zaterdag 6 december 2008

Voorpret, pret, napret

Pakjesavond is voor mij toch vooral te omschrijven met voorpret-pret-napret. Ik vind het zo'n oergenoeglijke en gezellige traditie. Het begin bij mij meestal rond de zomervakantie. In die tijd is het de opruimingstijd en heb ik vaak ook wat meer tijd om eens zomaar te funshoppen. Regelmatig scoor ik dan alvast kadootjes voor pakjesavond. Tegen de tijd van herfstvakantie kom ik dan op ideeën voor de dingen die ik zelf wil maken. Dit jaar was het leukste zelfmaakproject toch wel de noorse overknees voor Trijnie. Alle kinderen wisten ervan en leefden helemaal mee. Kijken hoever ik al was. Waarschuwen als Trijnie eraan kwam en het breiwerk snel verstopt moest worden. En Trijnie zelf wist van niets. Het was echt een enerme verrassing voor haar, gisterenavond, toen ze het pakje openmaakt.



De afgelopen week heb ik er nog wel veel werk aan gehad. Ik had ze donderdagavond om 1 uur pas af ;-). Verder heb ik ook déze week pas de knikkerzakken voor Koos, Maria en Jan genaaid en geborduurd.



En ook Jan z'n pyjama is deze week pas afgekomen. Toch is alles gelukt. Alle kadootjes zijn goed in de smaak gevallen. Ook alles wat we sinds de zomer al overal en nergens vandaan gehaald hebben. Zo was er voor Maaike heel simpel een stickeralbum, die ik van de Coop gekregen had, bij de boodschappen. Samen met een hele stapel stickers was het kind er reuzeblij mee. Ze heeft gisterenavond meteen al zitten kijken welke stickers ze allemaal wel en niet heeft. En ook vanmorgen kwam ze meteen met haar album naar beneden. Jan was erg blij met z'n Jip en Janneke puzzels. Het was een doosje met 3 verschillende puzzels en hij is er gisterenavond meteen aan tafel mee begonnen. Dat doosje met puzzels had ik van de zomer via via van iemand gekregen, die z'n zolder had opgeruimd. Het zag er nog splinternieuw uit en dus had ik het doosje meteen verstopt bij de sintkado's. En wat had die Jan heerlijk geslapen in z'n nieuwe pyjama! Voor Wim was er ook een bijzonder kado. Ik had van de zomer in de kringloopwinkel een bierglas op zilveren voet gevonden. Het zilver was helemaal zwart uitgeslagen en misschien was het daarom de medewerkers van de kringloop niet opgevallen, dat het om een best kostbaar glas ging. Er stond een prijsje op van 0.90 cent! Gisterenmiddag heb ik het voetje keurig opgepoetst met zilverpoets en samen met een speciaalbiertje ingepakt. Weer een schot(je) in de roos. Een paar weken geleden zag ik op de uitverkooptafel van de Hema leuke roze zeepschaaltjes staan voor de halve prijs. Die kocht ik voor bij de zelfgemaakte rozenzeep. Vooral Geertje was helemaal weg van haar zeepgeschenkje. En zo ben ik dus eigenlijk al maanden bezig met de voorpret.
De pret begint op pakjesavond al bij het eten. We hebben een heel rare traditie. Op pakjesavond eten we kaasfondue. Eigenlijk is dat helemaal geen goed idee, want je zit er helemaal vol van en daar moeten later op de avond dan nog de pepernoten en banketletter bij. Maar goed, tradities moet je in ere houden en dus is er hier op pakjesavond kaasfondue :-).
Na het eten wordt alles opgeruimd en worden alle pakjes (voorzien van naam) bij elkaar op de grond gelegd. De grotere kinderen komen dan ook ineens met pakjes voor papa en mama aandragen. Bij elkaar is het een hele berg.



Wat dit jaar ook heel leuk was: Hans, Maaike en Jan waren vre-se-lijk laat uit school gekomen. Ik werd er bijna ongerust door. Ze zeiden, dat ze klassendienst hadden gehad. Maar 's avonds kwam de aap uit de mouw. Ze hadden kadootjes gekocht. Was waren ze supertrots op hun kado's!! Voor mij een nieuwe afwasborstel :-) en voor papa en mama sámen iets om op bed op te snoepen (zeiden ze): een zak pinda's en een reep chocola. Deze kadootjes moesten speciaal van tevoren uitgepakt worden. Ze konden echt niet wachten tot de officiële kado-uitpakkerij begon ;-). Dat gaat altijd zo: we gooien om de beurt met de dobbelsteen. Wie 6 gooit mag een pakje uit de berg pakken en geven aan degene voor wie het bestemd is. Zo krijgt iedereen op z'n gemakje de tijd om z'n kadootje uit te pakken en kunnen ze meteen door de anderen bewonderd worden. Halverwege de avond hadden we nog een leuke verrassing. Wim en Geertje konden pas wat later komen. Toen zij hun auto bij ons voor de deur parkeerden, liepen er een paar Zwarte Pieten door de straat. Ze vroegen, of ze even bij ons op het raam wilden bonzen en naar binnen wilden gaan. En dat deden ze! Dus stonden er ineens 3 Pieten binnen. We hebben gegild van de lach. We zijn eigenlijk ook heel nieuwsgierig naar wie het waren. Eén stem kwam de kinderen erg bekend voor. Ze denken, dat het een buurvrouw was. Maar zeker weten doen ze het niet. Afijn, de kinderen kregen een hand lekkers uit de zak en de Pieten gingen weer verder, want die 'waren Sinterklaas de hele avond al kwijt'.



Pas om 10 uur gingen de kinderen behoorlijk groen van misselijkheid en met al hun vergaarde schatten naar bed.
Nu is het de tijd van de napret. Ze zitten heerlijk te spelen. En zelf houd ik me maar even een weekendje rustig. De vermoeidheid komt er een beetje uit ;-).