woensdag 30 september 2009

Herfst

Langzaam, maar heel zeker, is de zomer dan toch overgegaan in de herfst. Zaterdag hebben we nog erg genoten van de prachtige nazomer. 's Morgens gingen Hans, Maaike en Koos naar de natuurclub in de Biesbosch. Ze zijn naar de schaapskudde geweest. Wat vinden ze dat toch altijd leuk! 's Middags is Willem hard aan het kachelhout zagen gegaan. De moterzaag was kapot, maar hij heeft hem zelf kunnen repareren gelukkig. Er lag heel wat hout om te zagen. Maar met de hulp van de kinderen ging het best snel. We hebben heel wat minder hout dan vorig jaar. We moeten voor het mooi dus nog op houtjacht. In het nieuwste nummer van Genoeg stond juist een heel artikel over houtjutten. Hier is dat ook de sport. We hebben tot nu bijna altijd gratis gestookt. We hebben pas vier bomen toegezegd gekregen. Maar ik weet niet wanneer die gerooid gaan worden. En dan duurt het nog wel twee jaar voor het goed stookbaar is. Voor de komende winter kunnen we beter pallethout te pakken zien te krijgen. Dat is meteen te stoken. Hoe dan ook, er ligt een leuk begin en daar ben ik heel blij mee.




Halverwege de middag kwamen M. en D. Gezellig! M. heeft Willem nog een poos geholpen met zagen en D. en ik deden nog wat boodschapjes. Vanwege het prachtige weer wilden we nog één keer bbq-en. Al drie zaterdagen achter elkaar denken we, dat we voor de laatste keer van het seizoen bbq-en :-). Maar als het dan wéér zulk prachtig weer is, willen we de gelegenheid graag nog eens aangrijpen. Dan hoeven we dáár van de winter in elk geval geen spijt van te hebben, dat we het niet gedaan hebben.
Ik denk, dat we om een uur of half 7 begonnen en om half 9 zaten we in het donker en een beetje bibberig te wachten tot de kinderen eindelijk klaar waren met het roosteren van hun marshmellows. Rozig van de buitenlucht en van het heerlijke eten hebben we met een beamer de vakantiefoto's van M. en D. bekeken. Dat vind ik altijd zo leuk. Als je de foto's zo groot en levensecht op de muur ziet, is het net, of je er ook een beetje bent geweest.

Vandaag was het de eerste dag, dat alle was echt binnen moest drogen. Dat is even wennen. Nu de kachel nog niet aan is, droogt het allemaal zo langzaam. Ik hoop, dat morgenochtend alles toch droog is, want dan moeten de wassen van vannacht weer op de rekjes.

Morgen heb ik een, voor mijn doen, avontuurlijk programma. Eerst moet ik bloed prikken bij de trombosedienst. Daar is natuurlijk niets avontuurlijks aan. Mijn bloed blijft steeds te dik en daarom klep ik aldoor naar de prikpoli. Maandagmorgen moest ik en nu dus morgen weer. Die prikpoli is geopend tussen 8 en 9 uur. Meteen als de kinderen naar de basisschool vertrokken zijn, moet ik Henk aankleden en wegwezen. Anders haal ik het niet. En dan maar aanschuiven in de wachtkamer...Als ik terugkom, moet ik als een haas 20 pannenkoeken bakken, want die moeten vóór half 10 bezorgd worden op de basisschool. De school bestaat morgen 40 jaar en er is dus feest. De kinderen gaan met elkaar een lunch klaarmaken en opeten. Dit gaat uiteraard met assistentie van de ouders. Mijn aandeeltje is het aanleveren van 20 pannenkoeken.

Daarna heb ik de dag vrij voor me liggen, omdat de kinderen dus niet thuis komen eten. Ik ga eens een dagje, samen met Henk, op stap. En dat is behoorlijk avontuurlijk, als je dat eigenlijk nooit doet :-). Mijn eerste stop is Dordrecht, waar ik iets op ga halen, wat ik op Marktplaats heb gekocht. Daarna ga ik via Zwijndrecht (kijken of daar wat hout te jutten valt) naar Rotterdam, om te winkelen. Vast wat 5 december kadootjes, schoenen voor Henk, een lampenkap etc. Om 1 uur moet ik dan in de bieb zijn. Daar heb ik met iemand afgesproken van wie ik treindagkaartjes heb gekocht. D.V. zaterdag ga ik samen met Trijnie naar Amsterdam. Trijnie en ik zijn de enige, die nog een bruiloftsoutfit moeten. Zaterdag gaan we voor Trijnie. En waarom dat dan zo ver weg moet? Geen idee :-). Er schijnt daar een winkel te zijn, die je nergens anders hebt, en waar Trijnie iets leuks heeft gezien. Het doet er niet toe. Trijnie wil naar Amsterdam en ik vind het toch wel bijzonder, dat ze zomaar met d'r moeder op stap wil. We maken er een gezellig moeder-dochter-dagje van.
Bij de bieb vandaan boemel ik dan maar weer huiswaarts, want daar zullen de kaboutertjes vast niet voor me aan de slag zijn gegaan.

Voor vrijdagavond staat er ook iets leuks op het programma. Er is een herdenkingsbijeenkomst van de school. Hans zit in het fluitgroepje, wat voor muzikale intermezzo's zorgt. Bovendien mag hij ook iets zingen. Hij zit nu in het kantoortje hard te galmen ;-). Ben benieuwd, hoor. Ik zou het niet durven, voor een volle kerk!

En zo vliegen de dagen voorbij. Ik hoop D.V. volgende week alles rond te hebben voor de bruiloft, wat kleding betreft. Dan kan ik meteen doorgaan met de seizoenskledingwissel. NIET mijn hobby! Maar oké, 't moet. Ben ik van de straat :-)