinden het heel erg lekker. groetjes, sarah

Anoniem zei

Anja en anderen: http://www.ah.nl/recepten/recept?id=424684&rq=poffert, een heerlijk broodrecept vinden wij!
Als je bij AH bij recepten op 'brood' zoekt, krijg je geweldig veel recepten, ik ga morgen de wentelteefjes van suikerbrood met nectarine proberen.. Ben benieuwd!
Gr. Janneke

Anoniem zei

Hoi Teunie,

Op de blog van Ellen las is dat Henk 4 jaar is geworden. Is dat jullie Henk? Dat betekent dan dat hij naar school moet. Oei, dat zal dan wel slikken worden volgende week!
Groetjes,
Ingrid