woensdag 18 augustus 2010

Franse slag

Maandag is de basisschool hier weer begonnen. En ik was van plan om deze week maar eens braaf te gaan huishouden. Orde, tucht en discipline! Maar hoewel de week nu half om is, zijn mijn plannen nog voor geen 10 procent gerealiseerd. Maandag stonden mijn handen scheef. Ik miste de kinderen (met name Henk) om me heen en baalde dat de vakantie voorbij was. Maar na die lummelige maandag heb ik mezelf maar eens toegesproken en afgesproken, dat het dinsdag beslist beter moest. Gelukkig lukte dat dinsdag ook wel. 's Morgens had ik er flink de sokken in gezet en 's middags kwam N. mij helpen met de strijk. We hebben samen heel wat was weggewerkt. Intussen was er een bosbessenklus tussendoor gefietst. Mijn vader was maandag tegen het einde van de markt nog even voor me naar de groentenboer gegaan. Zaterdag was er namelijk niets van gekomen nog naar de boer te gaan voor een nieuwe voorraad groenten en fruit. Maar de groentenboer op de markt had gelukkig ook veel voor weinig. Behalve bloemkool, spinazie, meloenen, ijsbergsla, aardbeien en ananassen nam mijn vader ook 4 kistjes bosbessen (of blauwe bessen) mee. Die waren wat natgeregend en daardoor zat er hier en daar een schimmelbes tussen. Maar voor 1 euro per kist mag je (en wil je) natuurlijk niet moeilijk doen. Ik heb de kistjes één voor één in de aanrechtbak gekieperd en ze nauwkeurig handje voor handje uitgezocht. Ik hield 12 kilo goede bessen over. Wat een heerlijkheid! Maar na al het koken en wecken van vorige week heb ik deze bessen maar gewassen en wel in de vriezer gestoken voor later. Het uitzoeken had me lang genoeg bezig gehouden.
Behalve de bosbessen kwamen er nog meer onverwachte dingen langs. In mei hadden we B., een zwager van Wim, gevraagd of hij een extra houthok wilde komen timmeren. B. had het steeds heel druk gehad en dus was het klusje een beetje op de lange baan terecht gekomen. Maar maandag kwam hij ineens meten en dinsdag zou hij komen timmeren. Ik vertelde hem hoe en waar ik dat hok wilde hebben en zei, dat hij er rekening mee moest houden dat de goudiep in de herfst omgehakt zou worden en dat daar dan een kippenhok zou komen. B. vroeg, waarom ik tot de herfst wilde wachten met die boom. Ik had willen wachten tot het blad van de boom was, maar dat was volgens B. helemaal niet nodig. Om een lang verhaal kort te maken: die boom is inmiddels geveld en zowel het houthok als het kippenhok staan er! Dat kippenhok was al zó lang een wens van me. Ik heb het hok op Marktplaats gevonden en B. heeft het in elkaar gezet. Vanmiddag heeft Hans het gebeitst.




Ik hoop, dat het morgen droog genoeg is om de kippen (twee Barnevelders) te gaan halen. De voersilo en de waterbak heb ik ook op Marktplaats gevonden. Die lagen hier twee straten verderop zomaar op me te wachten voor maar vier euro.
En intussen houdt het niet op met verrassingen. Als het allemaal doorgaat komt er vrijdag een spinjuffrouw die me spinnen gaat leren. Ook al een langgekoesterde wens van me. Ik moet straks eens even gaan zoeken naar de schapenwol die ik hier of daar nog moet hebben liggen. Ik verheug me er enorm op!
Tja, dat huishouden...dat moet dan ook deze week nog maar een keer met de Franse slag :-).
Ik wil nog even iets leuks laten zien. Maandagmiddag zat er een brief bij de post met zó'n lieve, leuke, geweldige verrassing: Annelies had gelezen, dat ik nog labels moest maken voor op m'n wijnazijn. En in een creatieve bui had ze zomaar prachtige labels voor me gemaakt:




Daar word je toch helemaal blij van?!