maandag 16 augustus 2010

Verwerking van de pruimen (recepten)

Zoals ik eerder schreef heb ik heel veel pruimen ontsapt. Dit omdat het een enorme hoeveelheid pruimen was en ontsappen lekker snel gaat. Je hoeft de pruimen alleen maar even af te spoelen en kan ze dan met 6 tot 8 kilo tegelijk ontsappen in de ontsapper van Weck. Voor wie geen Weckketel heeft maar wél overweegt een sappan aan te schaffen, kan ik verwijzen naar de Brouwmarkt. De meneer van de Brouwmarkt heeft me verklapt, dat hij in september een actie heeft met sappannen.
Heb je eenmaal sap dan kan je op een heel eenvoudige manier limonadesiroop maken. Het basisrecept is: roer anderhalve kilo suiker door één liter sap. Zoveel?? Ja, zoveel! De suiker werkt conserverend. En wat je uiteindelijk in je glaasje limonade aan suiker hebt zitten valt reuze mee. Eén liter limonadesiroop verdunnen wij hier met zeven liter water. Wie zin heeft mag gaan rekenen ;-).
Wil je tóch minder suiker gebruiken, maar wél goed houdbare siroop maken, maak dan gebruik van citroenzuur. Dat heb ik deze keer ook (weer) gedaan. Je kunt dan toe met 1200 tot 1250 gram suiker op 1 liter sap. Om de suiker gemakkelijk op te lossen kan je het sap wat verwarmen. Let op, dat je het sap niet te warm maakt, want dan heb je kans dat de boel gaat geleren. Laat de siroop afkoelen. Intussen maak je een citroenzuuroplossing. Je hebt 25 gram zuur nodig op 1 liter sap. Het zuur los je op in een kopje warm water. Deze oplossing laat je ook afkoelen. Pas als zowel de siroop als de citroenzuuroplossing KOUD zijn mag je ze mengen! Als je ze eerder mengt wordt de siroop troebel.
In brandschone flessen is deze siroop heel lang houdbaar.
Bij gebrek aan flessen (en opslagruimte!) ben ik overgegaan op jerrycans van 5 liter. Die zijn gemakkelijk opgestapeld in de garage te bewaren.

Behalve siroop heb ik van de sap ook gelei gemaakt. Ik deed dat met geleisuiker speciaal van Van Gilse. Je gebruikt dan 500 gram geleisuiker op 1100 ml. sap. De gelei is dan heerlijk fruitig.

De rest van de pruimenverwerking had wat meer voeten in aarde. Ik heb twee vaten met elk 8 kilo pruimen gevuld om wijn van te maken. Het staat nu gezellig te pulpgisten. Deze pruimen moesten eerst nauwkeurig schoongemaakt worden (drie keer spoelen met warm water) en daarna ontpit en in stukjes gesneden worden. Daarna gingen ze met suiker, gist, activator en citroenzuur in het vat.

Ook voor het maken van jam moesten er pruimen ontpit en fijngesneden worden. Ik nam er de Opalpruimen voor, want die hebben een loszittende pit. Dat maakt het werkje wat gemakkelijker. Ik heb de jam deze keer gemaakt met 1 kilo geleisuiker speciaal van Van Gilse op 2500 gr. schoongemaakt fruit. Ik deed er het sap van één citroen bij en ook hing ik een theeëi met 10 stukgemaakte pruimenpitten in de pan. Die citroen en de pitten zorgen voor een goed stijve jam, doordat die veel pectine bevatten.

We ontpitten vrolijk verder. Nu voor de chutney en voor de pittige pruimensaus. Voor de chutney gebruikte ik het recept uit Inmaken en bewaren, door Wil en Netty Engels-Geurts (copywright).
De pittige pruimensaus maak je zo:
Neem twee kilo (Opal) pruimen. Was ze, ontpit ze en snijd ze in stukjes. Doe ze in een pan en voeg er 3 dl. inmaakazijn aan toe. Doe er twee fijn gesneden uien bij en hang er een katoenen zakje in met daarin 20 zwarte peperkorrels, 8 kruidnagels, 3 cm. gemberwortel en een rode peper. Breng het geheel aan de kook en laat het zachtjes pruttelen tot de pruimen en heel zacht zijn. Haal het zakje eruit en zet de staafmixer in de pan. Mix alles tot een gladde moes. Doe er wat zout bij en 250 gram bruine basterdsuiker. Breng de saus aan de kook en laat hem inkoken tot de gewenste dikte.

Ik wilde een klein deel van de pruimen op alcohol zetten. Dit had ik nooit eerder gedaan en dus googlede ik voor een recept. Ik kwam op de superleuke site van Diana terecht. Ik ben benieuwd hoe die pruimenlikeur zal smaken straks met de kerst :-)

Het laatste wat ik met de pruimen deed was: drogen. Zes kilo pruimen heb ik in de oven gedroogd. Ik heb de oven anderhalve dag aan gehad. Eerst op 45 graden en langzaamaan naar 70 graden. De pruimen zijn nog niet helemaal droog. Ik heb ze bij elkaar op een bakplaat gelegd en steeds als ik brood of iets anders heb gebakken schuif ik de plaat tijdens het afkoelen in de oven. Zo moeten ze toch ooit goed droog worden, lijkt me.