zaterdag 20 september 2008

Alweer zo'n mooie nazomerdag!

Het houdt maar niet op, met dat heerlijke zomerweer. Van mij mag het tot de kerst zo blijven, hoor ;-). We wilden vandaag gaan hout zagen. We hebben er een tweede houthok bij en willen dat nog vol hebben voor de winter. Maar helaas ging de kettingzaag kapot toen we net goed en wel bezig waren. Willem heeft nog geprobeerd hem te repareren, maar hij kwam een afgebroken schroef tegen, binnenin. Het bleek einde verhaal. Gelukkig zit er nog garantie op de zaag, dus zijn we meteen naar de winkel gegaan, om hem in te leveren. Het is een echt pechverhaal. We kochten onze eerste kettingzaag eind december vorig jaar. In januari wilden we hem voor het eerst gebruiken, maar toen bleek het ding niet op volle toeren te willen draaien. We hebben een middagje op halve kracht gezaagd, maar het apparaat daarna teruggebracht. Ondanks verschillende telefoontjes en bezoeken aan de winkel, hadden we de zaag in mei nóg niet terug. We hebben toen duidelijk gemaakt, dat we het goed zat waren en mochten ineens een splinternieuw exemplaar meenemen. Die nieuwe zaag hebben we nu 4 keer gebruikt en hij ligt zo ongeveer helemaal uit elkaar. Behalve die afgebroken schroef, lekt hij ook olie, is het zaagblad al abnormaal versleten, is er binnenin een schroef uitgelubberd etc. Ik ben benieuwd wat met wat voor reaktie de winkel gaat komen. Het liefst zouden we ons geld terug krijgen en een Stihl kopen. Dat is wel een behoorlijke investering, maar de ellende die we nu met onze Ryobi-zaag hebben, moet je niet willen.

Omdat het zulk heerlijk weer was, heb ik vandaag een dubbel portie was weggewerkt: 4 trommels in plaats van 2. Ik wilde graag nog even profiteren van het buiten drogen. Zodra het weer omslaat, moet alles weer binnen hangen. Behalve dat het dan allemaal zo stroperig gaat, omdat het veel langer duurt voordat het droog is (vooral als er nog niet wordt gestookt), vind ik het ook zo akelig, dat er zoveel ruimte ingenomen wordt door alle rekjes. Ik heb dan een rek in het trapgat, een rek aan de deur van de verwarmingsketelkast, 5 lijnen in de badkamer en, als ik dan nog ruimte te kort kom, nog een droogtorentje op wieltjes en een staand rek. De droger houd ik voor noodgevallen. Die wordt hooguit 10 keer per jaar gebruikt.

Vanmorgen soebatte Dirk, of, wanneer hij heel snel z'n huiswerk zou doen, we gingen bbq-en. En ja, zo'n vriendelijk verzoek wilde ik niet afslaan natuurlijk ;-). Ik vond ook, dat we het mooie weer nog even moesten uitbuiten. Dus heb ik vanmiddag maar weer van alles uit de (vries)kast getrokken om vanavond te bbq-en. Ik beloofde de kleintjes, dat de vuurkorf aan zou mogen en dat ze dan marshmellows mochten roosteren. En dus geschiedde. Allemaal een dikke trui aan, omdat het toch wel fris is, als de zon weg is. Maar dat mocht de pret niet drukken. Er mocht een vriendinnetje meeëten en er was ook een vriend. Super genoten!









Tussen alle bedrijven door werd er vandaag ook op z'n zaterdags gebakken. Dat betekent standaard: 6 broden en lekkers voor bij de zondagse koffie. Vandaag had ik een heerlijk recept voor frambozen-kokos-muffins. Ik kan het hier niet doorgeven, omdat het uit een boek komt, waar copyright op staat. Wel heb ik weer iets geleerd, wat ik nog niet wist: Muffinbeslag moet je vooral niet teveel mixen. In dit recept moest je de boter gewoon met je vingers door het zelfrijzend bakmeel werken. Daarna moest je de overige ingrediënten met een vork er doorheen prakken. Het moest een klonterig beslag blijven. De muffins zijn perfect gelukt. Vanavond hebben we ze vast gekeurd. Ze zijn net zo lekker als ze eruit zien. Goed om zoiets basaals te weten: muffinbeslag hoort klonterig!